Komu padne střevíček?

Pravděpodobně znáte všichni muka hledání. Najdete tu pravou, toho pravého? A když už se zdá, že jste ji (ho) našli, rozhodnete se správně?

Ani hledání nejvhodnějšího kandidáta na pracovní post, který musíte obsadit, nemusí jít vždy tak lehce, jak jste se původně domnívali. Probíráte se hromadou CV, čtete si o kandidátech na Vámi vypsanou pozici, selektujete podle zadaných kritérií. S trochou nadsázky se podobáte princi, který drží v ruce střevíček (či polobotku) a zkouší, jak padne každému z uchazečů. Právě si prohlížíte CV kandidáta, který nemá zkušenosti z oboru, a tak se ho chystáte logicky vyřadit z dalšího výběru. Ale na chvíli se zarazíte: „Dělám dobře? Co když se zrovna tento kandidát (v tomto případě žena) na tuto pozici hodí nejlépe? Potřebujeme přece především člověka motivovaného, ochotného na sobě pracovat, loajálního, komunikativního, pečlivého, a tomu zdá se odpovídá? Znalosti z oboru se může s určitou mírou inteligence doučit přece až za pochodu… A ona má evidentně o tuto práci zájem…“ běží vám hlavou.

Scénář první

„Ne, musím přesně následovat zadání. Nemá požadované roční zkušenosti s touto pracovní pozici, vyřazuji“. Odkládáte její CV na hromadu vyřazených. Pozvete si pouze vybrané kandidáty, kteří dle CV splňují kritéria. Absolvujete s nimi rozhovory, dáte jim vyplnit osobnostní testy. Vyberete toho, kdo na vás při pohovoru nejlépe zapůsobil a zároveň nejlépe vyplnil test vzhledem k dané pracovní pozici. Přijmete jej. První dojem dělá na každého výborný. Bohužel během zkušební doby se ukazuje, že jeho komunikace je spíše agresivní než asertivní a dělá často až školácké chyby. Čím to je? Přemýšlíte dodatečně, zatímco vypisujete nové výběrové řízení na stejnou pracovní pozici. „Byl snad na kurzu „Jak zapůsobit na pohovoru“? Přečetl si snad knihu Přijímací testy do zaměstnání a jak je zvládnout?“

Scénář druhý

Vaše intuice vám říká ji nevyřazovat… Podíváte se s rostoucí zvědavostí na hlavní osobnostní archetyp, který tuto kandidátku charakterizujete. Překvapivě se dozvíte, že přesně odpovídá ideálnímu profilu pozice. A tak ji položíte na hromádku uchazečů, které chcete pozvat do druhého kola… A jste zvědaví, jestli se vaše intuice a metoda Kreativní mapování potenciálu, jejíž jednu část jste nyní použili, nemýlí. Teď to vypadá, že jste si trochu přidělali práci, čeká vás totiž o pohovor více...

Pozvete si vybrané kandidáty, kteří splňují kritéria, plus vašeho „tajného koně“. Absolvujete s nimi rozhovory, a pokaždé zařadíte také druhou variantu použití metody Kreativní mapování potenciálu. Jeden kandidát již vyšel jako vhodný na danou pozici, jen Vám nesedí jeho motivace… Právě sedíte s poslední uchazečkou na pohovoru „navíc“.

„Vyberte si obrázek, který se vám nejvíc zamlouvá a koresponduje s vámi.“ – požádáte ji poté, co jste před ní rozložili soubor malých barevných obrázků s různými postavami ztělesňujícími archetypy, které zastupují všechny možné druhy typů lidí.

„Tento.“ – velice rychle se rozhodne uchazečka pro obrázek, který reprezentuje osobnostní typ, jenž potřebujete na vypsanou pracovní pozici.

„A který se vám líbí nejméně?“ – nabídnete ji další volbu.

Dívka si vybírá archetyp zosobňující z typologického hlediska Kreativního mapování potenciálu osobnostní rysy, které v některých pozicích jsou sice velmi důležité, pro tu vaši jsou ale velmi nepodstatné.

