„Vyhlášení nejlepších personálních projektů“
Praha, 8. března 2012 - Na výroční konferenci People Management Fora se uskutečnilo finále HREA – Excellence Award® 2011.
Cena „HREA – Excellence Award®“ vznikla před dvanácti lety s cílem ocenit nejlepší projekty a profesionály působící v oblasti lidských zdrojů, kteří nejvíce přispěli k rozvoji své profese a společnosti, pro kterou pracují. Zvláštní důraz při hodnocení klade porota na vliv na podnikatelské výsledky, originalitu a inovativnost projektu, na přidanou hodnotu pro společnost či na dlouhodobý přínos pro obor. O cenu mohou usilovat jak komerční subjekty, tak neziskové organizace a úřady veřejné správy.
Odborná porota vybrala z 12 soutěžních projektů do finále tyto tři projekty: ArcelorMittal Ostrava, a.s. s projektem VÝZVA - Talent management program pro dělnické a nízkoprofilové pozice, Ardagh Metal Packaging Czech Republic s.r.o. s projektem FOCUS III – IV aneb Mistr manažerem řešení slabých míst výroby a Československá obchodní banka, a.s. a její Program pro maminky a tatínky ČSOB. O vítězi rozhodli účastníci konference přímým hlasováním takto:
Vítězem a držitelem ocenění „HREA – Excellence Award® 2011“ se stal projekt společnosti Československá obchodní banka, a.s. s názvem Program pro maminky a tatínky ČSOB.
Projekt popisuje celou řadu na sebe navazujících aktivit a programů určených pro rodiče na mateřské či rodičovské dovolené a rodiče, kteří uvažují o návratu do zaměstnání.
„Cílem programu je podpora rodičů i manažerů jednotlivých útvarů v dané situaci. Projekt je tvořen na klíč potřebám ČSOB. Současně plně navazuje na trend EU – podpora rovných šancí. Program je určen pro rodiče na mateřské či rodičovské dovolené a rodiče, kteří uvažují o návratu do zaměstnání. Od začátku jsou rodiče do projektu zapojeni nejen jako adresáti, ale i jako řešitelé – program do značné míry přizpůsobují své situaci a možnostem. Program má pomoci rodičům udržet si stávající potenciál a současně uplatnit nové znalosti, dovednosti a zkušenosti získané rodičovskou rolí. Rodičovství není handicapem, naopak rozšířením kapacity a obzorů – pracovních i lidských. Důležité je umění skloubit tuto roli s rolí pracovní. K tomu má projekt řadu nástrojů. Program je rodičům k dispozici od začátku (odchodu na MD), v průběhu RD až po návrat. Tak jako se mění jednotlivá období a priority v průběhu této doby, je možné individuálně využívat projektovou nabídku a zapojit se,“ uvádí Jana Skalková, odpovědná za rozvoj zaměstnanců.
Odborná porota HREA 2011 vnímala tento projekt jako inspirativní nejenom pro velké firmy rozsahu ČSOB, ale i pro malé a střední zaměstnavatele. Projekt podporuje dnes tolik požadovanou flexibilitu práce. Porota ocenila také komplexnost a návaznost jednotlivých aktivit určených rodičům malých dětí.
Na druhém místě se umístila společnost Ardagh Metal Packaging Czech Republic s.r.o. s projektem Projekt FOCUS III – IV aneb Mistr manažerem řešení slabých míst výroby.
Konkrétním cílem projektu je posilovat u mistrů manažerské dovednosti, zapojit směnové mistry do identifikace, vyhodnocení a řízení slabých míst výrobního procesu v přímé vazbě na růst odbornosti seřizovačů.
Projekt reaguje na aktuální problém mnohých firem - hledá řešení nedostatku pracovníků v technických profesích. Zde jde konkrétně o klíčovou pozici závodu – seřizovače mechanických lisů (36% zaměstnanců). Řešením je vychovat si vlastní odborníky z vlastních zdrojů a rekvalifikovat pracovníky vyučené v jiné profesi (automechanik, opravář zemědělské techniky). „Obsluha jednoho strojního zařízení určeného ke zpracování plechu a výrobě obalů a víček v sobě zahrnuje až sedmdesát různých jednotlivých aktivit včetně identifikace rizik, bezpečnosti chování a ovlivňování efektivity a zmetkovitosti na linkách. Konkrétním cílem projektu je posilovat u mistrů manažerské dovednosti, zapojit směnové mistry do identifikace, vyhodnocení a řízení slabých míst výrobního procesu v přímé vazbě na růst odbornosti seřizovačů. Do praktických tréninků, jejichž cílem je posunout výsledky v oblasti efektivity zmetkovitosti, úspora výrobního materiálu a v konečné fázi tedy i spokojený zákazník, vstupují interní trenéři, směnoví mistři a seřizovači,“ uvádí Helena Futerová, HR Country Manager.
Odborná porota HREA 2011 vyzdvihla myšlenku zapojení mistrů do personální práce a vazbu v souladu se strategickými cíly projektu na kvalitu a tedy i na klienta.
Na třetím místě v hlasování účastníků konference se umístil projekt s názvem VÝZVA - Talent management program pro dělnické a nízkoprofilové pozice společnosti ArcelorMittal Ostrava, a.s.
