Povídání o rekvalifikačních kurzech - rozhovor s lektory rekvalifikačních kurzů

O rekvalifikačních kurzech se v poslední době hodně mluví i píše. Jejich velký přínos spočívá v tom, že poskytují příležitost naučit se během krátké doby nový obor, novou profesi. A to je v dnešním světě, který klade stále větší a stále nové požadavky na znalosti a schopnosti, velmi důležité pro dobré uplatnění na trhu práce.

Výuka v učebně Centra služeb pro podnikání s.r.o.
Výuka v učebně Centra služeb pro podnikání s.r.o.

Již 17 let rekvalifikační kurzy pořádá Centrum služeb pro podnikání s.r.o. Výběr kurzů je v tomto vzdělávacím centru opravdu široký. Studovat zde můžete obory – účetnictví, mzdy, daně, administrativa, personalistika, management, marketing, podnikání. Díky efektivní metodice studia a kvalifikovaným lektorům z praxe se nový obor naučíte už za 1 až 4 měsíce.

Centrum služeb pro podnikání s.r.o. spolupracuje přibližně s 20 lektory. My jsme se několika z nich zeptali na jejich zkušenosti s výukou v rekvalifikačních kurzech. Pozvali jsme k rozhovoru paní lektorky Bc. Vladislavu Hořavovou, specialistku na účetnictví, mzdové účetnictví, personalistiku a Mgr. Janu Berkovou, která se zaměřuje na marketing a management. A dále pana lektora Mgr. Ing. Rudolfa Přímana, který vede kurzy zaměřené na podnikání a administrativu.

Co je podle vás nejdůležitější pro studenty rekvalifikačních kurzů, když přicházejí bez předchozích zkušeností?

Bc. Vladislava Hořavová: Z mého pohledu je klíčové, aby měli motivaci a chuť učit se. Často přicházejí lidé, kteří nemají žádné zkušenosti s účetnictvím nebo mzdovým účetnictvím, ale pokud jsou ochotni věnovat tomu čas a energii, dosáhnou skvělých výsledků. Při výuce se snažím vše vysvětlovat na reálných příkladech, což pomáhá při pochopení i náročnějších témat.

Mgr. Jana Berková: U nás v kurzech managementu a marketingu je důležité, aby si účastníci uvědomili, že tyto oblasti jsou hodně o „zdravém selském rozumu“, flexibilitě, praktičnosti a strategicky využívaných kreativních schopnostech. Nestačí jen memorovat pojmy, ale jde o to, jak tyto znalosti aplikovat v praxi. Proto často pracujeme na modelových situacích, kde se studenti mohou zapojit do řešení reálných problémů.

Mgr. Ing. Rudolf Příman: V podnikání je základní, aby si účastníci uvědomili, že začátek není jednoduchý a systematická příprava a dobrý plán jsou klíčové. Klademe důraz na to, aby studenti přemýšleli strategicky – učíme je, jak sestavit podnikatelský plán, zvažovat rizika a připravit se na výzvy, které podnikání přináší. Sám podnikám už přes 30 let a troufám si tvrdit, že jsem za ta léta udělal většinu chyb, kterých se lidé v podnikání dopouštějí. Takže se snažím předat studentům i něco ze svých zkušeností.

Když se bavíme o obsahu kurzů, co je podle vás pro absolventy kurzů největším přínosem?

Bc. Vladislava Hořavová: V oblasti účetnictví a mzdového účetnictví je velkým bonusem schopnost orientovat se v legislativě. Absolventi mých kurzů získají komplexní znalosti o tom, jak má správně fungovat účetnictví a mzdovém účetnictví v praxi, což jim otevře dveře k mnoha profesním příležitostem.

Mgr. Jana Berková: Marketing a management se neustále vyvíjí, a to, co dnes funguje, může být za pár měsíců zastaralé. Na našich kurzech se zaměřujeme na aktuální trendy. Účastníci si však odnesou také praktické dovednosti, které mohou ihned uplatnit. Absolventi kurzů oceňují také ucelený průřez oborem, který posiluje důvěru ve vlastní kompetence a pomáhá při hledání nového profesního zaměření.

Mgr. Ing. Rudolf Příman: U začínajících podnikatelů vidím jako největší hodnotu to, že jim kurz pomůže udělat první krok. Naučí se nejen teoretické základy, ale také například to, jak si sepsat podnikatelský záměr. To jim usnadňuje start podnikání.

Co byste doporučili lidem, kteří zvažují účast na rekvalifikačních kurzech, ale váhají, zda do toho jít?

Bc. Vladislava Hořavová: Doporučila bych nebát se a začít. Rekvalifikační kurzy nejsou jen o tom, že se něco naučíte, ale i o nových příležitostech a rozšíření obzorů. Kdo investuje do vzdělání, investuje do své budoucnosti.

Mgr. Jana Berková: Přesně tak. A navíc, kurzy jsou skvělou příležitostí pro networking – potkáte lidi, kteří mají podobné cíle, a můžete si navzájem pomoci. Pokud váháte, zkuste si položit otázku: „Chci, aby moje kariéra nebo podnikání stálo na místě, nebo abych se posouval dál?“

Mgr. Ing. Rudolf Příman: Podnikání nebo kariérní změny jsou výzvou, ale rekvalifikační kurzy vám dají nástroje, jak tyto výzvy zvládnout. Nejdůležitější je věřit si a nebát se dělat změny, a my vám s tím rádi pomůžeme. Také se studentům snažíme ukázat, že není potřeba být dokonalý, abychom mohli začít; je třeba začít, abychom mohli být dokonalí.

