Takzvaná Legenda VNUK, jak případy tohoto typu označuje policie, je v Česku stále velký problém. Ročně způsobí finanční škody až desítky milionů korun. Pachatelé pomocí hovorů na pevnou linku přesvědčují seniory, aby se vzdali mnohdy celých svých úspor. Příběhy, které přitom starým lidem vyprávějí, jsou velmi propracované.
„Ahoj babi. Hádej, kdo volá?“ Například tímto způsobem získají pachatelé tu nejpodstatnější informaci hned v prvních vteřinách hovoru. Jeho další průběh se poté odvíjí podle předem připraveného scénáře. Příběhů útočících na emoce mají podvodníci hned několik. V každém z nich se rodinný příslušník, nejčastěji vnuk, ocitl v nemocnici či na služebně policie v důsledku autonehody a nutně potřebuje peníze. Pro ty posílá k babičce či dědečkovi svého kamaráda.
Následky podvodných telefonátů mohou být fatální. Okradený senior může zažívat nejen existenční problémy, ale také fyzické i psychické dopady prožitého šoku. Policie ČR proto přišla s projektem pro edukaci ohrožené skupiny. Ten již nyní šíří osvětu, v níž seniorům radí si každý podobný telefonát okamžitě ověřit a v případně volat na linku 158.
Jak voicebot funguje?
Policie ČR tímto projektem přistoupila k aktivní osvětě a to prostřednictvím telefonního kontaktu realizovaného robotem. Seniorům se staročeskými jmény a pevnými linkami bude doma vyzvánět telefon s následujícím vzkazem:
"Dobrý den, varování Policie České republiky. Věnujte, prosím, pozornost tomuto oznámení. Pokud se Vás bude někdo snažit přesvědčit, že je Váš příbuzný nebo že Vašeho příbuzného zastupuje jako doktor či notář a bude od Vás chtít poslat peníze na účet nebo si je bude chtít u Vás sám vyzvednout, vždy si tuto informaci ověřte a v případě podezření kontaktujte, prosím, Policii České republiky, a to na telefonním čísle 158. Děkujeme. Policie České republiky."
„Policie ČR nás oslovila jako partnera, který by měl edukativní projekt technologicky zastřešit,“ sděluje Petr Studnička, ředitel společnosti Conectart. „Projekt se nám od samého počátku líbil, a vnímáme jej jako velmi prospěšný. Vyvinuli a implementovali jsme proto na vlastní náklady unikátní řešení. Jedná se o plně automatizovaného voicebota, který po zvednutí sluchátka sdělí volanému důležité rady, jak podvodný telefonát rozpoznat a jak se při něm a následně po něm zachovat.“
Z přehledu statistik vyplývá, že každoroční škody podvodného jednání uplatňovaného na seniorech přesahují desítky milionů korun. Významnější pokles byl zaznamenán pouze v roce 2020, kdy se epidemie koronaviru SARS-CoV-2 odrazila také v poklesu páchané kriminality.
Rok | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Počet řešených oznámení | 627 | 715 | 575 | 499 | 437 |
Způsobená škoda v Kč | 28.617.467 | 34.071.152 | 27.652.303 | 29.618.185 | 12.453.627 |