Vzdělávání může firmám pomoci udržet si klíčové zaměstnance, na druhou stranu však také usnadnit jejich odchod. Dokládá to například zkušenost desítek českých firem, které zaplatily svým zaměstnancům MBA programy. Manažeři, kteří tyto programy absolvují, pak zpravidla chtějí vyšší platy a když neuspějí, odcházejí.
Nelze však tvrdit, že by se firmy měly raději vzdělávání zaměstnanců vyhýbat. Naopak by se měly soustředit na to, jak vzdělávací programy sestavit tak, aby motivovali k setrvání ve firmě. Vzdělávací program by se měl vždy vztahovat k tomu, co zaměstnanec ve společnosti dělá a měl by vycházet ze společně definovaných očekávání, která půjde měřit.
Vzdělávací program by měl být dlouhodobý, ale rozdělený na menší úseky. Důležité je také najít rovnováhu mezi interním a externím vzděláváním.
-kk-