Máte jasno. Po pár minutách.

„Gratuluji, právě jsem se rozhodl pro vás.“ – podáte ji pravici.

Podstata metody

Metoda vychází z teorie archetypů. Ty nejsou ani ničím statickým, ani zastaralým. Jsou univerzálně lidské a vyvíjejí se současně s pokrokem lidstva i rozvojem lidského vědomí. Slovy C. G. Junga představují dynamické formy potenciálně proudící energie. Archetypy existují v prostoru kolektivního nevědomí a dávají vznikat vzorcům, které byly utvářeny nespočetnými generacemi předků. Archetypů je tolik, kolik je typických situací v životě lidí a rovněž jejich osobnostních typů.

S archetypy a jejich hlubším poznáním nás spojují symboly, ponejvíce zakódované v obrazech, podobných, jaké se používají u Kreativního mapování potenciálu. S obrazy a jejich skrytými významy nekomunikuje naše vědomí, nýbrž nevědomí.  To „zná“ všechny archetypy i symboly. Tváří v tvář zobrazením archetypů neumí naše nevědomí, upřímné za všech okolností, lhát ani přimět vědomí, aby nám umožnilo se přetvarovat. Zadíváme-li se na obraz archetypu, začínáme se nevědomě rozpomínat na to, kým skutečně jsme - a naopak, zapomínat na nošení svých masek. Často jsme při pohledu na obrázky uvolněnější než u jiných, známějších technik náboru. O těch jsme si s velkou pravděpodobností načetli spoustu informací a pokynů z bohatého fondu dostupné literatury plné rad, jak zvládnout přijímací řízení. V konfrontaci s obrazem archetypu tedy jednáme zcela nevědomě, což se může stát silnou stránkou Kreativního mapování potenciálu. Na nevědomé rovině totiž není možné obelhat dokonce ani sebe sama, natož někoho jiného, třeba toho, kdo nám obrazy archetypů předestírá.

Zrcadlo naší osobnosti

Obraz archetypu nastavuje nemilosrdné a nanejvýš upřímné zrcadlo, v němž se ukáže naše skutečná podstata, náš charakter a vlastnosti, naše preference a nastavení. Kromě dalších aspektů zrcadlí archetypy v obrazech Kreativního mapování potenciálu taktéž vhodnost uchazeče na konkrétní pozici a povolání, profesi i studium. Odhalí naše pracovní návyky, míru odolnosti na stres, míru tvořivosti, rychlost či pomalost v jednání, tendenci k řádu či k chaosu, k dochvilnosti nebo také k prokrastinaci, vůli nebo neochotu k osobnímu růstu, konvenčnost nebo originalitu, pečlivost nebo nepořádnost, loajálnost nebo spíš sklony k fluktuaci, schopnost řídit lidi nebo se naopak podřizovat vedení někoho jiného, začlenit se do týmu anebo spíš inklinovat k samotářské práci, samostatnost při výkonu pracovních úkonů či potřebu dostávat přesné a detailní pokyny atd.

Použití

Metoda má široké použití. Slouží k efektivnímu výběru zaměstnanců, ale stejně tak i k mapování potenciálu stávajících zaměstnanců a jejich optimálnímu uplatnění v rámci firmy. Její použití je jednoduché a naučit se ji používat zvládne prakticky každý. Není určena jen pro personalisty. Využívat ji může i majitel menší firmy, který nemá osobu vyškolenou na výběr zaměstnanců, nebo nechce investovat nemalé prostředky na výběr kandidátů prostřednictvím agentury.

Je to rychlá, účinná a koneckonců zábavná metoda (pracuje se přece s obrázky), která šetří váš čas i firemní prostředky. Pomůže vám najít princeznu, které přesně padne váš střevíček. Přijďte se dozvědět více o této metodě na Esenci VIVIA 22.11.2013 nebo se ji naučit na kurz Kreativní mapování potenciálu 3.-5.12.2013 v Praze.

Judita Peschlová, Ivana Balková