Dokáže sugestopedie lépe učit jazykům?

Sugestopedie neboli superlearning je učební metoda vyvinutá v sedmdesátých letech bulharským vědcem Georgi Lozanovem. V poslední době se hodně zmiňuje zejména v souvislosti s učením jazyků. Spočívá v systému uvolňování psychického i fyzického napětí, který má studentům až o polovinu zlepšit paměť. Navozuje mozkové procesy podobné relaxaci nebo jogínské meditaci.

V klasickém intenzivním kurzu cizího jazyka se může člověk naučit 80 až 100 slov denně. V rámci Lozanovy metody si však údajně lze osvojit 500 až 3000 slov denně, aniž by je student zapomněl. Sugestopedie slibuje nejméně třikrát lepší a rychlejší výsledky studia.

Cílem této metody je dále naučit studenta mluvit bez stresu a podpořit jeho sebevědomí. Hodiny často doprovází hudba a praktické ukázky. Důležitou součástí výuky je i smích, hravost a změna identity studenta. Snaží se využívat všech smyslů a všech druhů paměti.

Učební prostory nemají připomínat klasickou třídu. Studenti sedí v pohodlných židlích, stěny zdobí plakáty a náčrtky právě probírané tematiky. Na tuto metodu se odvolávají i někteří výrobci výukových programů na CD nosičích. Server jazyky.com vyzývá k diskusi o zkušenostech s touto metodou.

-kk-

Zdroj: Jazyky.com - český portál o jazykovém vzdělávání
Zobrazit přehled článků ze zdroje Jazyky.com