Povídání o rekvalifikačních kurzech - rozhovor s lektory rekvalifikačních kurzů

Děkuji za odpovědi. Mám ještě pár otázek, které by mohly čtenáře zajímat. První z nich se týká studentů, kteří mohou mít ze studia obavy. Máte nějaké tipy, jak jim pomoci překonat nejistotu nebo nervozitu, zejména pokud již dlouhou dobu nebyli v „roli studenta“?

Bc. Vladislava Hořavová: Ano, toto je velmi častý problém, zejména u lidí, kteří se po delší době vracejí ke studiu. Moje hlavní rada je, aby si studenti uvědomili, že nikdo nečeká, že hned na začátku budou vše perfektně ovládat. Důležité je jít krok za krokem. Na začátku kurzu se vždy snažím vytvořit přátelskou atmosféru. Ukazuji studentům, že všichni začínali na stejném místě a že chyby jsou přirozenou součástí procesu učení.

Mgr. Jana Berková: Ráda dávám v kurzech prostor pro krátké představení a osobní sdílení východisek, s nimiž studenti přicházejí. Hodně pomáhá, že si pamatuji pocity a příběhy dřívějších účastníků kurzů. Ty nováčky motivují a uklidní. Typická skupina, která má ze studia obavy, jsou maminky hodně malých dětí, ale nakonec právě ty bývají skvělé studentky. V průběhu kurzu také často používám příklady úspěšných lidí, kteří začínali od nuly, nebo změnili svůj život v jakémkoliv věku.

Mgr. Ing. Rudolf Příman: Strach z neznámého je přirozený, ale je důležité ho brát jako součást osobního růstu. Vždy studentům říkám, že podnikání není jen o znalostech, ale i o odvaze začít. Pokud se zaměříme na malé cíle a úspěchy v průběhu kurzu, snadněji si osvojí nové znalosti a vybudují si větší jistotu.

Jaké výukové metody se vám osvědčily nejvíce? Preferujete interaktivní přístupy, nebo spíše tradiční výuku?

Bc. Vladislava Hořavová: V účetnictví a mzdovém účetnictví se osvědčila kombinace teorie a praxe. Po úvodním výkladu se studenty hodně pracujeme na praktických příkladech z praxe. To jim umožní vyzkoušet si nově získané znalosti. Velmi efektivní je interaktivní výuka formou procvičování a testů.

Mgr. Jana Berková: V oblasti managementu a marketingu mám ráda interaktivitu. V kurzech používáme například případové studie. Studenti se tak naučí nejen teorii, ale také to, jak ji aplikovat v reálných situacích. Diskuze a brainstormingy jsou také skvělé, protože rozvíjejí kreativitu a schopnost řešit problémy.

Mgr. Ing. Rudolf Příman: V mých kurzech se nejvíce osvědčily praktické workshopy a osobní konzultace se studenty. Když studenti pracují na svých podnikatelských plánech, pomáhám jim krok za krokem, a díky tomu získají konkrétní dovednosti, které mohou ihned využít. Podporuji také vzájemné sdílení zkušeností mezi studenty, což je velmi cenné pro jejich osobní růst.

A poslední otázka: Jaké studijní metody nebo postupy mohou studentům usnadnit studium?

Bc. Vladislava Hořavová: Doporučuji pravidelnost a systematický přístup. Je lepší studovat menší dávky pravidelně, než se snažit vše naučit najednou. V účetnictví jsou detaily velmi důležité, takže kladu důraz na preciznost a pečlivost. Důležité je také nebát se ptát a aktivně se zapojovat do výuky.

Mgr. Jana Berková: V managementu a marketingu je klíčová otevřená mysl, schopnost vidět více možných variant a pojímat studium jako živý proces. Studenti, kteří se nebojí experimentovat a přicházet s novými nápady, dosahují nejlepších výsledků. Důležité je nebrat nové poznatky jako danost, ale aktivně se nad nimi zamýšlet a také se zapojit do diskusí s ostatními studenty a lektory.

Mgr. Ing. Rudolf Příman: V podnikání je zásadní disciplína a ochota pracovat na sobě dlouhodobě. Doporučuji studentům vytvořit si plán, stanovit si cíle a krok za krokem se k nim přibližovat. Podnikání vyžaduje trpělivost a důslednost, takže mít pevný plán a sledovat svůj pokrok je podstatné. A také je důležité stále vědět, proč to děláme. To ale platí obecně, nejen v podnikání.

 

Rekvalifikační kurzy nabízejí řadu výhod, které mohou zásadně ovlivnit profesní dráhu každého z nás. Jsou vhodné pro všechny, kdo mají zájem o osobní růst a rozvoj kariéry. Pokud hledáte způsob, jak nastartovat novou profesní kapitolu svého života, rekvalifikace může být ideálním řešením.

NABÍDKA KURZŮ

Pokud Vás naše povídání zaujalo a chcete se o rekvalifikačních kurzech dozvědět více, podívejte se na naše videa: