Jaké by měl mít kompetence? Čeho by měl být schopen
Komunikace
- Řídit/dohlížet na vývoj a používání plánu komunikace související s oblastí facility management služeb.
- Připravit a předat zprávy, které napomohou dosažení zamýšleného výsledku.
Havarijní připravenost a udržitelnost
- Plánovat, řídit/kontrolovat a podporovat program havarijní připravenosti celé organizace (v současnosti např. pandemickou připravenost a její případné zvládání).
- Plánovat, řídit/kontrolovat a podporovat program kontinuity podnikání celé organizace (zejména její podpůrné části).
Environmentální zajištění a udržitelnost
- Plánovat, řídit/kontrolovat a dozorovat úsilí celé organizace k ochraně životního prostředí.
- Řídit/dohlížet na závazek udržitelnosti vybudovaného i přírodního prostředí celé organizace.
Finance a podnikání
- Řídit/dohlížet na finanční zajištění provozu a rozvoje nemovitostí a zařízení v organizaci.
- Spravovat a řídit/dohlížet na finance spojené s FM smlouvami (smlouvami na zajištění dodávek facility management služeb).
- Spravovat zadávání veřejných zakázek a řízení potřebných postupů.
Lidské faktory
- Navrhnout a zavést postupy, které podporují výkon a cíle celé organizace.
- Navrhnout a zavést postupy, které podporují výkon nemovitostí, zařízení a vybavení organizace.
Vedení a strategie
- Vést objekty (nemovitosti) organizace.
- Zajistit jemu příslušející vedení tak, aby bylo zajištěn chod celé organizace.
- Strategicky plánovat podporu organizace.
Provoz a údržba
- Posoudit stav nemovitostí a zařízení.
- Řídit/dohlížet na provoz nemovitostí, zařízení a činnosti údržby.
- Řídit/dohlížet zajištění facility management služeb (např. parkování, úklidové služby, stravovací služby, recepce, řízení helpdesku, bezpečnosti a ochrany a dalších podpůrných služeb).
- Řídit/dohlížet na proces uzavírání smluv na údržbu a ostatní podpůrné služby.
- Vyvinout, doporučit a řídit/dohlížet na provozní požadavky plánování interní pohody (řízení teploty, osvětlení, náhradní vybavení a tak dále).
Project management
- Plánovat projekty.
- Řídit/dohlížet na zajištění projektů.
- Vyhodnocovat ukončené projekty a doporučit další rozvoj a opatření.
Kvalita
- Rozvíjet a řídit/dohlížet na vytváření a používání standardů a norem pro provoz příslušných nemovitostí a zařízení v organizaci.
- Měřit kvalitu poskytovaných služeb.
- Řídit/dohlížet na zlepšení pracovních procesů.
- Zajistit a kontrolovat soulad s nařízeními předpisů, politik a norem.
Nemovitosti a jejich správa
- Vyvinout a implementovat hlavní plán správy a užití nemovitostí.
- Řídit/dohlížet na správu nemovitostí a majetku.
Technologie
- Plánovat, řídit a spravovat / dohlížet na facility management zajištění obchodních a provozních technologií.
Nové vnímání pozice facility manažera
Do současné doby převládá představa facility manažera jako technicky rutinovaného provozovatele budov a majetků. Z přehledu kompetencí je však zřejmé, že facility manažer je předně řídícím pracovníkem s velice rozvinutou schopností komunikace.
Současné pojetí oboru klade důraz na jeho schopnost komunikovat se zaměstnanci, návštěvníky, uživateli prostor a samozřejmě s vedením organizace tak, aby nejdříve zjistil jejich skutečné potřeby podpory a následně dokázal tyto podpůrné služby efektivně, kvalitně a udržitelně zajistit.
Jak získat osvědčení o odbornosti?
V současnosti v naší zemi neexistuje vysokoškolský ani středoškolský obor, kde by mohli facility manažeři studovat. Jedinou oficiální formou vzdělání jsou rekvalifikační kurzy.
Facility manažeři, kteří se dnes rekrutují z bývalých správců majetku, administrativních manažerů, bezpečnostních manažerů či řídících pracovníků z oblasti dalších služeb si mohou rozšířit své znalosti v rámci jednotlivých seminářů, nebo mohou absolvovat 15denní rekvalifikační kurz manažera v oboru facility management (nejbližší z nich začíná již 17. 2. 2021), který od roku 2008 zajišťuje společnost FM Institute, s.r.o.