Videa HIRECONOMICS jsou vydávána v angličtině. Ta ke květnovým článkům si můžete přehrát zde:
- Poezie na LinkedInu - Příklady zveršovaných konverzací s kandidáty
- 3 způsoby, jak zdokonalit pracovní inzerát
- Oslovujte kandidáty videem na 2 kliky
Níže si pak můžete přečíst články k jednotlivým videiím v češtině.
Příklady zveršovaných konverzací s kandidáty
Autor: Jonáš Waloschek, Talent Sourcer
LinkedIn se v tomto podobá světu on-line datingu. Zní to zvláštně, ale Java developer by počtem zájemců možná předčil dívku na Tinderu s popiskem „looking for a one night stand”. Přestože se od sebe recruiter a nápadník odlišují zejména motivací, úkol mají podobný: zaujmout.
Kandidát je přesycen, a tak si vybírá. Je zmlsaný, trochu rozmazlený a alergický na každou stopu Ctrl+C a Ctrl+V. Ani oslovení jménem a individualizace zprávy vzhledem ke zkušenostem kandidáta dnes nemusí být zaručenou cestou k navázání prvního kontaktu.
V mém případě je vždy důležité zprávu odlišit od zpráv ostatních, ozvláštnit ji natolik, aby člověk strávil chvíli její četbou a ideálně dospěl k ocenění síly vynaložené k její produkci. To je jedním z důvodů, proč jsem se rozhodl svou úvodní zprávu zrýmovat. I pouhé „roses are red, violets are blue“ se setkalo s úspěchem.
Časem jsem se své básně snažil „zdokonalovat“, přidal jsem jméno kandidátů, stávající společnost nebo požadovanou dovednost, která byla důvodem mého oslovení. Faktem je, že jsem v kontaktu zejména s mladšími kandidáty a jsem si vědom toho, že tento přístup nemusí vyhovovat každému. Doposud jsem se však nesetkal s negativní reakcí. Posuďte sami jaké konverzace vznikají:
Způsoby, jak zdokonalit pracovní inzerát
Autor: Kristina Shershun, Sourcing Advisor
Pracovní inzeráty (job posts) jsou klíčovým prvkem employer brandu. Jejich podoba a schopnost zaujmout kandidáta určuje, jak si vaši firmu kandidát zapamatuje a výrazně ovlivňuje i úspěšnost náborového procesu.
Existuje mnoho pravidel a doporučení, o kterých jsme na školeních už všichni něco slyšeli. Kouzelný recept na skvělý inzerát však neexistuje. Přesto - díky moderním technologiím mohou recruiteři při jejich tvorbě pracovat s doporučeními, která se opírají o tvrdá data a umělou inteligenci.
Pojďme se podívat na tři šikovné nástroje pro analýzu a vylepšení pracovních nabídek.
Hemingway Editor za vás zhodnotí čitelnost napsaného textu. Nejlepší skóre se pohybuje mezi 6 a 8 stupni. Vyšší skóre čitelnosti znamená, že text je příliš složitý.
Jak na to? Jednoduše! Do okénka vložte váš text a okamžitě vidíte výsledek. Program si můžete stáhnout i do počítače. Tato verze je placená, ale nabízí více funkcí.
Aplikace vyhodnotí čas potřebný k přečtení textu a zobrazí místa, která nejsou tolik intuitivní a čtivá. Zvýrazní věty, které jsou příliš dlouhé a složité, doporučí zbavit se pasivních časů slov a upozorní na zbytečné množství přídavných jmen. Označí vám také slova nebo fráze, které lze vyjádřit lépe. Super užitečný nástroj s jednoduchým a čistým uživatelským prostředím.
Teď jeden z komplexnějších nástrojů - chytrá Augmented writing platforma Textio. Aplikace je placená, ale můžete ji vyzkoušet zdarma na 14 dní. Textio předpovídá potenciální úspěch obsazení kandidáta porovnáním vašeho inzerátu s ostatními na podobnou pozici v dané lokalitě.
Aplikace navrhuje výměnu slov či frází tak, aby byl váš text údernější a zvýšil tak šanci na oslovení kandidáta. Upozorní vás také na genderově zabarvené fráze, korporátní klišé a celkově vám poskytne mnoho užitečných doporučení.
Třetí zmiňovaný nástroj, Job Page Grader, používá URL vaší pracovní nabídky a nabídne vám komplexní vhled do statistik unikátnosti, schopnosti předání informací, rychlosti načtení, kvality zobrazení a SEO vaší stránky, tedy jednoduchosti ji vyhledat skrz internetové vyhledávače. Job Page Grader se zabývá spíše technickou stránkou nabídky a jejím marketingovým potenciálem než textem samotným.
