Online pohovor: Co dodržet, aby byl skoro jako živý

Žijeme v době, která nám nabízí skvělou možnost dělat pohovory s kandidáty online. I když není nad osobní kontakt, může to být v některých fázích výběrového řízení a za určitých okolností velmi praktické. Třeba když je kandidát z daleka a nechcete ho v prvním kole výběrového řízení hned vláčet přes celou republiku. Je tu ale pár věcí, na které je třeba myslet, aby byl online pohovor skoro jako živý.

Hanka Slačálková, Performia

I když se možná na první pohled jeví, že jsou živé pohovory a jejich online verze úplně stejné, má tento přístup svá specifika. Aby online setkání proběhlo, jak má, a bylo pro obě strany příjemné a užitečné, je dobré dodržet pár základních pravidel.

1. Kvalitní spojení a schopnost improvizovat

Rychlé internetové připojení je základ, o tom asi nemusím psát. Ale to, co už tolik neovlivníte, je kvalita spojení druhé strany. Proto buďte připraveni třeba i na to, že budete muset vypnout obraz, abyste snížili datovou zátěž a kandidáta aspoň slyšeli. Když to vážně nejde, můžete přejít na jinou platformu (mějte vždy jednu variantu v záloze) nebo v nejhorším uskutečnit klasický telefonát. Buďte nápomocní druhé straně zvládnout jakýkoliv nepředvídatelný technický zádrhel. Přeci jen je pohovor pro druhou stranu často stresující, takže ocení podporu.

2. Vytvořte příjemné prostředí

Ne každý se cítí v online prostředí jako ryba ve vodě, proto si dejte záležet na tom, abyste na začátku vytvořili příjemnou atmosféru. Připojte se včas, představte sebe (případně další účastníky) a kandidátovi představte, jak bude online schůzka probíhat (dejte mu jakousi osnovu pohovoru). Nezapomeňte ani na prostředí kolem vás a na to, co je na kameře vidět.

3. Dostaňte kandidáta do komunikace a odlehčete situaci

Online pohovor může působit vážně a nepřirozeně. Často totiž postrádá tu úvodní fázi, která je u živého pohovoru běžná – otázku na to, jestli trefil dobře, jakou měl cestu a tak dále. Proto je klíčové, aby ten, kdo pohovor vede, byl opravdu milý a nebál se odlehčit situaci nějakým vtipem. Odstartujte rozhovor několika lehčími, zahřívacími, otázkami, které vtáhnou uchazeče do konverzace.

4. Představte podrobněji firmu a vyjasněte si vzájemná očekávání

Protože kandidát není fyzicky ve firmě, je dobré mu atmosféru v týmu více přiblížit. Kromě standardního představení společnosti se nebojte vykreslit, jací jsou kolegové, jaká vládne atmosféra v týmu, jak vypadají vaše firemní prostory a podobně. Představte koncept obsazované pozice a vyjasněte si mzdová očekávání. Je dobré mít v této oblasti shodu, aby se předešlo případným nepříjemným situacím. Nemusí se zabíhat do detailu a hned řešit podrobnosti odměňování. Jen mějte jasno, zda se potkáváte v představách.

 

Jak můžete vidět, v mnoha ohledech se online pohovor neliší od osobního setkání. Jen je třeba brát v potaz techniku a případnou větší nervozitu ze strany kandidátů. Proto buďte připraveni na vše a vytvořte kandidátovi příjemný zážitek v online prostoru. Na každém kroku výběrového řízení záleží, protože na jejich základě si uchazeč dělá názor na vaši firmu.

PS: To, co jsem vůbec nezmínila, jsou otázky, které na pohovoru pokládám, abych rychle zjistila, jestli má kandidát potenciál mít na nové pozici dobré výsledky. O tom se ale od nás v Performii dozvíte téměř ve všem, na co narazíte. Jestli chcete k náboru a práci s lidmi více inspirace, přihlaste se k pravidelným tipům stejně jako to udělalo už více než 6500 personalistů a manažerů.

Přeji mnoho úspěchů v oblasti budování týmů.