Neproduktivní a neangažovaní zaměstnanci negativně ovlivňují celou firmu. Často jde o notorické odmítače, kteří pomlouvají firmu, kudy chodí. Nepříznivě ovlivňují pracovní morálku a zdržení práce pak firmu stojí peníze. Neangažované chování se projevuje také na vztazích s klienty a zákazníky.
Zajímavé je, že většina zaměstnanců se první půlrok v nové práci angažuje velmi aktivně a teprve s postupem času upadá do letargie. Příčinou je setkání s realitou jejich práce, která se neshoduje s ideálem popsaným na pracovním pohovoru.
Manažeři bývají příliš vytížení na to, aby podporovali své lidi, a nahlížejí na ně spíše jako na funkce. Stává se, že stagnuje šíření informací a chybí uznání a odměna za dobře vykonanou práci. Neblahou roli hraje i upřednostňování některých zaměstnanců před druhými. To všechno vede ke ztrátě produktivity a angažovanosti. Co s tím?
- Ukažte vzájemný respekt. Když vůdci a manažeři dokážou upřímně a otevřeně respektovat jeden druhého jako člověka, budují tím zanícení a pozitivní přístup. Zanícení lidé jsou pak angažovaní lidé.
- Věřte v odpovědnost druhých. Vzájemná odpovědnost ukazuje důvěru v jednotlivce i tým, podporuje pracovní nasazení a snahu dosahovat lepších výsledků, zejména v krizových dobách.
- Vyzývejte zaměstnance k účasti. Dejte jim pravomoci, aby se mohli rozhodovat a sdílet s ostatními své osvědčené postupy.
- Objevujte a podporujte skryté talenty. Když manažer investuje svůj čas, zájem a energii do svých lidí, budou angažovanější pro svou práci a blaho firmy.
- Uznávejte a odměňujte úsilí. Dělejte to včas a často. Poskytujte aktuální a konstruktivní zpětnou vazbu. Nabízejte možnosti osobního a profesionálního rozvoje.
- Žijte svými hodnotami. Sdílené hodnoty jsou nakažlivé a vedou lidi společným směrem.
- Udržujte vztahy s ostatními srdcem i hlavou. Soustřeďte se na lidi i úkoly, chcete-li mít angažovanou pracovní sílu.
-kk-