„Prodejní čísla hovoří jasně: nařízené rozestupy během pandemie podporují individuální mobilitu. Mnozí lidé, kteří byli zvyklí jezdit veřejnou dopravou, si v uplynulých měsících přece jen opět pořídili auto – zejména levnější vozidla a nezřídka i starší modely. Starosti o kvalitu však nejsou na místě. Dokládají to čísla uvedená v aktuálním TÜV Reportu,“ zdůrazňuje Patrick Fruth, ředitel divize Mobility v TÜV SÜD. „Mezi 10 nejlépe hodnocenými vozidly se umístila celá řada levných modelů. A i po šesti, sedmi nebo více letech mají stále výborné hodnocení.“
Po zavření autosalonů v důsledku pandemie prodejní čísla od léta znovu výrazně vzrostla. V červenci 2020 byl s více než 740 000 přepisy vlastníků ojetých vozidel dokonce prolomen 10letý rekord. Nápadný je přitom podíl starších vozidel s emisními třídami Euro 4 nebo 5. Mezi 665 000 ojetými vozidly, která v září 2020 změnila majitele, tak bylo více než 171 000 vozidel s emisní normou Euro 4 a 114 000 vozidel s emisní normou Euro 5. V pozadí pozitivního vývoje obchodu s ojetými vozidly mohou stát hygienická opatření nebo strach z nákazy ve veřejné dopravě. Starší vozidla však nemají automaticky negativní dopad na celkovou bezpečnost. Hodně vozidel si totiž i po mnoha letech udržuje vysokou úroveň.
Kvalita nemusí být drahá
Nižší cena – vyšší věk: to automaticky neznamená ztrátu kvality. Hlavně o tom tedy vypovídají závěry odborníků TÜV SÜD publikované v novém TÜV Reportu. Pohled na statistiky totiž dokládá, že bezpečná auta nemusí být nutně drahá a kvalita už nemusí být znakem výsadního postavení prémiových výrobců. Bodují tak například i vozidla jako Mazda 2, Opel Adam nebo Honda Jazz s nízkým podílem závad při první technické kontrole po třech letech. Podíly vážných závad (VZ): 3,7 (Opel Adam), 3,9 (Honda Jazz) nebo 4,5 (Mazda 2). Tato vozidla se jako nová aktuálně pohybují v dolním cenovém segmentu okolo 15 000 €. „Tato vozidla jsou robustní, kompaktní a nabízí moderní, spolehlivou techniku. I proto jsou oblíbená mimo jiné pro profesionální použití, například v pečovatelských službách,“ upřesňuje Patrick Fruth. Přitom je z hlediska opotřebení materiálu náročný zejména městský provoz. „Časté brzdění, změny zátěže, najíždění na obrubníky: typickým důsledkem jízdy ve městě je vysoké opotřebení brzd, kol, ale i podvozku,“ vysvětluje Fruth.
A čtenáři TÜV Reportu najdou tyto modely i po několika letech používání mezi vozidly s nejmenším počtem závad při technické kontrole. Potvrzuje to pohled na vyhodnocení sedm let starých vozidel: Opel Adam (10,3), Mazda 2 (10,5) a Honda Jazz (11,7). A to s úctyhodnými počty najetých kilometrů od 61 000 do 68 000. Tato čísla navíc dokládají efektivnost údržby. Kdo své vozidlo podrobuje pravidelným prohlídkám, ten má i po mnoha kilometrech a letech spolehlivé auto. Díky periodickému sledování v rámci technické kontroly jsou řidiči navíc citlivější na oblast údržby, čímž je zajištěna vyšší bezpečnost provozu.
Novinkou je umístění kompaktních SUV v žebříčku TOP 10 statistik závad. Mezi deseti vozidly s nejnižším podílem závad se poprvé objevují modely jako Mazda CX3, Mitsubishi ASX, Opel Mokka X nebo Ford Kuga.
Nižší úroveň: bez odchylek u komponent
Při pohledu na skupiny závad ve více než čtyřech milionech datových záznamů TÜV SÜD se při celkově nižší úrovni neukazuje žádný nápadný vývoj u jednotlivých komponent vozidel. Pouze v oblastech jako podvozek, rám a karoserie zaznamenali odborní znalci minimální růst o 1,3 procentního bodu oproti předchozímu sledovanému období. Podle mínění odborníků TÜV SÜD zde opět částečně hraje roli i koroze. Další zlepšení lze naopak pozorovat u ekologických témat, jako je například únik oleje. Zde se jedná o pokles průměrného podílu vážných závad o jeden procentní bod. Další mírné zlepšení bylo zaznamenáno u osvětlení. K nejčastěji vytýkaným závadám v porovnání nadále patří příliš nízko nastavené světlomety, nefunkční koncová mlhová světla nebo vadná zpětná světla. Jelikož je osvětlení důležité pro bezpečnost, končí takové závady rovnou na seznamu vážných nebo nebezpečných závad – to znamená, že známku dostane vozidlo až tehdy, když bude vadné světlo zcela funkční.
