Období ekonomické recese zvýšilo počet případů, kdy se o volná pracovní místa hlásí uchazeči s vyšší než nutnou kvalifikací. Náboráři však mají stále stejnou tendenci tyto uchazeče odmítat. Na britském serveru HR Magazine o tom píše ředitel lidských zdrojů společnosti Cordant Group Ken Steers, který zároveň upozorňuje, že na dnešním trhu práce nemá tato praxe smysl.
Tradiční argumenty, proč nepřijímat překvalifikované uchazeče zahrnují obavy, že je práce brzy přestane bavit nebo že se hlásí jen proto, že momentálně nenašli nic lepšího. Dost možná také mají příliš nízké sebevědomí, chybí jim motivace... prostě jsou divní. Opravdu si myslíte, že to stále platí? Dnes hledá zaměstnání velké množství kvalifikovaných lidí, kteří v minulých letech přišli o dobře placenou práci na vysokých pozicích. Personalisté by s nimi měli mluvit, zjišťovat jejich motivaci a začít je vnímat jako příležitost, jak dosáhnout vysoké návratnosti své investice do jejich platu.
„Zamyslete se nad tím. Když budete obsazovat volná místa jen lidmi, kteří chtějí rychle růst a postupovat v kariéře, aniž byste jim mohli tuto možnost nabídnou tak brzy, jak by chtěli, vyváží hodnota jejich krátkodobého zaměstnání náklady na opakovaný nábor?“ ptá se Ken Steers.
Uvědomte si, že lidé v průběhu recese znovu zvážili, co očekávají od svého života a práce. Mají větší zájem zkoušet nové věci a toto nadšení byste měli umět využít. Přijetí zkušeného uchazeče může pomoci i vašemu talent programu.
Jak vést pohovor s „překvalifikovanými“ uchazeči
1. Řekněte, že víte, že má vyšší kvalifikaci. Zároveň však uchazeče vyzvěte, aby vás přesvědčil, že jej máte přijmout. Chtějte vědět, co jej zajímá na firmě a nabízené nižší pozici.
2. Mluvte o tom, kam by mohl zapadnout v rámci firemní struktury. Pokud byl dříve manažerem a nyní se hlásí na pozici řadového pracovníka, chtějte vědět, jak se zvládne přizpůsobit.
3. Mluvte o firemních hodnotách a osobních hodnotách uchazeče.
4. Vysvětlete, jaké dovednosti vyžaduje nabízená pozice. Zjistěte, jak mohou další dovednosti a znalosti uchazeče prospět této roli a celé firmě.
5. Buďte upřímní v tom, jaké možnosti kariérního postupu nabízíte a v jakém časovém horizontu.
6. Ověřte si svá zjištění z rozhovoru s uchazečem psychometrickým měřením.
-kk-