Hlavním kritériem pro udělení titulu Aon Best Employer je hodnocení společnosti vlastními zaměstnanci. Hodnocení probíhá ve firmách prostřednictvím dotazníkového průzkumu.
Dlouhodobé analýzy společnosti Aon Hewitt ukazují, že motivovaný zaměstnanec hovoří o své firmě pozitivně, spojuje s ní svou budoucnost a vynakládá úsilí navíc, aby pomohl zlepšit obchodní výsledky společnosti. Všechny vítězné společnosti se vyznačují zejména vysokou mírou motivovanosti zaměstnanců, ale také důvěryhodným a motivujícím vedením, firemní kulturou podporující vysokou výkonnost a dobrou pověstí společnosti, jako zaměstnavatele.
Podmínky pro získání ocenění Aon Best Employers Česká republika 2016 splnilo celkově 12 společností (ze 71 přihlášených). V kategorii Malé a střední společnosti si odneslo titul celkem 5 společností z 38 přihlášených v této kategorii a v kategorii Velké společnosti se umístilo 7 firem z 33 zúčastněných.
Kdo patří tento rok mezi nejlepší zaměstnavatele České republiky?
V kategorii Malé a střední společnosti (od 50 do 249 zaměstnanců) byly oceněny (abecedně):
Malé a střední společnosti (abecedně) | Odvětví |
AbbVie | Farmaceutický průmysl |
CISCO SYSTEMS (Czech Republic) | Informační technologie |
Grundfos Sales Czechia and Slovakia | Prodej a servis čerpadel |
Hilti | Produkty pro stavební průmysl |
PROMEDICA PRAHA GROUP | Zdravotnický materiál + technologie |
V kategorii Velké společnosti (250 zaměstnanců a více) nejlepší zaměstnavatele reprezentují tyto společnosti (abecedně):
Velké společnosti (abecedně) | Odvětví |
GMC Software Technology | Informační technologie |
Hypoteční banka | Finanční odvětví |
Marriott Czech Republic | Hotelnictví |
Microsoft | Informační technologie |
NetSuite Czech Republic | Informační technologie |
Red Hat Czech | Informační technologie |
SAP ČR | Informační technologie |
Ivana Botošová, HR Consulting Manager CZ & SK, Aon Hewitt, říká: „Pomyslné nůžky mezi průměrnými a nejlepšími společnostmi se začínají opět uzavírat. Může za to pokles míry motivovanosti u Best Employers (z 83 % na 80 %). I přesto rozdíl mezi nejlepšími a průměrnými zůstává výrazný, a to 25 procentních bodů.“
Zaměstnanci nejlepších zaměstnavatelů hodnotí svou pracovní zkušenost odlišně v porovnání s těmi, kteří pracují v průměrných společnostech. Výrazný rozdíl mezi Best Employers a průměrnými firmami vidíme v přístupu vrcholového vedení, v nastavených procesech a dostupných zdrojích, ve schopnosti přilákat a udržet správné lidi, a taky v tom, jak zaměstnanci samotní vnímají značku zaměstnavatele, odměnu a uznání za práci.
V oblasti vrcholového vedení jsme zaznamenali, že těm nejlepším se daří přistupovat k zaměstnancům jako k tomu nejcennějšímu, co společnost má (69 % u Best Employers vs. 40 % u průměrných zaměstnavatelů). Zároveň zaměstnanci těch nejlepších o mnoho více oceňují schopnost vedení dělat dobrá obchodní rozhodnutí (74 % u Best Employers vs. 47 % u průměrných).
Další oblastí, která výrazně odlišuje Best Employers od průměrných, je schopnost přilákat a udržet takové zaměstnance, které společnost potřebuje k dosažení svých obchodních cílů. U nejlepších firem až 74 % zaměstnanců tvrdí, že jejich zaměstnavatel dokáže zaujmout a přilákat ty správné lidi (vs. 44 % u průměrných). Ve chvíli, kdy se nejlepším firmám podaří uchazeče získat, dokáží si je i mnohem lépe udržet. Schopnost udržet si ty správné lidi pozitivně hodnotí 75 % zaměstnanců těch nejlepších společností (vs. 49 % u průměrných).
