Organizací, které dokáží dlouhodobě efektivně uplatňovat interní komunikaci, je naprosté minimum. Mnohé se mylně domnívají, že stačí, když mají intranet a firemní časopis a ředitel občas vystoupí před lidmi. Nevěnují dostatečnou pozornost klíčové aktivitě – rozvoji komunikačních vlastností liniových manažerů. Úroveň interní komunikace je přitom úzce spjata se spokojeností zaměstnanců i zákazníků.
„Dobrá i špatná interní komunikace má silný psychologický vliv zaměstnance, což se přímo odráží v angažovanosti zaměstnanců i zákazníků, a tudíž i obchodních výsledcích,“ píše Daniel Kasmir z mezinárodní vzdělávací a poradenské společnosti Global Growth Institute na serveru HR Magazine. Doporučuje zaměřit se na následující oblasti a nástroje.
Sociální sítě
Většina organizací komunikuje se zaměstnanci nejčastěji e-mailem, což je hodně neosobní. Pomohla by širší podpora osobního setkávání a také zavedení sociálních sítí. Zaměstnanci dnes běžně používají sociální sítě pro soukromé účely, a proto přichází ideální doba pro zřízení interních diskusních skupin.
Sdílení negativních zpráv
Špatným zprávám se každý nejraději vyhýbá a podle toho to také ve firmách vypadá. Mnozí manažery stále neznají nebo nerespektují pravidlo chválit veřejně, ale kritizovat mezi čtyřma očima. Je třeba více školit manažery ve správných technikách komunikace a dále rozvíjet jejich soft skills.
Rozhovory mezi čtyřma očima
Nedostatkem mnoha strategií interní komunikace je jednostrannost. Firma prostřednictvím HR nebo manažerů něco sděluje zaměstnancům, ale již se nezajímá o jejich reakce a nápady. I zde je třeba více směřovat manažery k tomu, aby se svými lidmi komunikovali osobně a individuálně.
Různí příjemci
Manažeři by také měli vědět, že různá sdělení jsou určena různým skupinám příjemců. Opět je na místě školení či koučování v oblasti řízení komunikace.
Vyjádření uznání
Uznání zaměstnanců začíná u poděkování. Manažer by měl vědět, jak důležité je chválit, ideálně před celým týmem.
Osobní příklad houževnatosti
Prostředí byznysu může být velmi tvrdé. Vaši manažeři by proto měli jít svým lidem příkladem v tom, jak překonávat složité situace. Zaměřte se na podporu a rozvoj leadershipu.
-kk-