21. září 2017 proběhla v divadle Royal na Vinohradské třídě v Praze konference Employer Branding Experience 2017. Akci pořádala vzdělávací společnost 1. VOX spolu s firmou BrandBakers. Lídři osmi českých a slovenských firem zde sdíleli své zkušenosti týkající se náboru a firemní kultury.
Hlavními tématy byly otázky: Jak nabírat nové zaměstnance a jak si je následně včetně těch stávajících udržet? Pomáhá spíše motivace v podobě finančního ohodnocení nebo firemní kultura s příjemným pracovním prostředím a přátelským kolektivem? Může jedno bez druhého fungovat?
Kdo chce budovat svobodnou firmu, musí být sám svobodný
Úvodní slovo dostal Jiří Landa ze společnosti BrandBakers, který zmínil tři faktory, které můžeme v rámci svého zaměstnání vyhledávat. Jedná se o firemní kulturu, smysl (náplň) práce a odměnu.
Firemní kultura je z Landova pohledu nahraditelná, na druhou stranu za ní vidí ochrannou vrstvu společnosti. Jednotlivé složky se však logicky mohou navzájem doplňovat. Jak sám Jiří Landa říká o kultuře: „Kultura je mnohem více než jen hodnoty vytesané do kamene.”
„Firemní kultura je pro nás to nejcennější, co máme.” Takto nahlíží na firemní kulturu Jiří Halousek ze společnosti IreSoft. Ačkoliv se jedná o menší firmu, co se počtu zaměstnanců týče, její lidé berou svou práci jako životní styl - právě díky kultuře. Kulturu vytvářejí všichni společně a dobrá kultura není pro Jiřího Halouska pouze cíl, ale je to cesta, ve které je důležitá komunikace.
Zaměstnání jako poslání?
I tak se na zaměstnání dá nahlížet, a přesně tak jej vnímají ve firmě ZOOT. Michaela Stražovská v rámci své přednášky ukázala, jak důležité je uvědomovat si chyby, které uděláme v rychle rostoucí firmě. „Firemní kultura se děje, zatímco vy se nedíváte.”
ZOOT má jako většina společností svůj „vnitřní kodex”, který zahrnuje různá pravidla týkající se zaměstnání a firemní kultury. Není jich mnoho, ale „čím méně pravidel je, tím striktněji by se měla dodržovat,” říká Michaela Stržovská.
Jak stmelit nováčky a staré zaměstnance? Na toto téma se zaměřil Martin Landa ze společnosti Etnetera. Odpovědí je opět prostřednictvím firemní kultury. Stávající zaměstnanci jsou důležití a je potřeba si je udržet.
Ačkoliv je nedostatek kandidátů, vždy se najdou nějací, se kterými se setkávají a se kterými se pan Landa rád pobaví. V rámci těchto rozhovorů pak vždy zmiňuje firemní kulturu, která je v Etneteře zaměřená mimo jiné na změnu, důvěru, humor, transparentnost (informací) a otevřenost.
Libor Šimon ze společnosti SYMBIO přednesl také tipy pro nábor. V jejich firmě jim zafungovaly kampaně, do kterých se zapojují zaměstnanci firmy. Ti pak pomáhají s hledáním kandidátům skrze své názory na to, jak by měl vypadat ideální kandidát a co by měl umět.
Další možností je sejít se a probrat možnosti s lidmi, kteří mají kontakty. Ani firma SYMBIO se nevyhýbá náboru přes sociální sítě, zejména pak přes LinkedIn.
Na své lidi nedají dopustit ani ve společnosti AMBI, za kterou vystoupila Hana Smítalová. V rámci HR marketingu sází na příběhy konkrétních lidí, což pak může vést k lepšímu ztotožnění kandidáta s danou pracovní pozicí.
To, že to ve firmě funguje, vnímá nejen Michal Beránek z OpenOne, ale také další přednášející, díky tomu, že se ve firmě cítí dobře. Samozřejmě se tak musí cítit nejen on sám, nýbrž i ostatní kolegové.
„Vidím tam úsměvy, zaujetí, že dokážeme spolupracovat i v případě nepříjemných a krizových situací.” Podobný pohled na to má i Lukáš Bakoš ze slovenské firmy MaxMan, který sám vidí důkaz fungování firmy v radosti z práce a že se do ní těší on i kolegové.
Jak jde vidět z mnoha přínosných vystoupení, každý peče svou značku, jak umí, ale bez svobody a dobré firemní kultury, to nemusí jít nejlépe.
Pokud vás zajímá téma budování značky zaměstnavatele, nenechte si ujít seminář společnosti 1. VOX s názvem Employer branding – staňte se magnetem na talenty, který proběhne 18. 4. 2018 v Praze. Je určen HR manažerům, HR specialistům i dalším vedoucím pracovníkům, kteří chtějí získat kvalitní zaměstnance nebo omezit fluktuaci ve firmě.