Velmi silným odlišujícím prvkem je také vnímání značky zaměstnavatele. U Best Employers téměř všichni tvrdí, že jejich zaměstnavatel má dobrou pověst (90 % zaměstnanců), zatímco u průměrných společností je to jen 65 %. 79 % zaměstnanců těch nejlepších firem považuje svého zaměstnavatele jako to nejlepší, kde se svými schopnostmi mohou pracovat (52 % u průměrných firem). Zaměstnanci těch nejlepších také vnímají mnohem pozitivněji to, že jejich zaměstnavatel plní sliby, které jim dává (81 % u Best Employers vs. 54 % u průměrných).
V neposlední řadě je odlišující oblastí také to, že zaměstnanci těch nejlepších hodnotí svou společnost jako velmi dobře strukturovanou (Best Employers 77 % vs. 49 % průměr) a cítí se podporováni v přinášení vlastních nápadů (79 % u Best Employers a 52 % v průměrných společnostech).
Od roku 2013 se počet motivovaných zaměstnanců v České republice snižoval, v posledním roce však zůstává stejný
Průměrná míra motivovanosti zaměstnanců v České republice dosáhla tento rok úrovně 55 %. V porovnání s rokem 2015 jde o nezměněnou hodnotu. Z dlouhodobého hlediska avšak pozorujeme pokles, protože míra motivovanosti klesá už od roku 2013, kdy dosáhla hodnotu 61 %.
Podíl motivovaných zaměstnanců je oproti minulému roku stejný, ale jejich spokojenost se mění. Zaznamenali jsme klesající i rostoucí trendy ve spokojenosti s některými měřenými oblastmi pracovního života. Mezi největší poklesy patří spokojenost s pracovními příležitostmi a podporou vzdělávání. Je méně zaměstnanců, kteří ve firmě vidí dostatek příležitostí pracovat na nových úkolech a získávat nové dovednosti. Méně zaměstnanců je přesvědčeno o tom, že firma přijala taková pravidla a je strukturovaná takovým způsobem, který jí umožňuje dosahování firemních cílů.
Období nízké nezaměstnanosti a nedostatku lidí na trhu práce pociťují zaměstnanci v tom, že mají k dispozici stále méně lidských zdrojů, aby mohli svojí práci dělat dobře. Oproti minulému roku je také méně zaměstnanců, kteří souhlasí s tím, že jsou za svůj přínos spravedlivě odměňovaní. Spolu s finančním odměňováním je zaměstnanci také negativně hodnocená oblast benefitů.
Objevují se však i oblasti, ve kterých je spokojenost zaměstnanců, v porovnání s předcházejícími roky, vyšší. Dlouhodobě je lépe hodnocená smysluplnost práce, která zaměstnance více baví. Pracovníci si mohou vybrat, jakým způsobem ji nejlépe vykonají a při své práci mohou využívat jejich schopnosti a zkušenosti. Stále více zaměstnanců vnímá, že přímý nadřízený oceňuje jejich snahu a výsledky, vede zaměstnance k odpovědnosti za výkon a poskytuje jim pravidelnou zpětnou vazbu. Více zaměstnanců pozitivně vnímá i spolupráci, ať už s nejbližšími kolegy anebo spolupráci mezi odděleními.
Proč se snažit být atraktivním zaměstnavatelem nejen pro potenciální zaměstnance, ale i ty současné?
Evidovaná míra nezaměstnanosti je aktuálně na velmi nízké úrovni a počet pracovních nabídek meziročně roste o 30 % (říjen 2015 vs. říjen 2016). Tento vývoj je pro lidi hledající práci velmi příznivý, protože si mohou vybrat z podstatně vyššího množství pracovních příležitostí než v minulých letech. Pro firmy hledající nové zaměstnance je však situace komplikovanější. V důsledku poklesu nezaměstnanosti mají k dispozici nižší počet kandidátů ucházejících se o pracovní místa. Tento trend je viditelný i při porovnání počtu žádostí na 1 otevřenou pozici: aktuálně firma v průměru obdrží 11 žádostí na 1 otevřenou pozici, přičemž v roce 2013 to bylo až 40 žádostí.
