Firmy investují velké sumy do vzdělávání zaměstnanců v naději, že jim to pomůže nejen k vyšší produktivitě, ale i k udržení klíčových talentů. Podle studie americké University of Iowa tím však často naopak zvyšují jejich fluktuaci.
Ukázalo se totiž, že zaměstnanci cítí jen minimální zájem setrvat u zaměstnavatele, který jim nenabízí možnost kariérního postupu, i když u něj mají přístup k nejkvalitnějšímu profesnímu vzdělávání. „Neodejdou pouze ti zaměstnanci, kteří vidí příležitost postoupit v kariéře,“ shrnuje profesor managementu na Tippie College of Business při University of Iowa Scott Seibert. „V opačném případě je firmy svým vzděláváním pouze činí lépe zaměstnatelnými u konkurence.“
Siebert a jeho kolegyně Maria Kraimerová prováděli výzkum mezi 246 páry tvořenými jedním zaměstnancem a jeho nadřízeným z organizací zastoupených v pětistovce nejbohatších firem v USA dle žebříčku Fortune 500. Dobrou zprávou je, že pod pojmem „kariérní postup“ si zaměstnanci vždy nepředstavují jen postup směrem vzhůru. Pocit možností kariérního postupu v nich vzbuzují i programy mentoringu nebo rotací a také dobré vztahy s přímými nadřízenými.
Studie s názvem Antecedents and Outcomes of Organizational Support for Development: The Critical Role of Career Opportunities vyjde na stránkách odborného časopisu Journal of Applied Psychology.
-kk-