Společnost jste založil v roce 2009 a to bez investorů, udělal byste to znovu v roce 2022, když vidíte dění kolem?
Odpověď asi bude vždy jiná podle ohledů na ekonomickou situaci na trhu. V posledních pěti letech bych využíval cizí peníze na větší rozjezd. Dnes, když vidím, co máme před sebou, jsem naopak rád, že cizí peníze nepoužíváme a že mohu klidně spát. Je to vždy poplatné té dané době. Zdravý základ ochrany vlastního byznysu zůstává stejný. Raději růst pomalu a jistě, než být za každou cenu dravec, který nezvládne svůj růst.
Jak velký byl váš tým v začátcích a jaký je nyní?
Začínali jsme vlastně ve dvou - jen já a kolega, který zakládal divizi související s poskytnutím zázemí pro nové podnikatele, založením společností, sídel atd. Tehdy jsme v prvním centru měli jen recepční. Následně jsme se rozrostli asi na 70 lidí, kteří se starají o chod a správu našich klientů.
Kolik v jeden moment umíte nabídnout pracovních míst pro své klienty?
Maximální kapacita našich 12 center je 4 300 pracovních míst. Aktuální obsazenost klienty je 3 300 osob. Některá centra se teprve připravují (pozn. red.: rozhovor se uskutečnil v polovině září 2022).
Jaká je vlastně průměrná velikost klienta? Převažují firmy nebo jednotlivci?
Toto samozřejmě patří k základu byznys modelu – rozumět našim klientům a jejich velikosti. My známe našeho ideálního klienta přesně. Spolupracujeme s klienty od začínajících podnikatelů až po klienty s řádově 100 a více zaměstnanci. Poskytujeme služby pro společnosti všech velikostí, ale náš klient, na kterého cílíme nejvíc, je středně velká společnost, která na trhu již nějakou dobu působí a má desítky zaměstnanců.
Jaká je přidaná hodnota vašich služeb? Víte, proč se pro vaše služby klienti rozhodují?
Toto odvětví má skutečně zásadní dopad na fungování všech office byznysů. Vyrostlo z trpaslíka a stalo se respektovaným oborem v komerčním realestate. Díky tomu se také mění důvody, proč se klienti rozhodují pro naše služby. V roce 2009, když jsme začínali, to byly tři hlavní důvody: nižší cena, vyšší flexibilita a image. Dnes k těmto třem důvodům přibyl požadavek na komunitu a vyšší produktivitu. Zájem stát se součástí komunity ve flexibilních prostorech souvisí s větší potřebou socializace, komunikace a inspirace než tomu bylo v předcovidové éře.
Vy jste v kancelářském byznysu působil už předtím, než jste Scott.Weber založil. Kdy jste si poprvé uvědomil, že v coworkingu je budoucnost?
Já jsem celý svůj profesní život pracoval pouze v jednom odvětví, to byl outsourcing. V tomto oboru musíte poskytovat dodávané služby nebo řešení rychleji, levněji nebo technologicky zajímavěji. Ideálně všechny tři aspekty najednou. Je jedno, zda to byl outsourcing informačních technologií nebo tiskařských a kopírovacích zařízení či pracovního prostředí.
Rozhodnutí jít do coworkingového byznysu bylo spojeno s tím, že jsem tento způsob fungování firem a styl práce viděl jako přirozenou cestu vývoje. Stejně tak jako se zrychluje a mění dnešní způsob a styl života, vývoj nových produktů či rychlost rozhodování, se mění i způsob práce a pracovní schémata.
Hledají se další možnosti, jak uzpůsobit orientaci na čistě core byznys dané společnosti. My jsme firmám nabízeli podpůrnou činnost, o kterou se díky tomu nemusely starat. Z outsouringu pracovního prostředí se dnes díky flexibilnímu řešení a díky potřebě firem nabídnout svým zaměstnancům atraktivní pracovní prostředí stává klíčová strategická oblast velmi výrazně ovlivňující náklady firmy.
Jak reagovaly české firmy na model coworkingu na jeho začátcích?
Bylo to náročné období, coworking byl pouze okrajovou oblastí realitního prostředí. K výrazné změně došlo až v poslední době, někdy před covidem. Na poslední pravidelné roční konferenci poskytovatelů coworkingu a komerčních realestate řešení zmiňoval Mark Dixon, zakladatel největšího hráče na trhu, společnosti Regus, že rok 2022 byl prvním rokem od roku 1989, kdy nemusel vysvětlovat, co je to servisovaná kancelář a jaké jsou její výhody - tentokrát už všichni tento obor znali.
Stejně tak v začátcích tohoto odvětví v České republice byl vztah firem k těmto službám spíše chladný. Tehdy český podnikatel nevnímal výhody dodávaných služeb tak silně jako dnes. A to z toho důvodu, že cena pracovní síly je dnes úplně jinde než předtím, a jiná je pak především také cena vlastního času.
