Business Simulace u BPP

Illustration

Když slyšíte pojmy jako odborné kurzy, školení, vzdělávání... co se Vám vybaví? Vsadím se, že většina z vás si představí kupu studentů sedících ve třídě a poslouchajících lektora. Přednášející je vpředu a mluví, na stěně je promítána powerpointová prezentace, studenti sedí v lavicích a poslouchají.

Až do nedávna jsem myslel v podobných dráhách. Po absolvování mé první business simulace se moje představa o odborném vzdělávání začíná měnit na lidi běhající tam a zpátky, vyjednávání, potící se účastníky, uvádění nových výrobků na trh, budování továren, vstupů na nové trhy, najímání obchodníků, zoufalé žádání o úvěr, propouštění zaměstnanců, nervová zhroucení, atd.

Business simulace je ve skutečnosti desková hra vyvinutá společností s názvem Business Today. Tato firma je v podstatě tvořena týmem zkušených odborníků, kteří vyvíjejí různé obchodní simulace.

Před pár měsíci jsem měl možnost se osobně zúčastnit jedné business simulace a tuto možnost jsem vřele uvítal. Viděl jsem tento typ školení v praxi již dříve, ale upřímně mi to tenkrát přišlo jako jeden velký chaos.

Den D byl tady a ráno jsme byli všichni rozděleni do šesti týmů po 3-4 lidech. Kromě mě můj tým sestával z jedné marketingové manažerky a šéfredaktora finančního časopisu. Krátce na to přišel vedoucí školení. Oznámil nám, že nyní jsme členy vedení nově převzatých firem, kterým se v minulosti zas až tolik nedařilo (a to je důvod, proč bylo předešlé vedení nahrazeno). Naším prvním úkolem bylo vybrat jméno pro naši společnost. Přišel jsem s americkým názvem Apex Corporation, což se ujalo. Ostatní týmy byly často více kreativní a přišly s názvy jako "Money Makers" nebo "Chainsaw" :-)

Druhým úkolem bylo rozhodnout, zda chceme investovat do průzkumů trhu a kolik. Zde byl silně patrný rozdíl mezi lidmi z marketingu, kteří měli tendenci silně investovat do průzkumů, a ostatními.

Podle mého názoru bylo prvních pár hodin hodně náročných. Nejdříve nám byla vysvětlena pravidla a poté jsme společně krok za krokem všichni prošli prvním čtvrtletím našeho hospodaření.

Bylo hodně věcí které jsme si museli zapamatovat a naučit se a ze začátku jsme byli všichni trochu zmatení. Museli jsme nakoupit materiál a zboží, rozhodnout jaké produkty vyrábět, zda vyvíjet nové, činit rozhodnutí ohledně lidských zdrojů, najímat zaměstnance a platit jim mzdy, rozhodovat zda chceme expandovat na nové trhy, budovat tým lidí na těchto nových trzích, prodávat naše produkty a bojovat o lukrativní zakázky, řídit naše cashflow a hlídat náš provozní kapitál, jednat s naší bankou o půjčkách a sjednávat smlouvy s našimi dodavateli, atd.

První "trh" byl zajímavý zážitek. Každé čtvrtletí vysíláme naše sales manažery na trh bojovat o zakázky. Tento náš první boj nedopadl zas až tak dobře a měli jsme přezásobeni našimi produkty. Naštěstí jsme byli schopni prodat je těm podnikům, kteří získali více zakázek než na které měli kapacity.

V odpoledních hodinách business simulace ožila. Účastníci již znali většinu pravidel a byli do hry velice zabraní. Mám ovšem pocit že stejně trvá zhruba jeden den se hru naučit.

Druhý den byl velmi soutěživý a velmi intenzivní a stresující. Každý tým bojoval jak to jde. Někteří měli ambice ovládnout hospodářský svět, zatímco jiní se zaměřily na svůj domácí trh. Faktem je že neexistuje žádná bezchybná strategie, která by pokaždé vedla k vítězství.

Nicméně vítěz musí být oznámen a existuje mnoho způsobů, jak na to. Nejoblíbenější způsob je představit společnosti potenciálním investorům a firma, která získá nejvíce peněz od investorů, vyhrává.

Feedback od účastníků byl opravdu velice dobrý. Někteří z nich absolvovali takzvané simulace již dříve, ale tvrdili že simulace u BPP je úplně jiná liga. Lidé byli opravdu nadšeni a bylo zábavné sledovat je ve večerních hodinách po ukončení oficiální části, kdy do noci seděli nad stolem a plánovali strategii na nadcházející den.

Já jsem byl také velice spokojený a například za dva dny jsem se dozvěděl více o účetnictví, než během šestiměsíčního kurzu finančního účetnictví a manažerského účetnictví na vysoké škole. Jediným negativním aspektem, byla délka. Školení by podle mého mělo být rozloženo na alespoň tři dny. Dva dny jsou úplným minimem. Čtyři dny by zas byly myslím moc, jelikož hra je velmi intenzivní a stresující :-)