Co je to „upskilling“?
Jak uvádí HR Morning, upskilling je proces zlepšování stávajících dovedností zaměstnanců nebo jejich učení novým, relevantním schopnostem. Firmy, které systematicky provozují „upskilling“, investují nejen do svých zaměstnanců, ale především do své budoucnosti. Doba se rychle mění a kvalitních zaměstnanců je málo. Proto už nestačí pouze hledat nové talenty, ale je především potřeba pracovat i s těmi, které firma již má. Moderní trh práce je totiž mnohdy o krok napřed – technologie se vyvíjejí rychleji než dovednosti pracovní síly.
Proč je „upskilling“ důležitý?
Investice do zvyšování kvalifikace zaměstnanců přináší firmám mnoho výhod. Patří mezi ně hlavně lepší výkonnost a efektivita pracovníků. Ale zdaleka ne jen to. Zaměstnanci, kteří mají přístup k novým znalostem a příležitostem, jsou angažovanější a loajálnější, což vede k nižší fluktuaci a vyšší produktivitě. Zároveň je jednodušší zaplnit mezery ve schopnostech, které mohou nastat při změnách trhu.
Navíc, v době, kdy se mladší generace čím dál tím více zaměřují na osobní rozvoj, se „upskilling“ stává významným benefitem. Kdo by nechtěl pracovat ve firmě, která jim umožní růst a zlepšovat se?
Jak s „upskillingem“ začít?
Úspěšná strategie upskillingu vyžaduje, aby ji především podpořilo vedení společnosti. Coby HR manažeři byste se tedy měli snažit management vaší firmy přesvědčit o tom, že „upskilling“ je nejenom výhodný, ale z dlouhodobého hlediska nevyhnutelný. Jako argument předveďte analýzu toho, jaké dovednosti budou v budoucnu potřeba a jaké školení vaši pracovníci potřebují. Nezapomínejte, že upskilling není jednorázová záležitost, ale proces, který musí být průběžný – jedině tak si vaše firma bude schopna udržet konkurenceschopnost.
-mm-