Kariérní stránky jsou mrtvé! Anebo ne?

Současná situace na trhu práce, kdy boj o dobré zaměstnance vypukl naplno, nás donutila hledat nové způsoby oslovování kvalitních kandidátů. Firmy začínají být aktivní na sociálních sítích, hledají nové komunikační kanály, kam směrovat pracovní inzerci, pořádají networkingové akce, kde sbírají kontakty na potenciální uchazeče a tak dále. Tyto akce jsou určitě krok správným směrem. Na co se však často zapomíná, je samotná podoba kariérní sekce na webových stránkách společnosti. Co by jí rozhodně nemělo chybět?

Illustration

Je třeba si uvědomit, že zaměstnanci si v dnešní době vybírají nejdříve firmu, do které půjdou pracovat, a pak následně řeší případné uplatnění. Zajímají se o to, co firma dělá, jak je na trhu dlouho, jací lidé tu pracují, jak je nastavena firemní kultura, a v neposlední řadě je zajímá, kdo bude jejich šéfem. Lidé se v práci chtějí cítit dobře a vnímat svého šéfa jako mentora, který jim dokáže naslouchat a pomůže jim rozvíjet jejich silné stránky. Již dávno to není primárně o penězích a mnohé průzkumy to také potvrzují.

Řada firem však s těmito informacemi nepracuje a stále má velmi strohou kariérní stránku, která v podstatě slouží jako inzertní portál. Mívají tu aktuálně vypsané pozice a kontakt na personalistu nebo osobu, která je daným výběrem pověřena.

I když potenciální zaměstnanci přijdou do kontaktu s vaší firmou přes inzerát na klasických pracovních portále či někde jinde, je čím dál častějším pravidlem, že se jsou podívat také na vaše webové stránky, aby věděli, s kým mají tu čest. A tady už můžete ztrácet cenné body a může to být bohužel i důvod, proč zájem některých lidi opadne a na danou pozici nakonec vůbec nereagují.

Pokud chcete více zatraktivnit firmu u potenciálních zaměstnanců, rozhodně by na vašich kariérních stránkách neměly chybět čtyři následující věci.

1. Účel firmy

Nejde o suchý popis společnosti nebo toho, čím se zabýváte. Účel firmy odpovídá na otázky: Proč jsme na trhu? Proč přežíváme? Čím hodnotným přispíváme do společnosti?

Jako příklad mohu uvést notoricky známou společnost IKEA, která se zabývá prodejem nábytku a bytových doplňků, svůj účel ale definovala takto: „Naší vizí v IKEA je přispívat k lepšímu každodennímu životu mnoha lidí. Naše obchodní myšlenka tuto vizi realizuje tím, že nabízíme široký sortiment výrobků pro zařízení domácnosti s dobrou funkcí a designem za ceny tak nízké, aby si je mohlo dovolit co nejvíce lidí.

Pro spoustu kandidátů je velmi důležitá možnost ztotožnit se s účelem dané společnosti. Chtějí vědět, proč mají ráno vstát z postele a jít do práce, proč občas zůstávat přesčas, a že i když musejí ve své práci zdolávat těžké překážky, má to smysl.

2. Představení produktu či služby společnosti

Kromě výše zmíněného účelu firmy potenciální zaměstnance často zajímá produkt firmy, na kterém se vlastně budou podílet. Přestavte jim to velmi jednoduše a nedělejte z toho vědu. Sofistikované prázdné slogany, pod kterými si čtenář nic nepředstaví, možná vypadají hezky, ale míjí se účinkem.

Můžete natočit video nebo nafotit obrázky, kde je zachycený váš produkt přímo „v akci“. Nebo jednoduše sepište PR článek o projektu, na kterém se vaše společnost podílela.

3. Příběhy úspěšných zaměstnanců

Dle celé řady průzkumů je častým důvodem odchodů ze zaměstnání nemožnost osobního a kariérního růstu. Celá řada firem nabízí toto jako benefit, protože to ale můžete číst v každém druhém inzerátu, už se to stalo prázdnou frází, které lidé téměř vůbec nevěří. Proto není nic lepšího, než místo slibů dodat důkaz.

Pokud máte v týmu lidi, kteří se vypracovali z řadové pozice na vedoucí, tak s nimi udělejte krátký rozhovor, kde popíšou svou zkušenost s vámi jako zaměstnavatelem. Ukázky skutečných lidí, kteří jsou důkazem možného kariérního růstu, fungují lépe a jsou rozhodně důvěryhodnější.

4. Výzva ke komunikaci

Někdy se stane, že na vaši stránku přijde potenciální zaměstnanec, který se nadchne pro to, co děláte a z vaší celkové prezentace na webu, nebo vás má v hledáčku nějaký pracovník, protože kolem vás denně jezdí do práce. A logicky se obě skupiny půjdou podívat do kariérní sekce, zda někoho nového nehledáte.

Tady možná bude několik vámi vypsaných pozic, ale ouha! Nejsou to zrovna ty, které by tyto lidi zaujaly. Proto je dobré v kariérní sekci napsat výraznou výzvu pro ty kandidáty, kteří o práci u vás stojí, ale nenašli se ve výše uvedených pozicích. Můžete si tím podchytit nadšence, které zaujalo, co vaše firma dělá, a urvat si pro sebe zajímavé talenty. Věřím, že pro nadšeného produktivního pracovníka se vždycky místo najde, zvláště v dnešní době.

Je třeba mít tedy na mysli to, že kariérní sekce už dávno není jen o inzerci volných pozic, ale je to plocha, která má potenciálního zaměstnance zaujmout a nadchnout pro to, co jako firma děláte. Má vzbudit zájem lidí o vaši společnost. Což už se v podstatě dostáváme do oblasti marketingu, a musím říci, že v současné době je naprosto nezbytná úzká spolupráce marketingového a personálního oddělení každé společnosti, ať už se na tom podílí celá oddělení či samotní jedinci. A častokrát i díky tomuto spojení pak kariérní stránky nejsou odsouzené k zániku a fráze z titulku tohoto článku nezačne platit.

Takže oživte své kariérní stránky a dále je propagujte třeba skrze sociálních sítě, které v oblasti náboru nových pracovníků každým rokem nabývají na důležitosti.

Možností, kde získat nové uchazeče, je stále spousta, a dobré kariérní stránky jsou základem, na kterém byste dále měli stavět. Pro další inspiraci si stáhněte e-book 50+1 tip, kde hledat zaměstnance.

50+1 tip, kde hledat zaměstnance (PERFORMIA, spol. s r.o.)

Přeji vám další příjemné inspirativní čtení a hodně nadšených uchazečů.