Deset způsobů, jak zničit kreativitu

Vedoucí pracovníci mají větší moc, než si možná uvědomují. Mohou vytvářet důležité klima kreativity na pracovištích. Chcete-li však podpořit kreativitu ve vaší organizaci, vyhněte se následujícím krokům.

- Kritika. Kdykoli uslyšíte novou myšlenku, zkritizujte ji. Ukažte, že jste chytřejší a vypíchněte její slabá místa. Spolehlivě tím odradíte navrhovatele a už vás příště nebudou svými nápady obtěžovat. Ukážete, že nemáte zájem o nové myšlenky a zničíte kreativního ducha svých lidí.

- Zákaz brainstormingu. Branistorming považujte za zastaralý a překonaný. Nahlížejte na něj tak, že jen hromadí nové myšlenky, které je stejně třeba zamítnout. Nebudete tak ztrácet čas.

- Hromadění problémů. Nejvyšší vedení by si mělo naložit na svá bedra odpovědnost za řešení všech firemních problémů. Strategické věci jsou přeci příliš komplikované pro běžné zaměstnance. Nezapojujte zaměstnance do složitých problémů, neříkejte jim o nich a nechtějte, aby přicházeli s nápady na řešení.

- Soustředění na efektivitu místo inovace. Soustřeďte se pouze na zlepšování současného obchodního modelu. Nebudete tak ztrácet čas hledáním jiných systémů. Současný model musí být nejlepší.

- Přepracování. Zaveďte kulturu tvrdé práce přesčas. Věřte, že pouze samotná tvrdá práce vyřeší vaše problémy. Nemusíte hledat jiné cesty k řešení. Ujistěte se pouze, že v pracovním dni nezbývá čas na učení, zábavu, laterální myšlení a testování nových iniciativ.

- Dodržování plánu. Naplánujte si vše do detailů a neodchylujte se od něj bez ohledu na konkrétní souvislosti. Nezajímejte se o změny na trhu ani v preferencích zákazníků.

- Potrestání chyb. Pokud někdo vyzkouší nápad, který selže, obviňte jej a vyžadujte odškodnění. Odměňujte úspěch a trestejte za chyby. Zbavíte se tak nebezpečných experimentů.

- Chybějící pohled zvenčí. Uvědomte si, že rozumíte své firmě lépe než lidé zvenku. Odborní konzultanti jsou jen zbytečně přepláceni a budou vám vyprávět věci, které byste stejně odhalili sami. Řešení najdete jen uvnitř firmy, když budete pracovat tvrději.

- Povyšování lidí vašeho typu zevnitř. Nenechte se zahltit kacířskými nápady zvenku. Nejlepší je najít manažery, kteří budou přitakávat řediteli a chválit jej za jeho bystrost a předvídavost.

- Šetření na vzdělávání. Talent se nedá naučit. Proč tedy utrácet za vzdělávání zaměstnanců? Najímejte jen lidi, kteří se naučí vašemu systému a nebudou experimentovat.

-kk-
Zdroj: The CEO Refresher - americký server věnovaný managementu
Zobrazit přehled článků ze zdroje The CEO Refresher