„Jde o unikátní program, který využívá přínosů a metod moderního talent managementu a v modifikované podobě je aplikuje pro talenty na nízkoprofilových pozicích. Tento program vznikl díky akutní potřebě firmy vytvořit si pool vhodných kandidátů nejen do vyšších manažerských pozic, ale také do liniového managementu, což jsou u nás předáci a mistři,“ říká Jan Rafaj, ředitel pro personalistiku a vnější vztahy.
S využitím pozitivních zkušeností s talent programy pro »bílé límečky« vytvořil ArcelorMittal jedinečný projekt, řešící výběr talentů z dělnických pozic, hodnocení jejich potenciálu k vedení lidí a jejich další manažerský i odborný rozvoj. Program je koncipován tak, aby byl přínosný pro firmu i jednotlivce i v případě, že manažerský potenciál zaměstnance není potvrzen, a to díky modulům zaměřeným na štíhlou výrobu a bezpečnost. Kromě povinné části obsahuje talent program pro manuální zaměstnance také volitelné prvky, zaměřené na rozšíření obzorů talentů, motivaci a identifikaci s firmou. Zde patří např. setkání s managementem, možnost exkurzí do různých provozů a dceřiných společností, kariérní poradenství či e-learning. Programem v roce 2011 prošlo celkem sto sedmdesát jedna osoba, z toho dvacet osm talentů bylo vytipováno mezi osoby s manažerským potenciálem, kteří se začnou připravovat na pozice mistrů a předáků. Projekt se setkal s mimořádně pozitivním ohlasem jak u talentů, tak u jejich nadřízených.
Odborná porota HREA 2011 ocenila zejména neotřelou myšlenku rozšíření talent managementu (rozvoj talentů) do mimomanažerských pozic. Projekt je navíc finančně nenáročný a podporuje loajalitu zaměstnanců, která výrazně ovlivňuje výkon zaměstnanců.
Projekty oceněné odbornou porotou HREA 2011
Cenu odborné poroty HREA 2011 za spolupráci se studenty získala PRECIOSA, a.s., která se zúčastnila soutěže s projektem MISTR KŘIŠŤÁLU 2011 – INSPIRACE HISTORIÍ.
Projekt je zaměřen na navázání spolupráce se studenty a školami z oblasti designu skla a bižuterie prostřednictvím soutěže Mistr křišťálu. Odborná porota HREA 2011 ocenila aktuálnost tématu - spolupráci výrobní firmy se školami a studenty a podporu „řemesla“.
„Do soutěže jsou zapojeni studenti sklářských a uměleckých škol, Muzeum skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou, Česká sklářská společnost a firma Preciosa. Cílem projektu je nejen hledání talentovaných designerů, kteří by v budoucnu mohli svoji pracovní kariéru spojit s Preciosou, přínosné je také objevování nových nápadů, vizí, které studenti mohou firmě přinést, protože jejich neotřelý pohled na možnosti zpracování skla, kombinaci materiálů, není zatížen „provozní slepotou“. A v neposlední řadě dlouhodobá a cílená podpora uměleckých a sklářských škol na severu Čech. V posledních letech tyto školy bojují o přežití, a proto je pomoc ze strany významné firmy dobrým signálem, že mají nenahraditelné místo ve vzdělávacím systému ČR a že studovat tento krásný a náročný obor má smysl i budoucnost,“ uvádí Jana Havlíčková, personální ředitelka.
Cenu odborné poroty HREA 2011 za profesionalizaci HR v oblasti veřejné správy získal Statutární město Most, Magistrát města Mostu za projekt s názvem Dílna kompetencí Magistrátu města Mostu.
Odborná porota HREA 2011 ocenila kvalitně zvládnutou reorganizaci personálního oddělení, která může sloužit jako inspirace pro další úřady veřejné a státní správy.
„Hlavním cílem projektu je zavedení manažerských standardů do oblasti veřejné správy, zejména komplexní zvýšení kvality řízení zaměstnanců a personálních procesů. Využití moderních metod řízení pro zkvalitnění a zefektivnění činností úřadu v podobě optimalizace procesů a procesních rolí se v průběhu projektu projevilo změnou organizační struktury úřadu a snížením počtu pracovních míst o cca 20%. Významnou měrou byl do projektu zapojen i celý střední management úřadu, tedy vedoucí odborů i vedoucí oddělení, kteří se společně s projektovým týmem podíleli na kompetenčním modelování, a v rámci zvýšení odbornosti v oblasti personálních i manažerských dovedností absolvovali sérii školících akcí.“ uvedla Mgr. Jaroslava Boudová, tajemnice magistrátu.
Ceny pro finalisty v hodnotě 10 – 50 000 Kč věnovaly: poradenská a vzdělávací společnost TREXIMA, jazyková škola Channel Crossings, nakladatelství odborné literatury Grada Publishing a People management forum. Společnost TREXIMA věnovala šek na poskytované HR služby v hodnotě 50 000 Kč dle vlastního výběru. Jazyková škola Channel Crossings věnovala poukaz na týdenní kurz angličtiny v manažerském centru ve Velké Británii v hodnotě 35 000 korun. Nakladatelství Grada věnovala šek na odborné publikace z vlastní produkce v hodnotě 20 000 Kč. People Management Forum věnovalo šek na vstupy na konference v hodnotě cca 12 000 Kč.
Blahopřejeme všem! Vždyť již samotnou účastí v soutěži HREA 2011 vyhrávají. Zita Lara