Jste dodavatel vzdělávacích a poradenských služeb? Chcete vědět, jak to na internetu zmáknout s pár plevami v ruce? Tak pojďme na to. Nejdřív zkusím nadhodit, co nedělat (protože to většinou každý dělá):
Pokud chcete vyhodit své peníze do internetového kanálu, nakupujte velké návštěvnosti vašeho webu či kurzů, tzv. „trefik“ (z anglického výrazu „traffic“ - pojem používaný pro nákup větší návštěvnosti vašich stránek).
Sledujte zprávy z médií. Internetové projekty a firmy se předhánějí ve zveřejňování statistik, kdo má kolik milionů uživatelů, návštěvníků stránek atd. Dodávají i doplňkové údaje, zda se jedná o muže či ženy, věkovou strukturu, demografickou strukturu, kolik času tito návštěvníci tráví na jejich stránkách, na co klikají, kolikrát klikají atd.
Málokdo vám řekne, že nakupuje jen cílené kontakty, u nichž je velká šance, že si něco koupí a návštěvnost jej nezajímá. (Skoro) každý se snaží dosáhnout co největší návštěvnosti vlastních stránek, což je ale v případě vzdělávací či poradenské firmy podnikatelský nesmysl.
Důvod:
Trafik vám žádné peníze nevydělá. Vydělá peníze pouze agentuře, která zastupuje dodavatele „trefiku“ a samotnému dodavateli (většinou portály, které uvádějí milióny návštěvníků či uživatelů – mají tedy pořádný „trefik“).
Málokterý dodavatel návštěvnosti či prokliků vám zaručí, že dodá přesně tu skupinu potenciálních zákazníků, která je zajímavá pro váš byznys a právě teď hledá konkrétní kurz či jeho dodavatele.
Vám může být jedno, jestli vás uživatel zná, jestli je to žena či muž (pokud nenabízíte jednopohlavní byznys – ale těch je opravdu málo ), odkud za vámi klient přijede a kolik času tráví na vašem webu. Jediné, co se počítá, je, zda zakázku získáte, na jak dlouho a kolik vám za toto období vydělá klient peněz!
Žádná návštěvnost, ani ta sebevětší, vám nezaručí, že si „trefik“ od vás něco koupí. Vy nepotřebujete vysokou návštěvnost stránek. Potřebujete udržet stávající a získat nové zákazníky, jichž jste schopni obsloužit řádově jednotky až desítky (málokdo stovky).
K čemu je vám návštěvnost v řádu desetitisíců či statisíců návštěvníků vašeho webu? Možná si řeknete, čím více lidí přijde, tím více z nich si něco koupí. To platí pouze v případě, že cílíte skutečně přesně a jste schopni velkou poptávku obsloužit. To lze jen v některých segmentech (např. jazyková škola nebo poskytovatel pomaturitních kurzů s pokrytím v celé ČR). Běžná vzdělávací a či poradenská firma má kapacitu „obslužnosti“ mnohem menší.
Kolik nových zákazníků jste efektivně schopni obsloužit během jednoho roku? 10 tisíc? 5 tisíc? Nebo 20? Možná 5? Vzdělávací společnosti s nabídkou veřejných kurzů jsou schopny ročně obsloužit řádově desítky až stovky nových klientů, přes tisíc se vyhoupne málokdo. Dodavatelé kurzů na míru a poradenství počítají řádově v jednotkách, maximálně desítkách.
Ono je totiž v oblasti vzdělávání a poradenství pořádně těžké najít, oslovit a trvale udržovat specializovanou skupinu lidí, kteří o těchto nákupech ve firmách rozhodují (pokud se zaměřujete na firmy, většinou vás zajímají ti, kdo ve firmách tyto služby nakupují). Slevový kupón do restaurace si na internetu může koupit téměř každý, vzdělávací a poradenské služby však jen úzce vyhraněná skupina lidí.
Vy nepotřebujete oslovit masu. Potřebujete přesvědčit decision makery (dále jen DM) z oboru, aby si vybrali právě vás. DM vás většinou již znají, a pokud na internetu hledají, nepotřebují katalog Seznamu, Centra či Zlaté stránky, aby našli vaše telefonní číslo a adresu.
Chtějí reference a jasnou evidenci o tom, že jste kvalitní, inovativní a že řešíte přesně to, co oni potřebují vyřešit. DM hledají novinky na trhu, pozitivní ohlas od ostatních klientů a jistotu, že budou kvalitně obslouženi za co nejnižší cenu.
Příště si řekneme, jak DM na internetu najít, oslovit a získat pro váš byznys za co nejmenší peníze.