Není nutné asi složitě rozepisovat, jaký šrumec se teď ve firmách odehrává, když se pod vlivem událostí ruší nebo přesouvají velké konference pro klienty, ale i prezenční kurzy, semináře a školení, konference přesouvají již teď svoje termíny konání.
Pokud se ale pouze smíříme s realitou, celý vzdělávací trh se jen ze šoku uvrtá do hlubší krize. Tady to ale končit nemusí a jestliže většina z nás dokáže včasně a vhodně zareagovat, přežijeme a pravděpodobně tím navíc urychlíme kýženou transformaci celého našeho odvětví, která je zatím poměrně vlažná.
Pandemie nepandemie, svět bude totiž fungovat dál a je jen na nás, jak se za náš obor postavíme a kam jej dokážeme posunout. Neberme tuto situaci jen jako neštěstí, ale především jako obrovskou příležitost!
Když už mluvíme o příležitosti, díky naší práci v médiích, které sdružují jednu z největších komunit lidí z HR, vzdělávání a poradenství, dlouhodobě sledujeme trh a trendy, které se objevují, a přinášíme vám inspiraci. Vybrali jsme proto pár příkladů a tipů z praxe, které mohou pomoci nasměrovat vaše podnikání.
Vaše akce dostala stopku, co dál?
Nejprve trochu fakt a čistého pragmatizmu na začátek. Krizová situace, kterou nyní jako společnost zažíváme, je v tuto chvíli stále nová i pro české soudnictví, které nemá zatím dostatečnou rozhodovací praxi při posuzování případů. I přesto se nenechte zaskočit.
Podle Mgr. Tomáše Paucha, advokáta kanceláře eLegal (zdroj) je dobré si v prvé řadě zkontrolovat pojistné smlouvy. Pokud akci musíte skutečně zrušit a máte ji pojištěnou, pravděpodobně v podmínkách naleznete i ustanovení týkající se vyšší moci a výše pojistného plnění pro případ zrušení akce z daného důvodu. Zároveň myslete také na to, že máte šest měsíců, abyste škodu mohli (správným postupem) uplatnit. V takovém případě budete muset prokázat, že nebylo ve vašich silách škodě při daném omezení v souvislosti s nouzovým stavem předejít. Zároveň zajistěte také veškeré podklady pro prokázání konkrétních částek, vyčíslete škodu. Pak už bude záležet na samotném státu a soudech, až situace trochu uklidní, jak se k celé věci postaví. Jak už bylo řečeno, praxe zatím chybí, je ale dobrý být připraven a o této možnosti vědět.
Nastíněná situace je jen jedním z řešení. Mnoho vzdělávacích firem na trhu i jednotlivců se doposud postavilo k věci tak, že své aktivity prostě odložily na pozdější dobu a vyčkávají. Z naší osobní zkušenosti jde zejména o akce s konáním v březnu. Některé organizace zatím vyčkávají ohledně realizace dubnových akcí.
Některé z přesunutých akcí:
- HR Know How, People Management Forum, Praha – přesunuto na 11. června 2020
- Festivaly vzdělávání, Top Vision – Ostrava, 3. dubna 2020, pražský termín byl posunutý na 15. května 2020
- Fresh IT 2020, OKsystem, Praha – konference přesunuta na podzim 2020
Třetí trend, který nicméně aktuálně velmi rychle narůstá, je přesun vzdělávacích aktivit do online prostředí a jejich realizace na dálku. A zdaleka nejde pouze o formu e-learningu, ale i velké akce pro desítky či stovky lidí.
Například česká společnost humancraft, která se vyčlenila z celosvětové poradenské společnosti Develor, připravuje na 27. března 2020 svůj Inspirofest. Konferenci, na kterou se přihlásilo na dvě stovky účastníků, můžete sledovat v online vysílání. Z celé akce vám navíc přineseme reportáž.
