Představte prosím Applifting?
Vojtěch Šanca: Applifting je české vývojářské studio, které vytváří software a aplikace na míru pro přední tuzemské i zahraniční společnosti. Podle žebříčku Deloitte Fast 50 za rok 2020 jde o osmou nejrychleji rostoucí firmu v České republice a 22. ve střední Evropě. Applifting stojí na unikátním principu naprosté otevřenosti. Každý applifter může ovlivňovat směřování firmy i výběr projektů. Všichni navzájem znají výši svých platů a vědí, co musí udělat pro to, aby se profesně i finančně posunuli.
Také proto patří mezi tzv. tyrkysové firmy, pro něž je na prvním místě spokojenost zaměstnanců a klientů, zisk je pouze nástrojem pro dosahování vyšších cílů. Mezi hlavní klienty studia patří Jablotron, mateřská společnost České spořitelny Erste Group, kanadský gigant Telus a Heureka. Applifting vznikl v roce 2014 jako garážový projekt Filipa Kirschnera a Vratislava Kalendy a od té doby se rozrostl na 170 pracovníků v celé skupině.
Jaké produkty nebo služby mohou uživatelé znát?
Jakub Marcin: Pro již zmíněné klienty a partnery vyvíjíme různé mobilní nebo webové aplikace. Obecně veřejnost může znát třeba BankID, kterou založilo 9 největších českých bank. Aktuálně tuto službu můžete používat prakticky denně k přihlašování do státních institucí, finančního úřadu, banky apod. Pro Erste group jsme třeba pomohli vyvinout Locker, zjednodušené odemykání George aplikace skrz PIN kód, face recognition, gesta apod. Aplikace aktuálně běží v 6 zemích. Pracujeme také pro rychle rostoucí české firmy, jako je FTMO nebo Investown, kterým pomáháme zlepšovat jejich produkty.
Jaká je vaše role v organizační struktuře Applifting?
Vojtěch Šanca: Já zastávám roli HR Marketing Specialisty. To znamená, že mojí zodpovědností je, aby byla značka Appliftingu silná mezi vývojáři a aby znali naše tyrkysové hodnoty založené na svobodě a flexibilitě. Jakub je Co-team lead celého marketingového oddělení a stará se o celkovou marketingovou strategii a náš tým.
Co pro vás znamená ocenění v rámci Recruitment Academy Awards 2023?
Vojtěch Šanca: V employer brandingu je zásadní komunikovat firemní kulturu upřímně. Tak, aby bylo už na první pohled zvenčí jasné, komu práce ve vaší firmě sedne a pro koho to naopak není. Pro nás v Appliftingu je tato transparentnost o to víc stěžejní. Vítězství v Recruitment Academy Awards beru jako potvrzení toho, že marketing jde dělat upřímně, bez příkras a že to funguje.
Recruitment Academy Awards
Soutěž Recruitment Academy Awards již od roku 2015 pořádá vzdělávací společnost Recruitment Academy, která poskytuje online a prezenční kurzy profesionálům v oblastech HR a recruitmentu. Soutěž RA Awards každoročně ukazuje, že úroveň HR marketingu v Česku i na Slovensku stále roste a inspiruje další společnosti na trhu k využití inovativních náborových technik. Generálním partnerem byla již podruhé v řadě společnost Edenred Česká republika, která zaštítila i novou kategorii Edenred Wellbeing Award.
Na jakou cílovou skupinu byla kampaň zaměřena?
Vojtěch Šanca: Cílili jsme na Java, React, Android a iOS vývojáře a Cloud Engineery, pro které je důležité pracovat na projektech pomáhající lidem a kteří od své práce očekávají flexibilitu.
Nebývá obvyklé, aby kampaň v IT oblasti byla takto rozsáhlá. Proč tomu tak bylo?
Jakub Marcin: V danou chvíli byla situace na trhu práce poměrně složitá, přičemž najít zejména vývojáře je obtížné kdykoliv. Získali jsme ale nového klienta z Kanady, který vyžadoval hodně kapacit a potřebovali jsme nabrat hodně nových applifterů. Proto jsme se rozhodli do toho šlápnout a vymyslet kampaň, která nám v náboru pomůže.