Při sledování vývoje fluktuace zaměstnanců jsme zaznamenali, že za poslední 3 roky fluktuace zaměstnanců neustále roste. V případě, že jde o fluktuaci mezi méně výkonnými zaměstnanci, tak ta může být pro firmu žádoucí a dokonce ji může pomoct rychleji růst. Cílem by však mělo být udržet takové zaměstnance, kteří pomáhají firmě plnit obchodní cíle. Toto se mnohem lépe daří nejlepším zaměstnavatelům, kde je o tom přesvědčených až 75 % zaměstnanců (oproti 49 % u průměrných firem).
Best Employers mají výrazně více motivovaných zaměstnanců, kteří hovoří o svém zaměstnavateli pozitivně, chtějí ve společnosti zůstat i v budoucnu a jsou výkonnější. To vše přispívá k tomu, že pro takovou firmu je jednodušší přilákat nové zaměstnance, ale zároveň udržet ty současné.
Graf 1: Vývoj míry motivovanosti zaměstnanců u průměrných a nejlepších firem v čase
Graf 2: Motivovanost dle počtu zaměstnanců
Zdroj: Aon Hewitt, Databáze zaměstnaneckých průzkumů 2015 - 2016
Metodologie studie Aon Best Employers
Účast ve studii je dobrovolná. Mohou se do ní přihlásit společnosti, které mají alespoň 50 stálých zaměstnanců a působí na českém trhu min. 3 roky. Zájemci se mohou do studie přihlásit prostřednictvím internetové stránky studie bestemployerseurope.aon.com/cz/
Pro určení, která společnost bude oceněna titulem Aon Best Employer, Aon Hewitt čerpá z odpovědí samotných zaměstnanců, kteří se zapojili do dotazníkového šetření. Klíčovou úlohu pro udělení titulu sehrávají výsledky dané společnosti ve 4 sledovaných indexech:
Míra motivovanosti zaměstnanců
Je klíčová pro udělení titulu. Motivovanost je v průzkumech společnosti Aon Hewitt definovaná jako stav citového a intelektuálního zapojení zaměstnance do dění ve firmě, které se projevuje třemi aspekty chování zaměstnance:
- zaměstnanci se o firmě vyjadřují pozitivně a doporučili by ji jako zaměstnavatele („SAY“);
- zaměstnanci chtějí ve společnosti zůstat pracovat do budoucna („STAY“);
- zaměstnanci vynakládají úsilí nad rámec svých povinností, které přispívá k lepším výsledkům firmy („STRIVE“).
Důvěryhodné vrcholové vedení
Sledujeme, zda vrcholové vedení dokáže zaměstnance motivovat sdílením vize o budoucnosti společnosti, váží si lidí, jedná otevřeně a dělá správná rozhodnutí.
Kultura vysoké výkonnosti
Měříme, jestli jsou si zaměstnanci vědomi osobního vlivu na celkový výkon společnosti, zda jsou odměňováni dle svého přínosu společnosti a zda mají příležitosti ke kariérnímu růstu.
Značka zaměstnavatele
Hodnotíme, jestli je společnost považována za jedno z nejlepších míst pro práci v oboru, a zda jsou zaměstnanci hrdí na to, že v ní pracují.
Aon Hewitt
Aon Hewitt je jednou ze tří divizí společnosti Aon. Aon Hewitt patří mezi největší mezinárodní poradenské a outsourcingové společnosti v oblasti řízení lidských zdrojů na světě. Spolupracuje se společnostmi v oblastech zaměstnaneckých benefitů, talent managementu a při zvyšování výkonnosti podniku prostřednictvím motivované pracovní síly. Aon Hewitt nastavuje, implementuje, komunikuje a administruje širokou škálu strategií týkajících se rozvoje zaměstnanců, odchodů do důchodu, řízení investic, zdravotní péče, odměňování a talent managementu. Pomocí více než 29 000 profesionálů v 90 zemích světa Aon Hewitt dělá svět lepším místem pro práci pro společnosti a jejich zaměstnance.
V České republice a na Slovensku Aon Hewitt poskytuje poradenské služby v oblasti zvyšování motivovanosti zaměstnanců a manažerů, budování vyrovnané firemní kultury, řízení odměňování zaměstnanců a zvyšování hodnoty značky zaměstnavatele.
Aon Hewitt je autorem metodologie studie Aon Best Employers.
Další informace o společnosti Aon Hewitt můžete najít na internetové stránce www.aonhewitt.com.