Kvalita má někdy svou cenu – Mercedes GLC vítězem
Vraťme se zpět k celkovému vyhodnocení všech technických kontrol (VdTÜV) od července 2019 do června 2020. Podruhé za sebou vyhrává Mercedes GLC s průměrným podílem vážných závad pouhých 1,7 procenta po třech letech. Druhé místo obsadil Mercedes třídy B s podílem vážných závad 2,2. Na stupně vítězů se však probojovalo i jedno překvapení: a sice Opel Insignia – rovněž s 2,2 procentním podílem vážných závad. Těsně pod stupni vítězů skončilo Porsche 911 Carrera, které se dříve opakovaně umísťovalo na prvním místě. Při pohledu na horní pozice v TÜV Reportu je celkově zřejmé, že opět výrazně s nízkým počtem závad boduje více vozidel asijských značek. „Kvalita mezinárodně stoupá – podíly závad klesají. Tento vývoj se již několik let ustaluje. To je dobrý signál pro celkovou bezpečnost na silnicích,“ říká Fruth a doplňuje: „Skutečnost, že vozidla přijíždí na technickou kontrolu ve stále lepším stavu, je však v první řadě zásluhou majitelů – a samozřejmě i servisů, které zde odvádí skvělou práci.“
Průměrný podíl vážných závad je aktuálně 19,9 procenta. To je o 1,6 procentního bodu méně než v TÜV Reportu 2020 a týká se to téměř 1,75 milionu vozidel. Je v tom zahrnuto 0,4 procenta vozidel s nebezpečnými závadami. Zcela bez závad projde zkušebnou téměř 70 procent vozidel – to odpovídá 6,18 milionu aut. Podíl nepatrných závad činí aktuálně 9,6 procenta.
Levné neznamená vždy dobré
Na chvostu tabulky se jedno vozidlo umístilo ještě hůř než dosavadní držitel červené lucerny Dacia Logan – jde o model Dacia Duster. S podílem 11,1 procenta vážných závad u tříletých aut předstihuje svého týmového kolegu s ohledem na závady zjištěné odbornými znalci o 0,7 procentního bodu. Třetí od konce je Fiat Punto s 10,5 procenta. Tato velmi levná vozidla však nejsou o moc horší než například Ford Galaxy (10,4 procenta). Ani VW Sharan nevykazuje s 8,2 procenta opravdu výrazně méně závad.
Počtvrté za sebou: Opel Adam je nejlepší ve své třídě
Vítězové kategorií: ve třídě „Mini“ vítězí počtvrté za sebou Opel Adam (3,7 procenta). U malých vozidel je znovu na prvním místě Audi A1 (3,3 procenta). Obměna nastala u vozidel nižší střední třídy: Zde nahradil Hyundai i30 (2,5 procenta) Mercedes třídy A. Vítězství ve střední třídě přebírá Opel Insignia (2,2 procenta) od Mercedesu třídy C. U modelů VAN manifestuje třída B (2,2 procenta) své umístění. Celkový vítěz Mercedes GLC (1,7 procenta) je podruhé vítězem mezi vozidly SUV.
Porovnání regionů TÜV SÜD: Sasko a Bavorsko s nejnižšími podíly závad
TÜV SÜD vyhodnocuje navíc svá data z regionů Bavorsko, Bádensko-Württembersko, Sasko a Hamburk. Výsledek ve všech kategoriích podle stáří vozu: Sasko má se 17 procenty nejnižší podíl závad, následuje Bavorsko s 19,5 procenta a Bádensko-Württembersko s 21,7 procenta. Na Hamburk připadá nejvyšší podíl závad: v zemi původu TÜV HANSE muselo 26,9 procenta všech vozidel projít servisem kvůli vážným závadám.
TÜV Report každoročně zveřejňuje svaz TÜV e. V. (VdTÜV) a považuje se za jednoho z nejdůležitějších nezávislých rádců pro řidiče a kupce ojetých vozidel. Do TÜV Reportu jsou zahrnuty všechny výsledky technických kontrol ze všech podniků TÜV v Německu – v roce 2020 téměř 9 milionů technických kontrol (TK) od července 2019 do června 2020. Jako největší zkušebna vozidel TÜV poskytl institut TÜV SÜD cca 40 procent datových záznamů.