Nový výzkum mezinárodní poradenské společnosti Hay Group ukázal, že více než jedna čtvrtina zaměstnanců (27%) organizací, které nejsou vnímány jako firmy, které podporují rovnováhu mezi osobním a pracovním životem, plánuje odchod ze společnosti během následujících dvou let. To je v porovnání s pouhými 17% zaměstnanců společností, které se umístily v horním kvartilu pro podporu work-life balance.
Zároveň vidíme i rostoucí znepokojení s work-life balance napříč celým světem, jelikož 39% zaměstnanců nezažívá “dobrou rovnováhu”mezi pracovním a soukromým životem, oproti pouhým 32%, kteří svou situaci takto vnímali o rok dříve. Výsledky se v rámci světa lišily, ale trend je jasný – firmy dostatečně neřeší znepokojení zaměstnanců nad rovnováhou pracovního a osobního života.
-
Střední Amerika má nejlepší vnímání Work-Life Balance: Organizace ve Střední Americe mají nejmenší obavy o rovnováhu pracovního a soukromého života a pouze 30% zaměstnanců uvedlo, že v této oblasti necítí podporu své organizace. Následuje Severní Amerika (35%), Východní Asie (37%), Latinská Amerika a Karibik (37%) a Jižní Asie (38%).
-
Evropské vnímání Work-Life Balance je smíšené: Vnímání podpory work-life balance ze strany zaměstnavatele je v rámci Evropy smíšené. Více než polovina zaměstnanců (56%) v západní části kontinentu necítí podporu svého zaměstnavatele, což je nárůst o 11 procentních bodů oproti předchozímu roku. Východní část kontinentu vnímá situaci trochu lépe, kde 44% zaměstnanců necítí podporu svého zaměstnavatele.
-
Afrika a Střední Východ vnímají Work-Life Balance bledě: Celých 56% zaměstnanců Afriky necítí podporu svého zaměstnavatele pro work-life balance. Jižní část kontinentu na tom byla nejhůře – podporu zde nevnímá 57% zaměstnanců, což je nárůst o 9 procentních bodů oproti předchozímu roku. V oblasti Středního Východu se rýsuje o málo lepší obraz, kde 48% zaměstnanců nevěří, že jejich zaměstnavatel podporuje work-life balance
Obavy o dostatečný počet zaměstnanců pro pokrytí potřebné pracovní činnosti jsou rovněž vysoké. Více než polovina zaměstnanců (52%) uvádí, že není dostatek lidí pro odvedení práce svěřené jejich oblasti. “Organizace z celého světa chtějí po svých zaměstnancích stále více a s méně prostředky, což vede k rostoucí nespokojenosti s vyvážeností pracovního a soukromého života,“ řekla Pavla Helclová, konzultantka Hay Group a pokračuje: “Taktická řešení nejsou dostačující, je nutné pojmout celostní přístup. Firmy, které jsou vnímány jako citlivé k otázkám vyváženosti osobního a pracovního života, nabízejí více než jen flexibilní pracovní dobu či práci z domova a soustředí se na širší dynamiku pracoviště.“
Nejlepší řešení
Jako součást výzkumu identifikoval Hay Group oblasti, ve kterých se firmy, podporující work-life balance, vyjímají. Tyto organizace:
-
Poskytují jasný směr, aby se zaměstnanci mohli soustředit na úkoly, které přináší nejvíce hodnoty
-
Implementují praktiky podporující spravedlivou dělbu práce
-
Podporují spolupráci nejen v rámci týmu, ale i mezi útvary
-
Nabízí příležitosti pro školení, rozvoj a zplnomocnění, které zajistí, že zaměstnanci mají potřebné dovednosti i rozhodovací pravomoci pro provádění své práce
-
Zajišťují dostatečné zdroje (např. nástroje, zařízení, zásoby), které umožňují zaměstnancům odvádět své úkoly efektivně a kvalitně
-
Odolávají odporu k nabírání lidských zdrojů, který vyplývá z nestálosti ekonomického prostředí.
„Čas, který máme, je omezený, a pracovní nároky se pravděpodobně nebudou v blízké době snižovat, takže dlouhodobé řešení otázky work-life balance se musí zaměřit i na umožnění zaměstnancům pracovat efektivněji. Je logické, že pokud zaměstnanec musí trávit více času v práci, bude to dělat s lepším pocitem, když pracuje na úkolech s jasným smyslem, má dostatek zdrojů i podporu od kolegů a má odpovídající rozhodovací pravomoc“ řekla Helclová a pokračuje „některé organizace nyní podléhají ekonomické nejistotě a škrtají náklady, ale musí se zaměřit i na strategické řešení, které odstraní zaměstnancům překážky a na to, zda jsou všechny role vůbec vykonavatelné. Ti, kteří to neudělají, riskují, že jejich nejvýkonnější zaměstnanci buďto vyhoří, anebo odejdou.“
O výzkumu
Data, použita v tomto výzkumu, vychází z globální databáze Hay Group Insight, která obsahuje výsledky průzkumů názorů vice než 5 milionů zaměstnanců ve více než 400 organizacích světa. Databáze je aktualizována každý rok a reprezentuje široký průřez různých sektorů.
O společnosti Hay Group
Hay Group je celosvětovou poradenskou firmou, která již šedesát let pracuje s předními společnostmi na tom, aby se jejich strategie staly realitou. Zaměřuje se na zvyšování organizační efektivity, strategickou motivaci zaměstnanců a rozvíjení lidí. Hay Group je známá nejen vysokou úrovní kvality výzkumů, ale i náročnými standardy práce. Dokáže výsledky výzkumů přeložit do řešení potřeb praxe a může tak poskytovat klientům vskutku objevné perspektivy i doporučení. Pomáhá tak organizacím dosahovat opravdových změn a realizovat jejich plný výkonnostní potenciál. Hay Group má 88 kanceláří ve 47 zemích a více než 7000 klientů, kteří působí v soukromém, veřejném i neziskovém sektoru napříč všemi významnými průmyslovými obory. Pro více informací, navštivte www.haygroup.cz.