Praha, 12. 12. 2012 – Ukazuje to průzkum Gallupova ústavu v Německu, který možné roční úspory vyčíslil na 10,5 miliardy eur. V ČR je tato oblast spíše nedotčená, příklady však existují, především u velkých firem. O rozvoj české interní komunikace usiluje Institut interní komunikace (IIK), který existuje již třetím rokem. Nyní navázal spolupráci s Univerzitou Karlovou (UK). Při fakultě sociálních věd (FSV) vzniklo Kompetenční centrum pro interní komunikaci, které se bude zabývat jejím rozvojem a přenášet poznatky do praxe. „Je to signál, že je interní komunikace důležitá,“ říká spoluzakladatel IIK Tomáš Poucha.
FSV - jediná škola, kde se u nás interní komunikace vyučuje
Interní komunikaci se dosud nedostává velký prostor. To si uvědomují na FSV UK, kde předmět o interní komunikaci zařadili jako jediní z českých vysokých škol v ČR. Dalším krokem bylo společné vytvoření Kompetenčního centra, které začalo fungovat letos na podzim.
"Příležitosti spolupracovat s Univerzitou Karlovou si velmi vážíme. Součinnost trvá již dva roky, teď získala tuto oficiální podobu," říká k tomu Tomáš Poucha, který kurzy interní komunikace vede. "Podpora z akademických kruhů je pro naše aktivity velice důležitá,“ dodává Poucha.
Ekonomické přínosy jsou větší, než byste čekali
Ačkoliv se to na první pohled nezdá, kvalitní interní komunikace může znamenat pro hospodaření firmy značný finanční přínos. Dovede zvýšit angažovanost zaměstnanců, kteří pak podávají daleko vyšší výkony. "Zaměstnanci s nízkou motivací plní úkoly bez iniciativy, přesně dodržují pracovní dobu, nevyjadřují se k dění ve firmě a nechtějí nic řešit ani zlepšovat," konstatuje Tomáš Poucha a doplňuje: "Mají také vyšší fluktuaci a nemocnost a přinášejí mnohem méně vlastních nápadů na zlepšení."
Zajímavé výsledky v této souvislosti plynou z výzkumu Gallupova ústavu, který proběhl v Německu. Prokázalo se například, že průměrná nemocnost zaměstnance činí šest pracovních dní za rok, přičemž u zaměstnanců zařazených do skupiny "angažovaní" je to 5 dní ročně, zatímco zaměstnanci "neangažovaní" stůňou průměrně 8,5 dní ročně. Celkové vícenáklady způsobené nemocemi přitom v Německu dosahují 10,5 miliardy Euro za rok (36 miliónů dní strávených v pracovní neschopnosti). Konkrétní firma, která má dva tisíce zaměstnanců, tak za rok může cíleným zvýšením angažovanosti svých lidí ušetřit 614 000 Euro!
Rozvoj interní komunikace tak může znamenat obrovský přínos pro efektivitu hospodaření firem. A právě zde je značný potenciál pro činnost Kompetenčního centra pro interní komunikaci.
Odehraje se řada aktivit
Fakulta sociálních věd a Institut interní komunikace se zaměří na společnou profilaci témat, spolupráci v oblasti výzkumu, vzdělávání odborné i laické veřejnosti například formou workshopů, konferencí a přednášek, na publikování v médiích, na spolupráci v odborných soutěžích, studentských projektech a dalších aktivitách. Cílem je zviditelnění interní komunikace a zvýšení povědomí o ní mezi firmami a institucemi.
Na FSV chtějí studentům zprostředkovat kromě teoretických znalostí i praktické dovednosti
a poznatky z praxe. Proto uvítají spolupráci s lidmi z médií, reklamy a marketingu. Fakultu bude v Kompetenčním centru zastupovat Tomáš Trampota, který je ředitelem Institutu komunikačních studií a žurnalistiky FSV UK. "Interní komunikace, která je součástí studia Marketingové komunikace a PR na našem institutu, dlouho byla zanedbávanou oblastí - a přitom je stále důležitější součástí firemní a manažerské kultury," konstatuje. "Spolupráce s Institutem interní komunikace nám pomáhá propojit akademické vzdělání s praxí, informovat studenty o aktuálním dění v oboru a v neposlední řadě jim také zprostředkovávat kontakty s potenciálními zaměstnavateli," dodává Tomáš Trampota.
Pro více informací kontaktujte:
Institut Interní Komunikace
Vršovická 1525/1d,
101 00, Praha 10
Institut Interní Komunikace je nezávislou neziskovou organizací sdružující členy, kteří se interní komunikací profesně zabývají nebo se o ni zajímají. IIK byl založen s cílem vytvoření neformálního diskusního sdružení odborníků z oblasti interní komunikace a příbuzných oborů, profilovat interní komunikaci jako prestižní a důležitou oblast, podporovat sdílení znalostí a zkušeností nejen na národní, ale i mezinárodní úrovni. Aby dosáhl vytýčených cílů, pořádá Institut nejrůznější odborná (konference, workshopy, tréningy a semináře) i neformální setkání (výměna zkušeností a znalostí, setkávání s předními odborníky z oblasti interní komunikace), poskytuje poradenství, připravuje analýzy a publikuje v odborném tisku.