Co mohou majitelé od flexibilních kanceláří očekávat, o čem mají přemýšlet, když zvažují přesun do těchto prostor? Jaké jsou plusy a mínusy?
V dnešní složité době – a to nemluvím jen o té postcovidové, ale také o tom, co máme před sebou v blízké budoucnosti - tedy ekonomickou nestabilitu, turbulence a špatnou predikovatelnost – nevidím v našem řešení pro klienta vlastně žádné mínusy. A neříkám to prvoplánově proto, abych propagoval naše služby. Vždyť stejné trendy pozorujeme i v zahraničí – služby flexibilních kanceláří se staly pro převážnou většinu společností v Americe, Asii nebo Austrálii volbou číslo jedna.
Je zajímavé, že společnosti přecházejí do coworkingu zpočátku kvůli zázemí či vybavení, ale nakonec zůstávají kvůli komunitě. Ze začátku všechny láká nabídka a portfolio zařízení, vybavení a služeb, které jsou součástí pronájmu flexibilní kanceláře nebo coworkingu, ale v průběhu členství zjistí, že být součástí komunity podobně smýšlejících profesionálů a firem, profesionální obslužnost a podpora našeho týmu přináší neoddiskutovatelnou a hlavní výhodu.
Pokud firma uvažuje o přesunu do flexi kanceláří, je důležité, aby si jasně stanovila svá očekávání a potřeby. Různé firmy = různý produkt. Popíšu to konkrétně. My nabízíme pět modelů – od zcela volného pohybu v celém prostoru centra, přes možnost pronajmout si dedikované místo ve společné kanceláři, až po velká řešení, která jsou připravená přesně na míru za účasti našich architektů a projektantů.
Čím se vaše centra odlišují, na čem v tomto ohledu pracujete?
Dnes je důležité pochopit potřeby klientů, proč k nám chtějí, co očekávají. Některá centra jsou místem, kde je spousta klientů a interakcí. Naopak některá jsou tichá, umožňující větší koncentraci. I městské části a jednotlivá centra svým zaměřením lákají různé typy společnosti. Třeba Karlín je plný ryzích startupů a společností, které spolu spolupracují. Nepoznáte, kdo je šéf a kdo je asistentka, všichni k sobě přistupují stejně. Vytváříme přesně a jasně definované prostory, které vyhovují konkrétním společnostem, jež o ně mají zájem, a to na základě tří pilířů: spolupráce, koncentrace a inspirace.
Vytváříte de facto melting poty, kde se mísí různé byznysy, firemní kultury, osobnosti. Jak spolu vychází například jednotlivé generace?
Naše centra nazývám ekocentry, kde se potkávají poslední 3 generace: X, Y - tedy mileniálové, a ti nejmladší - generace Z, tedy zoomeři. Jak spolu vycházejí, jsem zatím neměl možnost zcela přesně vyhodnotit a samotného by mě to zajímalo. Rozhodně by bylo zajímavé to časem zjistit a zařídit se podle toho. Pro mě osobně, jako zástupce generace tzv. Husákových dětí, je zcela zásadní pochopit důvody, proč chce mladší generace kanceláře využívat, za čím přichází a co od dne stráveného v práci očekává.
Každé prostory proto navrhujeme tak, aby se zde našel čas nejen na nerušenou práci a koncentraci, ale i na formální i neformální setkávání. V centru nesmí chybět ani prostory pro relaxaci a inspiraci či vzdělávání.
Firmy se snaží po pandemii dostat zaměstnance zpět do kanceláří, jaký je váš názor, povede se to?
Pohled na náš byznys je zajímavý. Je to byznys s budoucností a potenciálem. Když jste se podíval v roce 2020 během pandemie na kancelářskou budovu, většina pater kromě našeho byla prázdná. Zaměstnanci našich klientů měli totiž motivaci, důvod a splněné všechny předpoklady, proč se zvednout z pohodlí domova a dojet do práce.
A právě dojíždění do místa výkonu práce je klíčem k úspěchu. Pokud si máte vybrat, zda dojíždět 10 minut do plné kanceláře nebo hodinu a půl do prázdného officu, volba je jasná. Negativním aspektem práce z domova je také fakt, že velmi často nemáte soukromí, chybí možnost koncentrace, chybí vám socializace, spolupráce, nemáte se kde inspirovat, postrádáte výkonné moderní digitální technologie, rychlý internet, abyste byli efektivní. To vše můžete mít v centru, které je na to připravené.
Faktorů je ale jinak strašně moc, už jen proto, že jsme společnost, která má třetinový market share v Čechách a působíme na 12 místech v Praze.
Úplně vše navíc přebije nastavení firemní kultury – to jak každá společnost ovlivňuje své zaměstnance a své klienty. Něco, co se nedá popsat, je to vlastně jakési DNA společnosti, a to se z domova prostě vytvořit nedá. To je podle mě ten hlavní motiv, proč jdou společnosti z home officů postupně zase zpět do kanceláří.