Jaká byla klíčová sdělení? Jak jste kombinovali představení firmy, inzerované pozice a důvody, proč by se o vás měli kandidáti zajímat?
Jakub Marcin: To je něco, nad čím jsme strávili hodně času a došli jsme k závěru, který se nám v kampani i potvrdil. Lidi vaše firma upřímně moc nezajímá. Ne tak, aby vám věnovali výraznější pozornost v metru, nebo na sociálních sítích. Na co jsme se soustředili, je právě ten/ta vývojář/-ka v metru a mluvili jsme k němu o něm nebo o ní, ne o nás. Proto jsme použili slogan „I vývojář může zachraňovat životy“. Je to něco, s čím se může ztotožnit. Applifting jsme více představili až na kariérní landing page nebo sociálních sítích. To byla až druhá vlna sdělení.
Jak dlouho trvala příprava kampaně a kdo se na ní interně podílel?
Vojtěch Šanca: Podílelo se na ní celé naše interní marketingové oddělení. Jakub, já, grafičky, copywriteři, social media editorka a video producentka. Potřeby na nábor jsme samozřejmě komunikovali i s naším Talent Acquisition týmem a také s našimi zakladateli. Feedback na kampaň a vizuály jsme rovněž sbírali interně od našich kolegů ve vývoji. Příprava nám zabrala dva a půl měsíce.
Kdo zpracoval kampaň externě?
Vojtěch Šanca: Celou kampaň od strategie až po realizaci jsme si zpracovali sami v našem marketingovém týmu. Jedinou oblastí, na kterou využíváme externí pomoc, je PR. Na tom spolupracujeme s karlínskou agenturou HustáKomunikejšn.
Jaké byly náklady na kampaň?
Jakub Marcin: Když do externích nákladů zahrneme všechno od budgetu na sociální sítě, fee PR agentury, plochy v metru a tisk plakátů, tak to bylo cca 460 tisíc. Určitě do půl milionu. Pak je tam už jenom práce našeho marketingového týmu.
Kde všude jste kampaň komunikovali?
Jakub Marcin: Kampaň jsme postupně rozfázovali. V první vlně šlo hlavně PR, kde jsme oznamovali novou spolupráci s health tech klientem z Kanady. To zaujalo média jako Forbes nebo CzechCrunch a vydali to. Díky tomu se nám dostalo hodně pozornosti a hned jsme na to navázali hiring kampaní. Dva a půl měsíce jsme měli CLV plochy a rámečky v metru, využili extra služby portálu StartupJobs a zapojili sociální sítě, kde jsme aktivně komunikovali naši firemní kulturu a způsob práce. A pak samozřejmě aktivity našeho talent acquisition týmu.
V jakých formáty byla kampaň zpracována a které z nich měly největší ohlas a které z nich byly nejefektivnější?
Jakub Marcin: To nejde přesně říct, protože každý formát má v kampani svůj účel. PR mělo přitáhnout pozornost, metro zaujmout vývojáře na místě, kde nás nečekají, sociální sítě doplnit informace o nás a všechny zároveň směrovat kandidáty na naši landing page. Myslím ale, že z pohledu ohlasu lidi nejvíc oslovily kreativy v metru. Na to si vzpomenou lidi dodnes.
Jakub Marcin, Marketing Lead & Strategist, Applifting
Využili jste i “tradiční” náborové kanály (job servery)?
Vojtěch Šanca: Samozřejmě. Job servery nejsou sice žádný speciální strategický kanál, ale je to úplný základ, bez kterého se dle mého názoru nedá obejít. Přestože seniornější vývojáři v naprosté většině případů sami od sebe novou práci aktivně nehledají, může se stát, že se občas nějaká výjimka najde. Pak je tady spousta juniorů a mediorů, kteří tyto portály aktivně využívají. Otevřou si job board a vaše firma tam prostě musí být. My používáme primárně naše vlastní kariérní stránky na webu a k tomu StartupJobs. Právě StartupJobs nám navíc pomohl i skrz jejich vlastní marketingové kanály, jako remarketingové kampaně nebo newsletter.
Jak jste kampaň komunikovali na sociálních sítích, které fungovaly a které naopak ne?
