A tím něčím jsou pochopitelně nejrůznější benefity, které se firmu od firmy zásadně liší. Co když zrovna tohle může nakonec po všech kolech pohovorů u uchazeče rozhodnout, na kterou stranu se vychýlí pomyslné váhy jeho rozhodování a kterou nabídku ve finále přijme?
Ujistěte se, že máte všechny dostupné informace o tom, jak využít zákonné možnosti nejrůznějších zaměstnaneckých benefitů na maximum, a namíchejte z nich pro své zaměstnance nebo lukrativní uchazeče co nejatraktivnější mix, který bude výhodný jak pro ně, tak i pro zaměstnavatele.
Nezaspali jste v minulém desetiletí?
Celá řada zaměstnavatelů si myslí, že vrchol všeho, co mohou zaměstnancům nabídnout navíc, jsou stravenky nebo stravenkový paušál, ale řada zaměstnanců ho bohužel dnes již vnímá skoro jako samozřejmost, někteří si dokonce myslí, že je to zaměstnavatelova povinnost přispívat jim na jejich „oběd v práci“.
O něco lépe už řada zaměstnanců slyší na nejrůznější benefitní karty a zvýhodněné poukázky na kulturu, zdravotní doplňky či pomůcky nebo na sportovní aktivity. Ale tím přece okruh benefitů nekončí, tak proč se nepodívat po něčem atraktivnějším, co ale zaměstnavatele nepřijde tak moc draho?
Odlišit se od ostatních se vyplatí
V regionu, kde je například nedostatek operátorů ve výrobě a kde se všechny firmy svorně snaží nalákat šikovné zaměstnance s dobrou pracovní morálkou, prostě potřebujete něco „navíc“, co by potenciální uchazeče přesvědčilo, že mají jít pracovat zrovna k vám. Něco, čím zaujmete a vybočíte z davu. Protože pokud v nabídce inzerátů uchazeč u všech firem vidí stejný pátý týden dovolené navíc, není pro něj už tak atraktivní.
A přitom můžete trochou jednoduché analýzy dojít k tomu, že nejvíc plusových bodů získáte u potenciálních zaměstnanců třeba jen za to, že na rozdíl od ostatních nabídnete ve špatně dostupné oblasti nebo uprostřed velkého města vyhrazená parkovací místa, která v té lokalitě mají váhu zlata.
Ne všechny „benefity“ vás budou stát peníze
To, co je pro jednoho pouhou výhodou nebo zpříjemněním, může pro jiného a za jiných okolností být tím nejatraktivnějším benefitem, který rozhodne o jeho setrvání ve firmě či změně místa. Je proto potřeba, aby byl personalista kvalitně proškolen v oblasti zaměstnaneckých benefitů, a to jak v úzkém slova smyslu, tak i v tom širokém.
Musí být schopen sledovat trendy v této oblasti, které se mění jak v čase, tak i v závislosti na regionu či odvětví, a protože zastává zájmy zaměstnavatele, ale měl by umět i hledat to nejlepší pro zaměstnance, musí mít dobrý přehled i o tom, jak je který zaměstnanecký benefit výhodný či nevýhodný pro jednu i druhou „stranu“. Jenže co si budeme nalhávat – který pracovník personálního oddělení se orientuje třeba v problematice zdanění zaměstnaneckých benefitů?
Ideální je tedy mít k ruce nějakou šikovnou pomůcku, ucelený materiál, který mu umožní rychle a snadno získat přehled o finanční výhodnosti toho kterého benefitu, ale který zároveň nebude zabíhat do nesrozumitelných a pro personalistu zbytečných daňových detailů.
Takovým šikovným pomocníkem může být třeba souhrnná příručka informací pro personalisty typu „od A do Z“, kterou vydalo nakladatelství ANAG: Abeceda personalisty 2025. Zcela nově a vysloveně pro potřeby personalistů jsou v ní zpracovány trendy v oblasti zaměstnaneckých benefitů, které jsou už dopředu přehledně rozděleny na benefity ekonomicky výhodné, neutrální a spíše nevýhodné. Za cenu výrazně nižší než konzultace s právním či daňovým poradcem je tak možné získat ucelený souhrn informací zpracovaný přímo pro potřeby personalistů, jehož předností je zejména legislativní „čerstvost“, praktičnost zaměření (obsahuje cca 45 kompletně podrobně zpracovaných vzorů personalistických dokumentů či písemností) a ucelenost.