Institut interní komunikace (IIK) připravil začátkem května pro své členy a sympatizanty další setkání, tentokrát zaměřené na souvislost Corporate Social Responsibility (CSR) a interní komunikace.
CSR v různých firmách vnímají různě
Setkání, které se konalo 9. května 2013 v prostorách České pojišťovny, a. s. v Praze 4, zahájil Tomáš Poucha z IIK. „Vybrali jsme téma CSR, protože je v současné době velice aktuální, a samozřejmě nás zajímá CSR jako jedna z cest zvyšování angažovanosti zaměstnanců,“ konstatoval. „A chtěli jsme seznámit všechny, kterým je tato problematika blízká, jak se CSR dělá jinde, co se daří a co se třeba i nedaří.“ CSR totiž v různých firmách vnímají rozdílně – někde se zaměřují spíše na vybírání peněz pro dobročinné účely, jinde se zase více snaží do CSR aktivit zapojovat samotné zaměstnance.
Jako první seznámila přítomné se svými zkušenostmi se CSR Magdaléna Boušková ze společnosti ABB. „Chtěli jsme firemní dobrovolnictví uchopit trochu jinak,“ uvedla. Příkladem „jiného“ přístupu v ABB jsou takzvané ABBnormální dny, kdy probíhají interaktivní akce, založené na komunikaci zaměstnanců s postiženými – například lyžování nebo společná brigáda v ZOO. „Naši zaměstnanci si takových akcí velmi cení,“ řekla Magdaléna Boušková. „Je dobré, když mají prostor k volbě, mohou si vybrat, koho budeme jako firma podporovat. A tím se jejich zájem o aktivity SCR samozřejmě zvyšuje.“
Zaměstnanci dostali návod, teď už neziskovky podporují sami
Přednost konkrétním aktivitám zaměstnanců před pouhým vybíráním peněz dávají i ve firmě Tchibo, jak o tom informovaly Eva Kotýnková a Lenka Mašková. „Chtěli jsme, aby zaměstnanci CSR pochopili a praktikovali i ve svém osobním životě. A aby CSR aktivity přinášely užitek nejen samotné neziskovce, které pomáháme, ale i naší firmě,“ vysvětlovala Kotýnková. Snažení přineslo výsledky – firma zaměstnancům ukázala možnosti a nyní už všechno funguje i samostatně. Zaměstnanci například už sami chodí na masáže postižených masérů, se kterými se seznámili na firemních Dnech zdraví, nebo si objednávají pochutiny z chráněných dílen, které právě Dny zdraví zaměstnancům představily.
„Chceme ale jít ještě dál,“ říká Lenka Mašková. „Výrobky chráněných dílen budou v nabídce našich prodejen – tím jim pomůžeme podpořit jejich obchodní aktivity a dojde ke skutečnému propojení našich zájmů.“ Pro tyto účely se chystá i školení obchodního personálu, aby mohl kvalifikovaně reagovat na dotazy zákazníků a vysvětlovat jim, proč si mají právě toto zboží koupit.
Core byznys a etika musí být na jedné vlně
Velký prostor k CSR aktivitám má díky zaměření své činnosti firma Nestlé, kterou na setkání IIK zastupovali Andrea Brožová a Martin Walter. Podporují různé charity, dětské domovy, Nadaci Terezy Maxové, zapojují se do boje proti obezitě nebo do řešení ekoproblémů. Stále však mají na paměti jeden parametr, který považují za základní. „Podle nás je nutné, aby byl v souladu core byznys a etika CSR,“ řekla k tomu Andrea Brožová. „Za každých okolností se snažíme, aby byl v pořádku náš etický kodex, týkající se surovin, dodavatelů, zaměstnanců a výroby, výrobků a spotřebitelů.“
Zajímavou možnost začlenění CSR aktivit do firemního života ukázal ve své prezentaci Jan Kopecký z firmy Siemens. „Zapojili jsme zaměstnance tím, že jsme vytvořili Klub CSR ambasadorů,“ vysvětlil. Jedná se o skupinu asi dvaceti zaměstnanců s různým pracovním zařazením, kteří se dobrovolně přihlásili, že se budou ve svém volném čase CSR aktivitám věnovat. Připravují CSR newsletter, píší články, přicházejí s nápady, co by chtěli dělat a jak se zapojit, vzájemně se inspirují.
Co to přináší? „Rozhodně se zvýšila důvěryhodnost CSR v očích všech ostatních, protože tyto aktivity nevnímají jako něco, co by bylo nařízené nebo přicházelo shora,“ osvětluje situaci Jan Kopecký. „A lidé se zapojují do aktivit CSR zcela přirozeně. Mají chuť pomáhat, ale museli dostat příležitost.“
I tady je potřeba plánovat a mít systém
S několika zajímavými praktickými tipy, jak CSR aktivity v praxi úspěšně realizovat, přišel Tomáš Novotný ze Seznamu, kde mají s CSR také velké zkušenosti. „Všechno je třeba pojmout koncepčně a naplánovat dlouho dopředu, aby bylo možné všechny potřebné informace kvalitně interně komunikovat. Informace se na pobočky dostávají dlouho, je nutné s tím počítat,“ upozornil. „Zároveň je třeba se připravit třeba i na to, že koncem roku už nikdo na podobné činnosti nemá čas, protože se všichni zaměřují na dosažení plánovaných obchodních výsledků.“
„Koncepce je nutná,“ potvrdil jeho slova Tomáš Jindříšek z Dark Side. „Někdy se ve firmách manažeři zaměří jen krátkodobě a nesystematicky na určitý druh dobročinnosti, vybírají peníze na účel, který se jim zalíbil. Nevědí ale, jak CSR propojit s firemními hodnotami, jak všechno pojmout systémově a plánovitě. Je třeba CSR provádět dlouhodobě a také je dobře propojit s interní komunikací, pak může fungovat.“
Plánovité a promyšlené provádění CSR aktivit, při kterém společenská odpovědnost lidem skutečně vejde pod kůži, potom může přinést výsledky ve formě zkvalitnění firemní kultury i zvýšení angažovanosti zaměstnanců. Ta má potenciál podpořit jak dobré jméno firmy, tak i motivaci zaměstnanců a jejich dobrý vztah k firmě, ve které pracují.
Institut Interní Komunikaceje nezávislou neziskovou organizací sdružující členy, kteří se interní komunikací profesně zabývají nebo se o ni zajímají. IIK byl založen s cílem vytvoření neformálního diskusního sdružení odborníků z oblasti interní komunikace a příbuzných oborů, profilovat interní komunikaci jako prestižní a důležitou oblast, podporovat sdílení znalostí a zkušeností nejen na národní, ale i mezinárodní úrovni. Aby dosáhl vytýčených cílů, pořádá Institut nejrůznější odborná (konference, workshopy, tréningy a semináře) i neformální setkání (výměna zkušeností a znalostí, setkávání s předními odborníky z oblasti interní komunikace), poskytuje poradenství, připravuje analýzy a publikuje v odborném tisku.