Stále více firem se zamýšlí nad tím, zda si místo externích koučů nevychovávat kouče vlastní mezi svými současnými zaměstnanci. Má to své výhody, ale také své limity - interní koučové například musí:
"Kopat" za svého zaměstnavatele stejně tak jako za své klienty
Interní kouč musí ve své práci přísně zohledňovat cíle své společnosti, její vizi a strategii. Jistým způsobem musí mít myšlení top manažera či vlastníka a zároveň musí být schopen navázat s klienty takový vztah, aby koučink mohl úspěšně fungovat.
Podporovat a uplatňovat firemní politiku
Interní kouč je velmi často využíván k tomu, aby pomohl zaměstnancům při ztotožnění se změnami ve firemním prostředí. Krom toho, že je aktérem změnovým procesů, by měl být zároveň jejich bedlivým pozorovatelem, aby dokázat ostatním objektivně pomoci si v nich najít své nové uplatnění.
Přinášet nové návrhy pro kariérový rozvoj jednotlivců ve firmě
Interní kouč je ten, který iniciuje kariérový rozvoj u zaměstnanců, a také dbá na to, aby byl tento rozvoj smysluplný i pro záměry organizace. Je tedy pomyslným pojítkem mezi organizací, její kulturou a konkrétním personálním obsazením.
Mluvit řečí ROI (Return on Investment)
Stále intenzivněji je po interním kouči požadováno, aby pomocí koučinku zajistil efektivitu a dostatečný výkon zaměstnanců. Interní kouč je strategickým partnerem finančního oddělení a měl by pomáhat přenášet požadovaná čísla do lidského chování a postojů.
Být schopen propojit různorodost lídrů a zaměstnanců
Interní kouč by měl dobře chápat diverzitu, různé komunikační styly a styly učení, stejně tak jako sdílení důležitých znalostí v organizaci.
Provádět efektivní koučink při organizačních změnách
Přechod od klasického managementu ke skutečnému leadershipu není pro mnoho lidí přirozenou záležitostí. Nejlepší interní koučové jsou proaktivní v podpoře manažerům, kteří tímto procesem procházejí.
Vědět jak pracovat se všemi zainteresovanými stranami
Interní kouč nemá na starosti pouze přípravu a implementaci zlepšení výkonu nebo kariérového rozvoje jednotlivců; jeho zodpovědností je také tyto iniciativy umět dobře prodat. A to jak manažerům, tak i samotným zaměstnancům.
Koučovat strategicky
Interní kouč je expertem na koučink. Nestačí koučovat manažery a zaměstnance jen v jejich jednotlivých specifických problémech. Strategický kouč musí být schopen provést své klienty hlubokou a všeobecnou transformací.
-ds-