Se současným světovým ekonomickým poklesem souvisí i zkracování rozpočtů na vzdělávání zaměstnanců. Přesto však manažeři HR mohou najít levnější alternativy, zejména pokud se zaměří na interní zdroje.
- Využijte interní talent. Místo nákladného externího lektora můžete vyžít znalosti vlastních zkušených zaměstnanců. Můžete pořádat například pravidelné schůzky, na nichž budou zaměstnanci hovořit o postupu své práce. Podpoříte jejich morálku a zapojení.
- Zaveďte živé telefonické hovory. Využijte konferenčních hovorů k pravidelné diskusi o efektivních pracovních postupech. Můžete je nahrávat a vytvářet z nich výukové materiály.
- Zaveďte stínování zaměstnanců. Stínování není jen celodenní následování kolegy. Pomáhá vidět firmu z jiné perspektivy a učit se za chodu způsobům práce na jiných pozicích.
- Zaveďte nebo rozšiřte formální mentorování. Noví zaměstnanci se tak lépe seznámí s firemní kulturou. Manažeři mohou získat nové perspektivy.
- Rozvíjejte učitele ve své organizaci. Zejména od manažerů byste neměli očekávat jen, že se budou učit, ale také budou vyučovat.
- Pozvěte vůdce ze své komunity na přednášku. Mohoucím přednášet o nových technologiích, knihách apod.
- Soustřeďte se na znalost produktů. Zaměstnanci, kteří rozumějí produktům své firmy, o nich mohou zasvěceně diskutovat s dodavateli, kolegy i zákazníky. Také lépe porozumějí své pracovní roli.
- Obnovte pomocné pracovní nástroje. Vyvěste například plakáty s popisem správného telefonování nebo kartičky s důležitými kontakty.
- Vzdělávejte napříč firmou. Zaměstnanci, kteří mají více než jednu dovednost, jsou hodnotnější a pružnější.
- Pořádejte konference napříč odděleními. Ve firmách pravá ruka často neví, co dělá levá. Propojení jednotlivých oddělení pomáhá k lepšímu sdílení informací a efektivnější práci.
- Zaveďte rotace. Rotace mohou být přínosné nejen pro krátkodobé zaměstnance. Podporují angažovanost a přenos znalostí.
- Vytvářejte vzdělávací projekty. Vzdělávání při reálné práci může zaměstnancům dát více než hypotetická cvičení ve třídě.
- Vytvářejte a poskytujte e-learning. I když vytváření obsahu bude časově náročnější, uživatelský obsah bývá efektivnější.
- Vytvořte on-line nástěnku, e-mailové diskuse, blogy či intranetová fóra. Zaměstnanci pak budou moci jednoduše sdílet své nejlepší postupy nebo požádat o pomoc.
- Prodávejte své školicí materiály. Maximálně využijte práci,kterou jste do rozvoje zaměstnanců vložili.
-kk-