Když člověk úspěšně rozjede svou kariéru v oblasti obchodu, znamená to snad, že by měl opustit dosavadní etické zásady? To jistě ne. Dost výmluvně o tom hovoří loňské skandály a krachy významných amerických společností. V jejich stínu však neoprávněně zůstávají tisíce společností zaměstnávajících miliony lidí, kteří se v byznysu pohybují poctivě a vycházejí ze skutečných etických hodnot.
Odborníci se shodují na tom, že je-li někdo osobností uznávající etické zásady, vyzařuje to z něho a lidé to poznají. Důležité je však spojit osobní etiku s firemními hodnotami a určit tak jasný směr, kterým se bude firma a její kultura ubírat. Etické otázky řeší lidé v byznysu každý den. Většinou se jedná o dílčí, zdánlivě nepodstatné problémy, ty však tvoří podstatu firemní kultury jako takové. Zásadní chybou je přitom vycházet z přesvědčení, že když určitou věc dělá tolik lidí, nikdy to nemůže být neetické.
Odborníci dále vyjadřují názor, že obchodní etika je záležitostí celé společnosti. Lidí, kteří se v tomto smyslu chovají neeticky je obrovská spousta. Jednu z příčin této situace vidí odborníci v příliš liberální vzdělávací politice, která odrazuje mladé lidi od podnikání. Je snad více nóbl absolvovat medicínu a pracovat pro neziskové organizace? Právě mladí lidé jsou přitom tou silou, která může obchodní oblasti přinést ztracenou prestiž.
**Datum vydání:** I/2003
Zdroj: The best books for business - Server s nabídkou knih z oblasti obchodu a odbornými články od autorů těchto knih.