Vojtěch Šanca: Do kampaně jsme zapojili náš standardní mix všech sociálních sítí, na kterých nás můžete najít: LinkedIn, Facebook, Instagram a X. Co se týče organických příspěvků, vždycky nám skvěle funguje LinkedIn. Na podobná kulturní témata je samozřejmě vhodný i Instagram, kde víc a víc využíváme videa ve formě Reels.
Jakou roli hrál v kampani top management/founders? Zapojili se také?
Vojtěch Šanca: Žádný management v Applifting nemáme. Máme Radu starších, která se stará o dlouhodobé směřování firmy. A pak máme Filipa a Vráťu, naše foundery, kteří jsou nám při práci na takovýchto větších projektech vždy nápomocní. V případě náborových kampaní s nimi koordinujeme potřeby businessu na hiring. Gró softwarových studií je mít co nejméně lidí na lavičce a zároveň žádné nedostatky na projektech. To znamená, že hiring musí přesně sledovat a predikovat stav zakázek, aby vývojářů nebylo příliš mnoho ani málo.
Jaké byly výsledky kampaně?
Jakub Marcin: Povedlo se nám zdvojnásobit počet CV od kandidátů vývojářů v porovnání se stejným obdobím v minulém roce. Zároveň jsme nabrali potřebný počet technicky orientovaných lidí (16). Z pohledu externích nákladů na jednu obsazenou roli je to 28.750 Kč. K tomu jsme nabrali navíc také lidi do dalších týmů (4).
Jaké jste si stanovili metriky úspěšnosti kampaně, pokud pominu samozřejmě přísun CV?
Jakub Marcin: Jednoduše návratnost investice, ROI. Práce každého vývojáře pro naše klienty vytváří hodnotu a pro Applifting příjem. Necelých 30 tisíc korun nákladu se nám vrátil velmi rychle.
Měla kampaň i nějaký přesah v oblasti interní komunikace?
Jakub Marcin: Tohle je něco, co možná občas marketéři podcení. Vaši současní zaměstnanci vždy sledují, co v marketingu děláte. Obzvlášť, když mají svou firmu rádi, jako v Appliftingu. My jsme k tomu přistoupili tak, že jsme je zapojili již do vytváření konceptu a finálního sdělení. Na všechny klíčové vizuály nám dali zpětnou vazbu. To je do kampaně vtáhlo a pak se následně stali i ambasadory firmy, třeba na LinkedIn. No a pak jezdili metrem, hledali naše rámečky a posílali nám je do Slacku. To, co děláte venku, má velký vliv i dovnitř firmy.
Co vás tato kampaň naučila a co uděláte příště jinak? Například v rámci náboru jako celku?
Vojtěch Šanca: Já bych řekl, že ta kampaň dopadla ještě lépe, než jsme vůbec mohli doufat. Do budoucna budeme určitě nadále transparentně komunikovat naši svobodnou tyrkysovou kulturu. V následujícím období se ale budeme zaměřovat více i na komunikaci flexibility a konkrétních projektů, na kterých v Appliftingu pracujeme. Vnímáme, že to jsou témata, která rezonují mezi seniornějšími vývojáři, kteří už mají rodiny, hypotéky a vlastní zájmy mimo práci.
Připravujete další podobně intenzivní kampaň?
Vojtěch Šanca: Nechystáme se nabírat tolik vývojářů v tak krátké době. Naopak, nyní nabíráme postupně. I tak bychom se ale měli rozrůst o nižší desítky nových Applifterů. Novou employer branding strategii jsme nedávno dokončili a už teď můžete na našich sociálních sítích nebo blogu vidět její první výsledky. V nové strategii se snažíme mluvit k lidem, kteří mají vlastní zájmy, žijí aktivní život a práce pro ně třeba není na prvním místě. Hledáme talenty, jež vyznávají zdravý životní balanc a chtějí pracovat na dobrých a etických projektech. Jestli ale přijde velká omnichannel kampaň na toto téma a jestli nás opět uvidíte i v metru, to se budete muset nechat překvapit.
Přečtěte si také: RA Awards 2023: Které firmy bodovaly a kdo vyhrál prestižní ocenění Recruiter roku?