Polovina Čechů už používá k placení virtuální platební kartu

Stále oblíbenější placení mobilním telefonem nebo hodinkami se podepisuje na méně častém využívání plastových platebních karet. 51 % českých zaměstnanců již platí virtuálními platebními kartami, nahranými právě v těchto zařízeních. A přestože lidé u sebe stále často pro jistotu nosí i plastovou kartu, je většina Čechů nakloněna přechodu na ekologičtější virtuální platební a benefitní karty. Vyplývá to z aktuálního Barometru zaměstnanců společnosti Up Česká republika mezi více než 1 000 zaměstnanci tuzemských firem a organizací.

Stéphane Nicoletti, Groupe Up

Virtuální kartu nahranou v telefonu, hodinkách či jiném zařízení používá k placení více než polovina českých zaměstnanců. Mezi zaměstnanci z generace Z je to dokonce téměř čtvrtina. Lidé ovšem zároveň přiznávají, že kromě virtuální karty používají nebo alespoň mají v peněžence či doma schovanou stále také plastovou platební kartu.

Stále častější jsou případy, kdy lidé plastové karty mají někde pro jistotu uložené, ale v praxi je buď nevyužívají vůbec, nebo jen minimálně. Je to pro ně jakási pojistka, kdyby se jim například vybil mobilní telefon, kterým platí primárně.

Budoucnost bez plastu?

Zatímco v těchto případech mají lidé ve svém mobilním telefonu vytvořený virtuální klon plastové karty, v posledních letech nabízejí banky i další společnosti možnost získat čistě jen virtuální kartu, aniž by její plastová sestra musela vůbec vzniknout. Právě úplnému nahrazení plastových karet virtuálními jsou přitom Češi převážně nakloněni.

Pokud jde o běžné plastové platební karty, 45 % lidí je nakloněno jejich nahrazení virtuálními, zatímco 41 % je proti. Mezi zastánce přechodu na virtuální karty patří přitom spíše muži (52 % pro, 37 % proti) a hlavně zástupci generace Z (55 % pro, 34 % proti) i generace Y (52 % pro, 38 % proti).

Tak jako u každé inovace, i v tomto případě chvilku potrvá, než si lidé odvyknou plastové karty nosit u sebe a budou ochotni se plně spolehnout na platby virtuálními kartami. Preference jsou ale jasné už jen kvůli ekologické stránce věci. Nebudou-li muset fyzické karty vůbec vzniknout, ušetří se tuny plastu.

Benefity i stravenky jednoznačně virtuálně

Klasické platební karty ale nejsou jedinými, kde čeští zaměstnanci vidí prostor pro ekologičtější řešení. Dokonce ještě jednoznačněji se staví za virtuální variantu v případě papírových stravenek a volnočasových poukázek i plastových stravenkových a benefitních karet. Pro jejich náhradu virtuálními kartami je 55 % zaměstnanců, zatímco proti jen 28 %. Například v generaci Y je pro více než 60 % lidí a v generaci Z dokonce 2/3 zaměstnanců.

Kromě ekologické stránky, kterou pozorně sledují hlavně mladší generace, jsou platby virtuálními kartami naprosto bezpečné jak v terénu, tak i na internetu,“ uvádí Věra Smolíková, ředitelka strategického marketingu a IT společnosti Up Česká republika, a dodává: „Virtuální karty navíc zachovávají oddělení benefitů od běžné výplaty, a poskytují tak zaměstnavatelům silný motivační nástroj. Zároveň jsou optimální variantou pro ředitele lidských zdrojů, kteří preferují udržitelná a ekologická řešení.“

Virtuálně klidně i jednorázově

Méně zkušeností mají lidé zatím s tzv. jednorázovými virtuálními kartami, které mohou být užitečné zejména pro maximálně bezpečný nákup na internetu. Umožňují totiž provést jedinou platbu a bezprostředně po ní fakticky zaniknou.

Zhruba 20 % zaměstnanců již má s využitím takové jednorázové virtuální karty osobní zkušenost. Přestože není tato možnost zatím příliš známá, i zde je patrná otevřenost novou službu zkusit. Hned ¾ zaměstnanců jsou využití jednorázové virtuální karty nakloněny, zatímco pouze 23 % její využití vylučuje i do budoucna.

Další rozšiřování virtuálních karet proběhne už v letošním roce. Přispěje tomu i široká platební síť, například naší virtuální benefitní kartou lze aktuálně platit na 36 000 místech po celé ČR, a to ve všech obchodech, restauracích, provozovnách a e-shopech, které akceptují i naše fyzické benefitní karty. A na rozdíl od nich, u virtuální karty nehrozí riziko ztráty.