Absolventi měli vždy složitější vstup na pracovní trh, nicméně momentálně je právě nezaměstnanost mladých jedním z nejpalčivějších celosvětových problémů. Loni bylo podle Mezinárodní organizace práce na světě 74,5 milionů nezaměstnaných ve věku 15-24 let.
Během účasti na univerzitních veletrzích práce Profesia.cz a personální agentura AC Jobs provedly anketu mezi 565 studenty, jak přistupují k nalezení prvního zaměstnání.
Polovina studentů neví, co je čeká
Z ankety vyplynulo, že 36 % studentů si trh práce pravidelně monitoruje. Pracovní portály k tomuto účelu poskytují zdarma formuláře, kde specifikujete o jakou práci máte zájem a denně vám chodí čerstvé nabídky na email. Každý desátý student je přesvědčený, že uplatnění najde vždy. 41 procent studentů si není jisto a 11 procent netuší, co se v jejich oboru momentálně na pracovním poli děje.
„Říká se, že štěstí přeje připraveným. Čím dříve studenti začnou monitorovat trh práce ve svém oboru, tím více času mají na doučení se a získání zkušeností s požadavky, které jsou na uchazeče o práci v daném odvětví či pozici kladené. Zároveň zjistí, kdo jsou klíčoví hráči v jejich oboru,” říká Kateřina Jaroňová z pracovního portálu Profesia.cz.
Dvě třetiny studentů hledá práci už rok před ukončením studia
Každý čtvrtý student začíná hledat práci 2 roky před ukončením studia. Studenti se snaží najít především praxi v oboru, jsou však ochotní stále častěji jít na neplacenou stáž, nicméně pořád převažují brigády nebo zkrácené úvazky mimo obor studia nejen v České republice, ale i v zahraničí. Většina studentů, 36 % dotazovaných, si hledá zaměstnání 1 rok před opuštěním školních lavic.
Půl roku před ukončením studia začíná s hledáním práce 11% studentů a pár měsíců před ukončením každý šestý, je to však období, kdy se dokončují diplomové práce, uzavírá se poslední ročník a zároveň je třeba se připravit na státní zkoušky, tudíž hledání práce není věnovaná adekvátní pozornost.
Jen 5 % studentů již práci má. Osm procent studentů začíná s hledáním až po úspěšném ukončení vysoké školy, z toho si každý padesátý nechává hledání práce až po posledních prázdninách.
Zdroj: Anketa mezi vysokoškoláky pro Profesia.cz a personální agenturu AC Jobs
Při hledání práce rozhoďte sítě všude
Nejpružnější a nejvyužívanější kanál při hledání pracovních nabídek je internet. Studenti hledají práci a zároveň informace o zaměstnavatelích nejčastěji na stránkách společností (33 %). Každý čtvrtý reaguje na pracovní nabídky, vystaví si životopis nebo zapne agenta pro nabídky na pracovním portálu. Devět procent studentů hledá práci v sociálních sítích.
Každý šestý hledá práci přes známe. Dvacet tři procent studentů využívá personální agenturu. „Personální agentura dokáže absolventům pomoci získat přehled na trhu práce, přehled o konkrétních obsazovaných pozicích a benefitech, které jednotlivé společnosti nabízí. Absolventy navíc dokážeme na pohovor individuálně připravit,“ dodala Marcela Vyskoková z personální agentury AC Jobs.