Vidíte jako poskytovatel zázemí pro výkon práce nějaké trendy ve stylu práce samotné?
Agilita a flexibilita. To jsou dvě klíčové věci, které budou společnosti čím dál více vyhledávat. Agilní pracovní prostředí je prostorově efektivní, produktivní, a přesto živé. Lidé si sami zvolí, jak a kde chtějí v daný moment v centru pracovat - my jim musíme umět nabídnout snadné řešení, které bude klíčem ke zvyšování tvořivosti a inovace na pracovišti.
Řešení musí dále nabídnout flexibilitu času i prostoru, když některý z našich klientů roste, nebo se naopak zmenšuje. To vše u nás automaticky nacházejí a sami to berou jako samozřejmost, v kontrastu s přežitými tradičními kancelářemi najatými na delší dobu bez možnosti výpovědi.
V našich centrech najdou více než kanceláře. Lidé sem nechodí jen do “officu”, ale hlavně se sem chodí setkávat. To je ta základní změna. K tomu potřebují moderně navržené prostory, což je náš první pilíř. Druhý je, aby to potkávání někdo režíroval, nejen v kancelářích, ale i v podobě různých eventů a akcí, které pro klienty pořádáme.
Třetí pilíř, který nabízíme, je využití digitální technologie, kdy nemusí celý tým sedět v jedné zasedačce, ale část se připojí na video konferenci pomocí velkého displeje. Dohromady poskytujeme zážitek, aby každému stálo za to se zvednout a odejít z obýváku do práce.
Můžete zmínit několik bodů, na které jste pyšní, co se vám opravdu povedlo?
Jsem moc rád za to, kde Scott.Weber dnes je. Nejsme jen největší firmou na českém trhu, ale díky našemu proklientskému přístupu se zaměřením na plnění potřeb a očekávání klientů jsme se dnes stali i firmou s největším renomé v oboru flexibilních kancelářských prostor a coworkingu. Podařilo se nám přejít od pozice standardního pronajímatele plně vybavených kanceláří na hospitality společnost pracující na hledání a vytváření pozitivních zákaznických zkušeností.
Je to opravdu náročný proces, nová pracovní náplň pro naše zaměstnance. Vidíme, že spotřební trh se mění, a že zákazníci opravdu vyhledávají zážitky. Pevně věříme, že díky našemu přístupu budou naši klienti ještě spokojenější a budou s námi zůstávat ještě déle. Již dnes je totiž průměrná doba členství našich klientů delší než čtyři roky, a o tuto loajalitu nám jde v první řadě.
Kam chcete v nejbližší době Scott.Weber posunout?
Cílů máme hodně. Chceme rozhodně pokračovat v naplňování naší mise, tedy navrhovat a provozovat místa, kde se práce stane zážitkem. Budeme se ještě více koncentrovat na wellness v kancelářích, tj. zdravé pracovní prostředí zaměřené nejen na péči o fyzické, ale i duševní zdraví na pracovišti, což úzce souvisí s dnešním trendem work-life balance - tedy rovnováhou mezi profesním a osobním životem.
Stále více chceme přizpůsobovat naše lokality podpoře preferovaného hybridního modelu - kombinace práce z domova a práce v inspirativním atraktivním prostředí blízko domova. Dále se chceme zaměřit i mimo Prahu, čeká nás regionální expanze do velkých českých měst. Velké možnosti vidíme i v kombinaci coworkingu a colivingu.
Vyzkoušejte si den zdarma v centru!
Slovníček pojmů
Flexibilní kanceláře můžeme rozdělit do kategorie: coworking, servisovaná kancelář a hybridní kancelář.
Coworking - zjednodušeně znamená sdílený pracovní prostor pro nezávislé profesionály a také pro zaměstnance, kteří potřebují distanční kancelář. V těchto kancelářích se potkáte s různými lidmi z různých odvětví. Je zde velká variabilita pro setkávání, poznávání nových lidí, zajímavých pracovních kontaktů, čerpání inspirace.
Hybridní kancelář - kombinace soukromě pronajatých kanceláří a těch coworkingových (poměr přibližně 80 % : 20 %).
Servisovaná kancelář – pronájmem těchto prostor snížíte finanční náklady, kdy získáte zcela zařízenou a fungující kancelář, o jejíž provoz se stará třetí osoba.
Coliving - model komunitního sdíleného bydlení pro lidi s podobnými životními hodnotami.
Podnikatelský hub – jde o společnost nebo instituci, která pomáhá začínajícím firmám v jejich začátcích. Jedná se o pomoc formou školení, nalezení vhodných kancelářských prostor nebo potřebných kontaktů. Tento model podporuje podnikání v dané lokalitě, pomáhá vytvářet a nacházet nová pracovní místa.