Play podcast
Dnes si budeme povídat o jazykové výuce zaměřené především na širokou veřejnost a děti. Budeme se bavit o tom, jak se co nejrychleji, nejlépe a zároveň s největší zábavou naučit cizí jazyk. Jaké jsou aktuální trendy, jak se člověk může co nejrychleji naučit cizí jazyk?
Trendem, který je nadčasový a vždy aktuální, je obklopit se co nejvíce jazykem. Kromě pravidelných lekcí s lektorem je důležité, aby studenti měli jazyk neustále kolem sebe i mimo výuku. Ať už děláme cokoli – čteme, sledujeme filmy nebo hrajeme počítačové hry – všechny tyto aktivity mohou být skvělé nástroje pro jazykový rozvoj.
Doporučuji například jednu jednoduchou změnu – přepnout si menu mobilního telefonu do jiného jazyka. Tato drobnost vás nutí každý den se s jazykem setkávat. Kolik z nás má mobil v češtině nebo slovenštině a nikdy nevyužije možnost přepnutí do angličtiny nebo jiného jazyka? Tato změna může být skvělým způsobem, jak neustále pracovat na jazyce i mimo hodiny.
Kolik jazyků kromě češtiny a slovenštiny ovládáte?
Angličtinu jsem se učil od malička a dnes ji ovládám na úrovni C2. Kromě toho mluvím německy na úrovni B2. I když ji používám méně, pravidelně si ji osvěžuji – sleduji německé kanály nebo čtu knihy v němčině, abych si udržel svou úroveň. V posledních letech se také věnuji španělštině, kterou mám na úrovni B1.
Je reálné se naučit cizí jazyk na úroveň B1-B2 samostudiem? Nebo je potřeba lektor?
Samouci, kteří se dokázali naučit cizí jazyk, samozřejmě existují, ale většina lidí se někdy dostane do bodu, kdy už si neví rady. To byl i můj případ při učení španělštiny. Začínal jsem jako úplný začátečník, s nadšením a knihou v ruce, ale kolem úrovně A2 jsem narazil na problém. Kniha mi sice něco vysvětlila, ale stále jsem nerozuměl některým pravidlům, která už jsem nedokázal sám pochopit. Navíc jsem měl problém s mluvením – do té doby jsem trénoval hlavně poslech a čtení nahlas. Potřeboval jsem někoho, kdo by mě vedl a pomohl mi překonat tuto překážku. A tak jsem se obrátil na lektorku, která mi pomohla dostat se dál.
Jakým způsobem učíte cizí jazyky v Empire?
V naší výuce se zaměřujeme na metody, které studenty skutečně nutí jazyk aktivně používat. Naším cílem je, aby se jazyk stal nástrojem pro komunikaci. Většina studentů se učí jazyk proto, aby se mohla dorozumět – ať už v zahraničí, nebo při kontaktu s cizinci u nás. I když máme výjimky, kdy někdo potřebuje jazyk pouze pro e-mailovou komunikaci, mluvení je vždy naším hlavním zaměřením.
Dalším klíčovým prvkem výuky je opakování. Když něco slyšíte a vidíte několikrát, postupně se vám to zaryje do paměti. U nás se učivo opakuje čtyřikrát – tím se fráze a slova opravdu „zažijí“. Když pak narazíte na podobnou situaci v reálném životě, víte přesně, co říct. Jak se říká, opakování je matkou moudrosti, a to v jazykové výuce platí dvojnásob.
Jak často by měl člověk navštěvovat jazykovou školu, pokud má omezený čas, a co může dělat sám, aby se co nejrychleji dostal na slušnou úroveň?
Dnes je ideální využít online výuku, která šetří čas a nabízí flexibilitu. Nemusíte fyzicky navštěvovat školu, což je pro mnoho lidí časově náročné. U nás můžete vyučovat od rána až do večera, takže si lekci naplánujete podle svých možností. Online lekce jsou plnohodnotné, s vizuálním kontaktem a reálnou komunikací, což šetří čas, který byste jinak strávili cestováním.
Doporučuji častější, ale kratší lekce, ideálně 20–30 minut. Naše pozornost má omezenou kapacitu a delší hodiny mohou být vyčerpávající, zvlášť po práci. I při delších lekcích se samozřejmě mění aktivity, ale kratší lekce jsou efektivnější. Online výuka vám umožní připojit se odkudkoli a šetří vám cestování.