Nástroj je zdarma a poskytne vám velmi detailní informace. K vyhodnocení zajímavosti využívá parametry jako sentiment, užitečnost, praktičnost a genderové zabarvení, přičemž hodnotící kritéria jsou vcelku přísná. K dosažení co nejvyššího skóre je třeba u vaší pracovní nabídky zveřejnit i fotky či video nebo v ní odkazovat na zdroj dalších informací, což však některé inzertní platformy neumožňují. Jste tedy nuceni přijmout výsledek s kapkou hořkosti a inzerát upravit podle obecných doporučení s ohledem na vaše technické možnosti a cílovou skupinu.
Nástroj je zajímavý z hlediska SEO dat, analyzuje technické proměnné jako metadata, slovník schémat, mobilní optimalizaci a další. S takovými informacemi se dá dobře pracovat a je užitečné k nim při tvorbě inzerce přihlížet.
Pamatujte, že výše zmíněné nástroje fungují pouze pro anglicky psaný obsah. Teoreticky mohou fungovat i s ostatními jazyky, výsledek však nemusí být tak přesný. Můžete také využít ostatní podobné nástroje - Atomic Reach, Headline Analyzer nebo Cliché Finder. Klíčové by pro vás však stále mělo být dělat si svou vlastní analýzu různých (i konkurenčních) inzerátů.
Všímejte si, co se vám líbí a co vás zaujalo. Využijte také formátu nabídek, které dobře fungovaly v minulosti. Zmíněné nástroje vám mohou pomoci, nezapomínejte však na specifika cílové skupiny a… nebojte se kreativity!
S využitím všech těchto postupů budete tvořit dokonalé pracovní inzeráty.
Oslovujte kandidáty videem na 2 kliky
Autor: José Kadlec
O metodě tzv. video sourcingu jsem již napsal dost. Jedná se o použití videa v recruitmentu, ale ne pro inbound recruitment jako např. kariérní videa, ale pro přímé oslovování kandidátů (outbound recruitment). Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit radikální zvýšení response rate kandidátů i na nejtěžší pozice v software developmentu. Na nedávné konferenci Sourcing Summit v Mnichově tuto metodu dokonce zmínili Mark Lundgren a Bas Westland a to právě v souvislosti s pozicemi v IT.
Jak se technologie posouvají dopředu, posouvají se i možnosti, jak tuto techniku realizovat. V tomto díle Hireconomics bych rád představil jeden konkrétní nástroj a tím je Loom.
Loom je plugin (nebo chcete-li rozšíření) do prohlížeče Google Chrome, kterým dokážete dělat videa skutečně na pár kliků. Pro natáčení videa kliknete na ikonku pluginu Loom. To vám otevře několik možností natáčení.
Video můžete natočit také po kliknutí na ikonku Loomu vedle tlačítka Send a to přímo v Gmailu. Video se po natočení automaticky uloží do těla e-mailu i s náhledem.
Můžete si vybrat obecně z několika režimů, ale nejzajímavější je právě video v kombinaci kamery i desktopu. Můžete si například otevřít LinkedIn profil kandidáta, kterého se chystáte oslovit. Kandidát poté uvidí to, co můžete vidět na následujícím obrázku.
Výhoda tohoto postupu je, že když vytvoříte i náhled videa a kandidát v něm uvidí svůj profil, tak takové video si určitě pustí. Kdo by si nepustil video, na kterém vidí sám sebe, že?
Můžete poté např. na vašich webových stránkách nebo popisu pracovní pozice vysvětlit a „kvalitně“ prodat vaši propozici pro kandidáta. Vše, co můžete natáčet, je v rámci otevřeného Google Chrome prohlížeče. Plugin nemá právo natáčet něco mimo tuto aplikaci.
Poté, co video uložíte, máte několik možností, co s ním můžete dělat. Buď si je přímo přes plugin Loom necháte uložit do těla e-mailu a můžete rovnou odeslat.
Pozn.: Zobrazení náhledu u kandidáta může být někdy zakázáno – záleží, jestli má dotyčný povoleno zobrazovat obrázky.
Nebo můžete posílat kandidátům link na video, a to přímo přes např. LinkedIn pozvánku (to ještě nedávno nebylo možné), LinkedIn zprávu nebo e-mailem.
A to nejlepší na konec. Jakmile kandidát video dokouká, přijde vám notifikace! Můžete okamžitě vzít telefon a udělat follow-up, pokud se to hodí pro vaši konkrétní cílovou skupinu kandidátů.
Máte nějaký svůj recruitment postup, trik, hack, nástroj, o který byste se chtěli podělit s recruitment a talent sourcing komunitou? Dejte nám vědět v komentářích nebo mi napište a napíšeme/natočíme o tom díl Hireconomics společně třeba přímo i vás ve společnosti.
HIRECONOMICS show můžete sledovat i jako video v anglickém jazyce.