Změna přístupu ke kancelářským pracovištím
Pro organizace tak vzniká nová příležitost ke změně přístupu k pracovištím, k možným úsporám i zefektivnění výkonnosti svých zaměstnanců. Postupně se rozšiřuje procento organizací, které zvažují zmenšení výměr svých pracovišť, což by vedlo k úsporám za nájem prostor. Tento proces však nelze realizovat prostým zmenšením pracovišť, je potřeba pečlivě analyzovat nové podmínky, posoudit nové formy spolupráce a podle toho upravit stávající pracoviště či zavést zcela nové typy.
Na první pohled to vypadá jako optimální zadání pro interiérové architekty. Nové způsoby práce kombinující prezenční formu a virtuálně připojené zaměstnance však vytváří zcela odlišné podmínky, které prostou interiérovou úpravou těžko vyřešíme. Ke slovu se tak dostávají sociologové, kteří dokáží zvážit mix pracovních postupů, firemní kultury, forem kooperace a komunikace, technického vybavení a sociální skladby lidí. Jedná se o velice nesourodé požadavky, které však ve výsledku mají velký dopad na produktivitu práce a spokojenost jednotlivců i kolektivů v jejich zaměstnání.
Sociologickou analýzou se dospěje k přesnější specifikaci potřeb a podmínek konkrétních typů pracovišť, které následně interiérový architekt technicky zpracuje a vytvoří návrh prostor vyhovujících konkrétním podmínkám. Sociolog současně vypracuje „manuál“ optimálního využívání těchto pracovišť a navrhne formu seznámení zaměstnanců s těmito prostory tak, aby co nejdříve dosáhli plné produktivity práce.
Význam facility manažerů
Ve vyspělých zemích se koordinace těchto změn ujali facility manažeři. U nás je tento obor bohužel stále podceňován, a proto k nám těžko pronikají příkladové studie jejich působení ve společnostech. Facility manažeři byli jedni z těch, kteří ani v době pandemie nemohli opustit kanceláře a budovy. Museli zůstat ve vyprázdněných objektech a zajišťovat jejich technický provoz, zabezpečení proti vandalům a zlodějům i zpřísněné hygienické podmínky pro ty, kteří museli na svá pracoviště docházet i v době pandemie.
Mnozí facility manažeři využili snížení provozu objektů k opravám a rekonstrukcím. V současné době se již v plném rozsahu obnovuje běžný provoz budov a areálů, a tak facility manažeři znovu zavádějí pravidelný režim údržeb, oprav a zajišťování služeb pro uživatele objektů. Jak již bylo zmíněno, přibyl k nim i úkol optimalizace využití prostor, což je projekční aktivita zahrnující mnoho odborníků a vedoucích v organizacích. Moderní facility manažeři toto umějí zvládat.
Rekvalifikace facility manažerů
V naší zemi je již skoro 500 facility manažerů s osvědčením o odbornosti manažera v oboru facility management, který vzdělává společnost FM Institute, s.r.o. Chybí-li ve vašich řadách vzdělaný facility manažer, pak využijte pár posledních míst v kurzu, který začíná 29. 9. 2021. Bližší informace získáte na www.fminstitute.cz.