Kromě lekcí je důležité věnovat se jazyku i mimo výuku. Lektor doporučí aktivity podle vašich preferencí. Dnes navíc existuje spousta aplikací na učení, které můžete používat i během přestávek. Pomáhá také označování předmětů v domácnosti nebo kanceláři, což vám umožní se jazykem obklopit i mimo lekce.
Když jsem se na střední škole učil němčinu, například jsem si psal abstraktní slova a lepil je na nástěnku. Každý den, když jsem se posadil ke stolu, měl jsem tato slova stále na očích. Tímto způsobem jsem si zapamatoval významy výrazů. Takto jsem se jazykem obklopoval všude – na nástěnce, na toaletě, při práci nebo při prokrastinaci, a samozřejmě při svých koníčcích jako čtení knih, sledování filmů nebo seriálů.
Má smysl učit děti cizí jazyky už od útlého věku? Není lepší počkat až na školní věk a začít přirozenou cestou?
Je skvělé začít s výukou cizího jazyka u dětí už od útlého věku, ideálně kolem šestého roku, pokud už dítě umí číst a psát. Výuka může být zábavná a dítě si uvědomí, že se učí něco nového. Pokud je dítě obklopeno lidmi, kteří s ním mluví různými jazyky, přirozeně se naučí jazyk, ale je důležité, aby každý mluvil ve svém jazyce, například maminka česky, tatínek anglicky a babička francouzsky.
Můj vlastní příklad: Moje máma měla chůvu Maďarku, a i když jsem se maďarštinu nenaučil, měl jsem možnost ji slyšet. Děti se učí jazyky přirozeně a mozek si je uspořádá. Není třeba se obávat, že budou jazyky míchat – rychle zjistí, který jazyk patří k jaké situaci. Důležité je, aby to bylo přirozené a bez stresu, a to dítěti přinese obrovský přínos do budoucna.
Je správné, když rodič, který perfektně ovládá cizí jazyk, mluví na své dítě tímto jazykem, i když není rodilý mluvčí? Nebo je lepší, když používá svůj přirozený jazyk, i když umí cizí jazyk výborně? Jaký je váš názor na tuto situaci?
Samozřejmě to nevidím jako špatně. Jakýkoli dlouhodobý kontakt s jazykem je pro dítě skvělý. Z vlastní zkušenosti znám případy, kdy rodiče vychovávali děti tímto způsobem, a i když angličtina nebyla perfektní, dítě dosáhlo úrovně C1+, což je úžasné. Pokud rodič mluví s dítětem v cizím jazyce, je to velký přínos pro jeho budoucnost. V některých zemích, jako na Maltě, jsou dva oficiální jazyky, které lidé běžně kombinují. Takže bych to rozhodně neodsuzoval, protože to dítěti pomůže.
Vidíte jako problém, že v České republice není běžně k dispozici vysílání v angličtině, jako je to v severských zemích nebo Holandsku?
V poslední době se dabing zjednodušil, hlavně kvůli úsporám. Osobně jsem ale velký fanoušek originálního znění a myslím si, že země, kde jsou filmy vysílány v původním znění s titulky, mají lepší jazykovou vybavenost obyvatel, alespoň pasivně. I když neovládám francouzštinu, vyhledávám filmy v originále s titulky, protože mi to pomáhá lépe pochopit děj. Zvuk a obraz totiž lépe ladí. Když jdu do kina, vždy preferuji filmy s titulky před dabingem. A i když dabing moc neuznávám, chápu, proč je tak populární. V české a slovenské televizi je totiž velká poptávka po dabovaných filmech a seriálech.
Co byste doporučil lidem, kteří už mají určitou úroveň jazyka a chtějí se dál zlepšovat, jak z pedagogického, tak manažerského pohledu? Jaká je další úroveň sebevzdělávání, aby se člověk mohl zlepšovat a měl radost z procesu?
Když už mám určitou úroveň jazyka, musím si říct, že to zvládnu, ale zároveň potřebuji pomoc. To znamená najít si čas na zlepšení a mít řád a disciplínu. Naši lektoři vám nejen vysvětlí učivo a umožní konverzaci, ale pomohou vám i s disciplínou. Zkonzultují, jak se obklopit jazykem a jak postupovat. Pokud chybí vnitřní motivace k pravidelnému učení, jsme tu my, abychom vám dali strukturu, ale zároveň hodinu vedeme tak, aby byla zábavná a smysluplná.
