Mýtus: Microlearning podporuje angažovanost studentů
Jedním z nejčastějších mýtů o microlearningu je, že obsah microlearningu je zábavný a poutavý. Ale je zde jeden logický argument, který toto tvrzení může snadno vyvrátit. Lekce microlearningu je krátká, a to automaticky neznamená, že je i samotný obsah i zábavný a poutavý. Mnohem více záleží na povaze informací a způsobu jejich sdílení. Co microlearningu naopak nahrává je fakt, že z povahy svého rozsahu může pomoci maximálně vytěžit krátkodobou pozornost, a tím i podpořit zapojení studenta, pokud je obsah zajímavý.
Mýtus: Microlearning je vhodný pro všechna témata
Ano a ne. Určitě můžete nabídnout celý kurz ve formátu microlearning, pokud je téma jednoduché a nevyžaduje mnoho dalšího vysvětlování. Některá témata však vyžadují praktickou demonstraci, sdílení zkušeností nebo jsou příliš složitá na to, aby je bylo možné vysvětlit během několika minut. V tu chvíli microlearning ztrácí efektivitu.
Microlearningové kurzy nejsou ideální ani pro všechny zaměstnance. Například nové nebo nezkušené zaměstnance prakticky není možné adekvátně proškolit v rámci microlearningu. Potřebují podrobnější a rozsáhlejší školení, aby porozuměli kontextu podnikání a kultivovali své dovednosti na uspokojivou úroveň.
Mýtus: Microlearning usnadňuje praktickou aplikaci
Toto tvrzení není zcela mylné, ale je zavádějící. Microlearning lze použít k vysvětlení následných, jasně definovaných kroků i složitých procesů, jako je například manipulace se strojem. Avšak spoléhali byste na to, že se jej zaměstnanec naučí používat, aniž by si jej osobně pod dohledem vyzkoušel? V řadě případů je vhodnější například provázat microlearning s metodou praktického nácviku. Školení na pracovišti, hraní rolí a simulace jsou nejvhodnějšími metodami, které usnadňují získat praktickou zkušenost.
Mýtus: Tvorba microlearningu je levná
Microlearning sice sám o sobě snižuje dílčí náklady, ale to neznamená, že jsou náklady na vývoj komplexního a poutavého kurzu a celého systému školení nízké. Musíte například vytvořit celé spektrum obsahu včetně kvízů, videí, infografik nebo dokonce podcastů a simulačních her. A stejně jako to děláte při přípravě prezenčního školení, musíte také přizvat na konzultanci odborníka na danou problematiku a investovat do softwaru.
Nyní, když jste se dozvěděli, co je microlearning a co není, můžete se informovaně rozhodnout, zda vyhovuje vašim potřebám v oblasti vzdělávání. Ať už jste fanoušek microlearningu nebo ne, nemůžete popřít, že ve firemním vzdělávání zůstane vždy pro tuto metodu prostor. Už jen proto, že je skvělým doplňkem v situacích, kdy například není čas organizovat klasické školení s lektorem.
-bb-