O penězích mluvíme často a bez zábran. O tom, kolik si skutečně vydělá náš nejlepší kamarád nebo příbuzný, ale většinou nevíme zhola nic. Podobné je to ve firmách působících na českém trhu, výše mezd kolegů obvykle zůstává diskrétní a mimořádně citlivou zónou. Otevřenost ve mzdových otázkách však může být bonusem, když firma hledá nové zaměstnance, protože má možnost výběru z většího počtu uchazečů.
Na pracovním portálu Profesia.cz společnosti uvádí mzdové podmínky u každého čtvrtého pracovního inzerátu. Analýza ukázala, že počet reakcí je u těchto nabídek v průměru o 40% vyšší než u nabídek bez uvedené mzdy.
Nejcitlivější na mzdu jsou kvalifikovaní zaměstnanci
Největším tahákem je z hlediska úrovně profesí zveřejněná budoucí mzda pro kvalifikované zaměstnance netechnického zaměření. Údaj o budoucí mzdě přiměje odepsat na inzerát o 52% víc uchazečů. Mocnou pákou je údaj o mzdě také pro pomocné zaměstnance, top manažery či kvalifikované dělníky a zaměstnance ve službách, jejich počet naroste o třetinu.
Tabulka 1: Navýšení počtu reakcí při uvedení mzdy podle úrovně pozice
Stavaři, zdravotníci nebo chemici chtějí znát mzdu nejčastěji
Jaké obory nejvíc reagují na uvedení výše předpokládané mzdy v nabídce? Nebude překvapením, že na prvním místě pomyslného žebříčku stojí umění a kultura, často závislá na grantech a dotacích. Údaj o budoucí odměně přiláká o 139% víc uchazečů o pozici.
Podobná situace je ve stavebnictví a realitách, následovaná zdravotnictvím a sociální péčí a chemických průmyslem. V uvedených oborech zvedne inzerovaný budoucí plat počet uchazečů o 100 a víc procent. V těsném závěsu následuje atraktivní a prestižní obor právo a legislativa s 94% a elektrotechnika s elektroenergetikou (88%).
Tabulka 2: Navýšení počtu reakcí při uvedení mzdy podle úrovně podle oboru
Zdroj: www.profesia.cz