Do online se přesouvají i semináře a kurzy pro menší počty hostů. V průběhu dubna tak máte možnost například se zúčastnit webináře Ukončení pracovního poměru pod vedením zkušené HR interim manažerky a konzultantky Ing. Dagmar Matějkové z Matricaria Chamomilla. Přihlašovat se můžete nyní na termíny 26. března, 9. dubna a 23. dubna. Bonusem bude zároveň možnost individuální konzultace vašich případů.
Teambuilding na dálku? Jde to!
Velmi netradičně k situaci přistoupila například i teambuildingová společnost Česká cesta, která vytvořila teambuilding pro virtuální týmy, jejich členové musí trávit čas doma ať už v nucené karanténě, anebo na home office. Málokdo z nás si dokáže připustit, že izolace může ovlivňovat naše mentální zdraví a rozpoložení, dokud ji nezažije. Jistě jste sami zaznamenali v médiích články a videa o nezlomné mentalitě Italů, kteří si v karanténě ze svých oken a balkonů společně zpívají a hrají na nástroje, aby se vzájemně povzbudili a alespoň trochu prolomili fyzické bariéry, když už nemohou společně trávit čas. Originálním počinem České cesty se můžete inspirovat v našem článku a videu.
Online nástroje pro vaši práci
Níže jsme pro vás připravili výběr několika více či méně známých online nástrojů, které se mohou v aktuální situaci hodit:
- Appear.in – uspořádejte videocall s jednoduchým přístupem a možností sdílení obrazovky se skupinou.
- Diigo – uložte si nejrůznější odkazy na další zdroje, které třeba chcete později účastníkům vaší akce poslat pro inspiraci a další vzdělávání. V textu můžete navíc různě zvýrazňovat i komentovat pasáže.
- FreeConferenceCall – další nástroj pro online meetingy a jiné akce s možností audia, videa i sdílení obrazovky.
- Hangouts Meet - umožňuje uspořádat seminář i prezentaci, hosté se připojí přes pozvánku v Google kalendáři v Google Meet nebo přes telefon.
- Loom – doplněk pro prohlížeč Chrome pro snadný záznam videa z obrazovky včetně zvuku. Můžete si tak nahrát návod, komentář zkrátka cokoliv pro lepší názornost a na pár kliků sdílet s ostatními.
- Miro, Mural, Figma – tři různé aplikace, ve kterých si vytvoříte virtuální nástěnky či vizuální mapy.
- RealTimeBoard – nástroj pro online spolupráci nad vizuálním obsahem, třeba různými grafy, náhledy apod.
- Screenpresso – možnost vytvořit si z různých podkladů screenshoty a dále je editovat, komentovat a sdílet.
- Skype – rozšířený a ideální nástroj například pro kouče, ale i jako nástroj pro váš webinář, kromě konverzace umožňuje například i sdílení obrazovky, kde můžete promítat doprovodné slajdy.
- Zoom – fajn nástroj, který je bezplatný pro one to one komunikaci, ale i setkání pro až 100 lidí. Zvládnete s ním schůzku, webinář i konferenci.
Je to jen malý výčet, kterým vám chceme čistě ukázat, ať se zkrátka nevzdáváte! I ze svízelné situace vždy vede nějaká cesta, která nemusí končit karambolem. Sami máme v týmu za dobu naší praxe v online médiích rozsáhlé zkušenosti, jak se protlouci virtuálním světem. V průběhu let jsme řadě našich klientů pomohli nalézt koncepční řešení, které nikdy nestálo jen na jednom pilíři.
Poradíme i vám, poskytneme konzultaci ve vaší situaci, anebo rovnou navrhneme konkrétní řešení na míru. Spojte se s námi, zavolejte na +420 731 169 886 (Tomáš Pospíchal), napište nám e-mail na obchod@ivitera.com nebo využijte kontakty, které na nás již máte z dřívějška.
Na závěr si poslechněte zajímavé shrnutí situace, kterou nabízí také František Hroník z agentury Motiv P. Ve videu hovoří o vývoji agentury v době posledního ekonomického poklesu a nabízí vlastní východisko a služby poplatné této době. Věříme, že vám přinese zajímavou inspiraci a nadhled.