Přehrát podcast
Arthur Hunt je společnost, která se specializuje na headhunting, tedy na nábor odborníků a vyšších pozic. Vedle toho však nabízíte řadu dalších služeb nejen pro HR, ale také pro management. Můžete našim čtenářům, kteří neznají Arthur Hunt, přiblížit vaše služby?
Má specializace je hlavně v oblasti Executive Search, což vlastně zahrnuje headhunting. Společnosti jako Arthur Hunt však nabízejí služby také v oblasti lidských zdrojů. Nejde pouze o samotný výběr kandidátů pro konkrétní role, ale důležitý je i lidský rozměr každé pozice. Součástí našich služeb je hodnocení potenciálních kandidátů ze všech úhlů pohledu. Jsme schopni provést diagnostiku, zhodnotit jejich vůdčí schopnosti a motivaci, a pochopit smysl jejich práce.
Náš program „Reason of Being“ se zaměřuje na naplnění osobních cílů, aby práce pro kandidáta byla skutečně přínosná. Naším cílem je vytvářet a hledat synergii mezi oběma stranami – tedy jak mezi partnerem, pro kterého pracujeme, tak mezi kandidátem. Chceme, aby se obě strany našly a aby tato synergie přinášela výhody po několik let.
Jak byste odpověděli náboráři, který si myslí, že umělá inteligence a náborové aplikace mu mohou nahradit headhunterskou firmu? Proč by ji měl potřebovat?
Naší přidanou hodnotou spolupráce s novými partnery a klienty je, že nehledáme pouze tabulkově vytipované kandidáty, ale naším cílem je najít toho skutečně správného. V oblasti lidských zdrojů víme, že jde o vztahy a lidi. Nikdy v rámci zadání nejde jen o to najít technicky zdatného a manažersky vyspělého člověka, ale musí tam být i osobní rozměr, což vám žádná umělá inteligence nezajistí. Naším úkolem je při hledání pozic navnímat i prostředí, ve kterém hledáme. Je pro nás zásadní poznat druhou stranu, poznat prostředí a tým, do kterého daný člověk vstoupí, aby to dávalo smysl.
Zleva Alice Robovská, Michal Kankrlík
V oblasti headhuntingu a recruitmentu se pohybujete velkou část svého profesního života. Co považujete za klíčové dovednosti pro člověka na vaší pozici?
Klíčové je umět vnímat a naslouchat, dokázat ocenit hodnoty potenciálních kandidátů a jejich možný přínos pro společnost. Najít stoprocentní shodu, jak říkáme, je velmi těžké, skoro bych řekla, že téměř nemožné. Je však důležité identifikovat priority a klíčové body, aby spolupráce mohla fungovat. Vycházím z toho, že osobnost člověka se v určitém věku formuje, a těžko se pak mění. Tam je klíč úspěchu. To, co technicky chybí pro určitou pozici, lze doplnit praxí.
Dá se tedy říci, že určujícím faktorem pro dlouhodobou úspěšnost je spíše osobnost člověka než praktické dovednosti, nebo je to kombinace obojího?
Je to určitě kombinace. Je důležité, aby měl kandidát zdravé množství technických a manažerských dovedností, ale zároveň by tam měl být i lidský rozměr. Osobnost člověka by měla správně zapadnout do konkrétního týmu, protože každý tým je vytvořen jinak – je to vždy mix různých osobností. Důležité je to vnímat a hledat během dalších rozhovorů.
Jaké typy pozic jsou pro vás nejhůře obsaditelné?
Executive Search se zaměřuje na manažerské role v základní podobě. V poslední době se však setkáváme s tím, že na základě dlouhodobých vztahů s našimi partnery přicházíme do situací, kde je důležitější najít vyzrálého seniorního odborníka nebo specialistu než samotného manažera. V případech, kdy hledáme pro společnosti, které nemají silné konkurenční prostředí na českém trhu, se někdy ukazuje, že najít vyzrálé odborníky je obtížnější než získat manažery, kteří sice nejsou detailními odborníky, ale mají manažerský přístup.
Zabýváte se také mezinárodními pozicemi, což znamená, že nabíráte nejen do České republiky, ale i do jiných zemí?
Ano, v České republice máme určité zázemí, ale pokud se klient, který má rozvětvenou síť v jiných zemích, na nás obrátí, jsme schopni ho podpořit i tam. Naším cílem je oslovit trh za hranicemi, především ve střední a východní Evropě.
Pokud správně chápu práci headhuntera – oslovujete kandidáty, kteří nejsou na volném trhu práce. Většina z nich je zaměstnaná a vy jim nabízíte alternativu. Je to tak?
Ano, přesně tak. Často se jedná o lidi, kteří si v tu chvíli ani neuvědomují potřebu profesní změny. Když je identifikujeme na trhu práce, to je naše přidaná hodnota. Tito lidé většinou nereagují na inzeráty a jsou „schovaní“ ve svých organizacích. Naším úkolem je najít je a identifikovat. V průběhu dalších rozhovorů zjišťujeme, že v nich zraje myšlenka, že možná nastal správný čas na změnu a že tato příležitost může být smysluplným krokem v jejich kariéře.
Musíte tedy mít i psychologické dovednosti, abyste mohli lidi provázet jejich nejistotou, protože přecházejí z pozice, kde mají určité jistoty, do neznámého prostředí?
Přesně tak. Na začátku je důležité mít za sebou silný a zkušený research team, který dokáže přesvědčit kandidáta, aby naslouchal a byl otevřený volné diskusi. Je důležité mu poskytnout motivaci k dalšímu rozhovoru. Když se blíží finální rozhodnutí, je potřeba ho podpořit a vnímat jeho obavy. Pokud se objeví nějaké otázky ohledně budoucí spolupráce, měli bychom být tím partnerem, který tvoří most mezi budoucím zaměstnancem a firmou, a komunikovat oběma směry.
Jak vnímáte kulturu a přidanou hodnotu společnosti Artur Hunt v porovnání s trhem? Co byste vyzdvihla a kde naopak vidíte příležitosti pro zlepšení?
Na základě svých zkušeností, kdy mohu porovnat více než pětadvacetiletou praxi v německé kultuře v oblasti headhuntingu a dnes francouzskou kulturu, která stojí za Artur Hunt, vidím větší míru empatie a flexibility. Snažíme se více pochopit naše klienty, jít jim naproti a hledat pro ně řešení, která nejsou obvyklá nebo standardní. V rámci naší práce je důležité opravdu navnímat potřeby klientů a podpořit je.
Jaká jsou vaše přání do budoucna, čeho chcete dosáhnout?
Jelikož jsem v Artur Hunt nová, samozřejmě mám určité výzvy, představy a plány, které nebudu úplně prozrazovat. Ráda bych, aby se za rok určité cíle naplnily a abych stále cítila energii a radost z práce. Jsem ve fázi, kdy je pro mě důležité, aby práce přinášela radost. V současnosti pociťuji novou energii, takový „refresh“ ve své práci, a určitě bych byla ráda, kdyby tato pozitivní nálada přetrvala i za ten rok.