Patříte mezi lidi, kteří jsou pravidelně žádáni o školení nových zaměstnanců? Proč jste vždy vybráni právě vy? Je to proto, že jste přátelští, trpěliví a verbálně zdatní? Je zodpovědnost zaškolení nových pracovních sil určena jen pro ty nejlepší zaměstnance, kteří zajistí nejvyšší standard kvality práce?
Možná že vám učení nových lidí nevadí, protože rádi poznáváte nové zaměstnance a máte najednou přestávku od vaší každodenní nudné práce. Nebo možná zodpovědnost školení nováčků, kterou do vás vedení vkládá, odráží fakt, že jste mezi ostatními zaměstnanci hvězda a šéf vás má opravdu rád.
Teď ta horší stránka věci. Školení stojí dost času, díky čemuž pak nestíháte svou vlastní práci. Pak se vám může stát, že budete muset pracovat dlouho do noci, abyste stihli to, co jiní mají hotové odpoledne. Šéf vám sice může množství práce redukovat, ale přijdete tak o možnost pracovat na nejdůležitějších firemních projektech, čímž se brzdí váš osobní rozvoj a pozice ve firmě.
Chcete se z tohoto bludného kruhu dostat? Musíte se ozvat! Pokud nic nenamítáte, vedení je spokojeno, protože školení nováčků má zajištěné a vaši práci za vás udělá někdo jiný. Připomeňte svému šéfovi, že jste na učení nových zaměstnanců strávili dvakrát více času, než kdokoli před vámi. Poukažte třeba i na to, že jste propásli schůzku s klientem, protože jste museli školit… a že to škodí vašemu osobnímu rozvoji i vztahu s klientem. Navrhněte zavedení systému náhodného výběru zkušených zaměstnanců, kteří se budou střídat ve školení nováčků. Nebo ať si firma na tuto činnost zkrátka najme specialistu…
-ds-