Social business je nový trend v podnikání, o kterém je dobré vědět víc. Jeho možnosti ve světě už úspěšně využívají desítky větších společností jako IBM, BASF, Bayer, Electrolux, Caterpillar, LeasePlan, ale například i australský statistický úřad. Social business staví na chytrém využití sociálních médií ve firmách. Díky jejich přednostem mohou firmy být blíž ke svým zákazníkům, snadněji zjistit, co skutečně chtějí, a dát zelenou inovacím v souladu s očekáváním zákazníků. Social business dává firmám šanci pružněji reagovat na rychlé změny na trhu a být finančně úspěšnější . Jak tedy může vedení firem tento nový trend využít? Jak social business podporuje inovace? V čem vidí jeho přednosti HR manažeři? Jak ho mohou využít marketingová oddělení a obchod? Na tyto a další otázky přináší odpověď konference NOVÝ SVĚT FIREMNÍ SPOLUPRÁCE pořádaná 5. 6. 2012 v prostorách Národní technické knihovny v Praze. Více na www.getsocial.cz. Konferenci pořádají firmy, které jsou propagátory těchto nových trendů v České republice. Jsou to společnosti DNS ve spolupráci s IBM Česká republika a společností Koučink Centrum ve spolupráci s celou řadou dalších partnerů.
Úspěch na trhu v 21. století mohou mít společnosti, které mají dostatek nových informací, umějí je kvalitně zpracovávat a dokáží maximálně využít zkušenosti a talent svých lidí napříč firmou. Nástroje social businessu pomáhají firmám tohoto cíle dosáhnout. Představíme-li si firmu jako živoucí organismus, kde chytré technologie jsou jejím tělem a talentovaní lidé jeho krví a duší, pro zdraví a prosperitu firmy potřebuje firma rozvíjet obě tyto složky, aby se vzájemně doplňovaly a umocňovaly své přednosti. V programu konference proto vystoupí špičkoví odborníci na rozvoj lidských zdrojů i nových technologií.
Lidské zdroje: Jiří Plamínek
Nové technologie: Daniel Franc
Marketing: Adam Zbiejczuk
ZROD SOCIAL BUSINESSU A JAK SOCIAL BUSINESS PODPORUJE INOVACE
Social business = sociální software pro firmy
Kde se vůbec vzala tato možnost? Dveře se jí otevřely v okamžiku, kdy vznikl tzv. web 2.0, tedy když se webové stránky s pevným obsahem změnily v prostor, kam mohou uživatelé sami přispívat svými názory a komentáři, sdílet soubory a společně vytvářet obsah. Rychlý rozvoj sociálních médií přinesly netušené možnosti těsnější komunikace mezi lidmi, jednodušší výměnu informací, sdílení zkušeností, snadnější spolupráci napříč celou zeměkoulí. Přičinila se o to například známá a masivně rozšířená sociální média pro chytré sdílení souborů (youtube, slideshare, dropbox), osobní profily (facebook, linked-in), blogy, wiki weby, sdílené záložky, hodnocení a komentování obsahu, tagování atd. Pro firmy je tento volně přístupný prostor na jednu stranu atraktivní právě kvůli velkému množství informací a snadnému šíření, na druhou stranu zde panují jisté obavy ze ztráty firemního know-how, ohrožení autorských práv, obava z menší ochrany osobních údajů a celkové „neřiditelnosti“ celého prostředí atd. Dnes jde principiálně o to, jak využít předností sociálních médií a přitom snížit rizika, ze kterých firmy mohou mít obavu. Toho lze nejlépe dosáhnout budováním sociálních sítí uvnitř firmy, designovaným jí přímo „na tělo“, které umožní komunikovat uvnitř i vně firmy se zákazníky, a zároveň chrání citlivá firemní data. Jedno takové řešení přináší do Česka společnost IBM Česká republika a její distributor DNS, a. s. Jedná se o platformu sociálního softwaru IBM Connections. Dnes české firmy používají některá sociální média spíše živelně, protože buď tuto oblast řeší nekoncepčně, nebo se bojí ztráty dat. Co pozitivního by tedy mohlo promyšlené využití social businessu do ČR přinést a podle čeho je social business rozpoznatelný u nás i ve světě?
-
Social business se zapojuje – a vzájemně tak propojuje jednotlivé osoby včetně zákazníků, zaměstnanců a obchodních partnerů, a přispívá tak k vyšší produktivitě i efektivitě.
-
Social business je transparentní – boří hranice přístupu k informacím, odborníkům i dalším aktivům a pomáhá tak lidem koordinovat veškeré aktivity s cílem dosahovat lepších obchodních výsledků.
-
Social business je pohotový – urychluje podnikatelské aktivity díky informacím a poznatkům s možností předvídat nově se objevující příležitosti a reagovat na ně.
Social business = inovace a rychlejší a kvalitnější rozhodování managementu
Social business využívá sociální síť uvnitř firmy na míru přizpůsobenou charakteru a potřebám dané korporace. Manažeři ve vedení firem si stále více uvědomují, že úspěch tkví v inovacích. Přednosti sociálních médií otevírají firmám nové příležitosti přinášet na trh více novinek rychleji než konkurence. Díky nim může více lidí sdílet více nápadů kdekoliv na zeměkouli. Protože nové technologie umožňují spolupráci doslova bez hranic, management firem má příležitost pružně spojovat do týmů lidi, kteří jsou pro chystaný projekt nejlepší. Stejně tak sami zaměstnanci se mohou přirozeně propojovat do komunit, pomáhat si při řešení problémů, sdílet své zkušenosti, vzdělávat se a v neposlední řadě i dávat neformální zpětnou vazbu vedení firmy při plánování nové firemní strategie. Svět se rychle mění, je daleko komplexnější, a proto nejvyšší vedení není někdy schopno reflektovat vše, co má vliv na obchodní růst firmy. Zkrátka žádná firma a korporace, chce-li dnes uspět, by se neměla podobat pomalému zaoceánskému parníku, ale spíše snadno manévrujícímu rychlému člunu, který lehce změní svůj kurz podle situace na moři a vyhne se nebezpečí. Klíčem k tomuto úspěchu je mít včas dostatek kvalitních lidí a informací pro kvalifikované rozhodnutí.
Kontakty – více informací
Kontakt média:
Šárka Pražáková: mobil 736 285 555
e-mail: sarka@racekjonatan.cz
Kontakt – informace o fungování technologií pro social business: Jan Valdman Ph.D., Business Development Manager, IBM Software
Kontakt – fungování social businessu z hlediska HR: Ing. Michal Ondráček, kouč a partner společnosti Koučink Centrum