Co zvítězí ve vzdělávání: Osobní mentoři nebo avataři s AI a nekonečnými možnostmi?

Posledních více jak 20 let se věnuji vzdělávání, a to zejména vzdělávání dospělých. Přijde mi to jako výborná náplň života. Kolik zkušených lidí jsem během své kariéry potkala a věřím, že ještě potkám a každý mě něčím obohatí. Baví mě lidé, kteří se rozhodnou i třeba ve středním věku totálně otočit svou kariéru, začít s něčím novým a jsou jako „houba“ (myšleno tak, že nasakují nové informace). Baví mě junioři, kteří se chtějí co nejlépe připravit na svou kariéru, a oceňuji opravdu každého, kdo pochopil, že vzdělávání v každém věku je a musí být součástí našeho života. 

Olga Cechlová, Controller institut

Na podzim jsme byli nadšení, protože se nám velice začal osvědčovat koncept kombinace klasického otevřeného školení (prezenčně i online) v kombinaci s mentoringem. A to i když mentoringová setkání proběhla čistě online, ale s mentorem, kterého už klienti znali ze školení. 

Objevily se úžasné výsledky a posuny v myšlení našich účastníků. Začali jsme na rozvoji myšlenky pracovat a přemýšlet, jak mentoring (v našich zejména hard dovednostech) více rozšířit.  

Přišel prosinec a s ním i vlna s názvem Chat GPT a já, stejně jako spousta ostatních, začala zkoušet, co to umí. Nejprve v angličtině. Umí to i dobře česky, doslechla jsem se. Tak zkouším češtinu a… žasnu.  

Takových možností. Nejprve se ptám, čemu všemu rozumí, jestlipak bude v controllingu lepší než já. A údiv pokračuje. Zkouším, jak by se s tím dalo pracovat. Rozvést konkrétní téma do bodů, ze kterých se pak dá utvořit prezentace, a začnu si hrát… Jsem docela technologický fanda, a tak zjišťuji, jaké množství dalších nástrojů vzniká, a jde mi z toho hlava kolem.  

Nevím, jestli nejprve zkoušet nástroje, abych věděla, s čím by nám mohly pomoci, nebo uvažovat strategicky, a to v tom slova smyslu, co všechno umělá inteligence znamená pro vzdělávací proces. S možností využít AI/robota/chatbota – říkejme tomu jak chceme – jsme se setkali všichni (tedy pardon, minimálně všichni, kteří používají nějaký produkt se symbolem jablka). Ale ruku na srdce, kdo se pravidelně ptá: „Hey Siri“… přiznám se, že já maximálně, když potřebuji někoho „vytočit“ a řídím. Říct to dobře anglicky, obzvlášť přemýšlet nad tím, jak se to jméno vlastně správně vysloví a jak mám dotyčného uloženého…  

Ale teď, s nástupem nové generace AI, to může být úplně jiné. Mohu si vytvořit vlastního avatara, nebude to jedna Siri pro všechny. Avatar může a nemusí mít lidskou podobu. Může to být kopie mého já, „Olga“, která všechno ví a všechno zná a nestárne.

Jeden den se jí zeptám, jestli mi může vysvětlit IFRS 10, druhý den, jestli mě naučí háčkovat ponožky, a třetí den mi můj vymazlený avatar připomene, že jsem se chtěla učit španělsky a už několik dní jsem si nepustila žádnou lekci. 

Jde o budoucnost a nový trend vzdělávání – běží mi hlavou, vytratí se naši super sympatičtí živí lektoři? Zůstanou avataři, kteří jsou vždy připraveni, všechno ví, IQ mají někde úplně jinde, ale co jejich EQ, říkám si pak.  

Minulý týden jsme měli krásnou akci, kde jsem se našich vystupujících ptala, jak si myslí, že AI ovlivní proces vzdělávání. Někteří – stejní fandové jako já, odpovídali: „Je to super, těším se, jak mi to pomůže v mnoha oblastech.“ Některé jsem překvapila a odpověď zněla: „Myslím, že neovlivní.“ 

Na této akci jsme se věnovali tématu mentoringu, které, jak asi cítíte, nyní hodně prosazujeme v kombinaci s kolektivním vzděláváním. Na akci vystupovaly dvě dvojice. Mentor a mentorovaná/mentorovaný. A byl to zážitek je sledovat. Bylo naprosto jasné, že to, co posouvá mentorované, nejsou jenom předávané zkušenosti a znalosti z praxe – ale HLAVNĚ TEN VZTAH. Důvěra, zájem o daného člověka, víra v jeho posun. Závěr? Nebojím se. 

Všem, kteří se pohybují ve vzdělávání (nejen vzdělávání dospělých), bych doporučila mít na paměti několik faktorů: 

  1. Doplnění, nikoli nahrazení: AI a chatboty jsou nástroje, které mohou doplňovat a posilovat vzdělávací procesy, ale nemusí nahradit naše lektory/učitele. Tyto technologie mohou být použity jako podpora, která může zefektivnit a obohatit vzdělávací zkušenosti, nikoli je zcela nahradit. 

  1. Potenciál zlepšení vzdělávání: Je zde potenciál zlepšit vzdělávání dospělých, například personalizací učebního obsahu, zvyšováním interakce nebo zlepšováním adaptivity na potřeby jednotlivých studentů. Může to vést ke zvýšení efektivity a účinnosti vzdělávacího procesu. 

  1. Nové příležitosti: S rozvojem AI a novými verzemi chatbotů se mohou otevřít nové příležitosti ve vzdělávání dospělých. Například mohou být k dispozici nové zdroje (snazší analýza zahraničních zdrojů), nástroje nebo metody výuky, které mohou být inovativní a atraktivní pro studenty. 

  1. Potřeba adaptace: S rychlým vývojem technologií je důležité, aby se vzdělávací instituce a lektoři připravili na adaptaci a integraci technologií. Tedy neutíkat před nimi, ale otevírat jim dveře.  

  1. Etické a bezpečnostní otázky: S používáním AI a chatbotů, a to opravdu nejen ve vzdělávání dospělých, je důležité mít na paměti etické a bezpečnostní otázky. Patří sem například ochrana soukromí a dat studentů, správné použití technologií a informací… 

Celkově vzato, zavádění AI a nových verzí chatbotů do vzdělávání může nabízet různé příležitosti, ale také může vyžadovat přizpůsobení se novým technologiím, změny ve vzdělávacích procesech a přístupech. Je důležité sledovat vývoj těchto technologií, být otevřený novým inovacím a současně pečlivě zvažovat jejich potenciál, výhody, rizika a omezení. Osobní mentoring zůstane ale nezastupitelný, tak jako je v našem lidském světě nezastupitelná EQ. 

V rámci Controller Institutu zatím stále existuje možnost vyzkoušet si mnoho tradičních vzdělávacích formátů s našimi skvělými živými lektory. A nezapomínejme, že předávání zkušeností formou mentoringu jeden na jednoho je opravdu skvělá podpora a benefit pro juniory, zkušené manažery i odborníky ve své oblasti.  

  null