Existuje úroveň, kdy člověk skutečně ovládá jazyk na 100 %? Nebo je vždy prostor pro další zlepšování?
Tuto otázku jsem nedávno řešil s klientem, který se ptal, kdy zjistí, že angličtinu ovládá. Odpověď záleží na cílech, které máme. Pokud jazyk potřebuji na cestování, stačí mi úroveň A2 nebo B1 – domluvím se i s pomocí gest. Pokud ale potřebuji vést složitější rozhovory, například reklamace, měl bych mít alespoň B1, ideálně B2. A pro hlubší diskuze o kultuře či filozofii je potřeba úroveň C1. Jazyk tedy nelze ovládnout na 100 %, ale na určité úrovni podle potřeby.
Měli bychom se obklopit reáliemi dané kultury, abychom lépe pochopili její způsob přemýšlení. Jak byste to odborně nazvali? Je to něco jako „totální ponoření do prostředí“? Jak si usnadnit práci s jazykem i kulturou, aniž bych opustil Česko?
Určitě je možné vytvořit si prostředí, které nás ponoří do cizí kultury. Záleží na prostoru, který máte k dispozici. Například, když jsme začínali, používali jsme nálepky v našich prostorech, což byla velmi efektivní metoda. Dnes je již nemáme, ale i tak je možné vytvořit podobnou atmosféru. Můžete se například připojit k různým klubům nebo sociálním skupinám, které sdružují lidi z dané země, kde budete komunikovat v cizím jazyce.
Kultura a reálie jsou nedílnou součástí jazyka. Když se učíme jiný jazyk, zjistíme, že v něm reagujeme jinak, používáme odlišná gesta a celkově se mění naše myšlení. Čím více se ponoříme do jazyka a kultury, tím lepších výsledků dosáhneme.
Co vám osobně nejvíce pomohlo při výuce? Kdy byl ten okamžik, kdy jste se rychle dostal z bodu A do bodu B a řekl si, že tohle opravdu zafungovalo.
Byla to kombinace jazykové výuky s lektorem a praktického používání jazyka. Když jsem vycestoval, zároveň jsem si jako samouk zapisoval slovíčka, hledal je a učil se. Tato kombinace mi skutečně pomohla, protože jsem jazyku věnoval více času, což mě výrazně posunulo. Pokud je kontakt s jazykem jen občasný, spíše slouží k udržení úrovně, bez výrazného pokroku. To může vést k stagnaci, ale samozřejmě, někteří lidé se spokojí s udržením určité úrovně, což je také v pořádku.
Nabízíte v Empiru například možnost pouze konverzace se zahraničním lektorem?
Máme klienty, kteří vyžadují čistě konverzaci na určité téma. Musí to samozřejmě dávat smysl a klient by se měl z každé lekce něco naučit. Nejsme příznivci prázdného povídání, protože to si můžete klidně zajít na pivo nebo do expat baru a popovídat si s cizinci. Jazyková výuka by měla mít smysl a pomoci vám rozvíjet vaši angličtinu tak, abyste dlouhodobě cítili, že vám to přináší výhodu.
Existují nějaké technologie, aplikace nebo weby, které považujete za užitečné pro výuku jazyka? Můžete doporučit zdroje, které vám osobně vyhovují?
Nedávno jsem začal používat aplikaci, která pomáhá proti prokrastinaci. Umožňuje nastavit, které aplikace chcete používat, a když je otevřete, nabídne vám cvičení, například přiřazování anglických a španělských slovíček. Tato aplikace mi pomohla se soustředit a investovat čas do učení místo zbytečného trávení času na sociálních sítích.
Doporučuji také aplikaci Duolingo, která mi osobně pomohla a stále ji používám. Nabízí bezplatnou verzi a možnost prémiového členství. Je univerzální a podporuje jazykovou výuku. I když je často považována za konkurenci, já ji doporučuji, protože pomáhá studentům dosahovat jejich cílů, zejména když kombinují výuku s lektorem, používání aplikace a obklopování se jazykem – posloucháním podcastů, sledováním filmů a používáním nálepek. Tento kombinovaný přístup urychluje dosažení cíle.
Máte nějaký tip pro ty, kteří mají pocit, že jazyk ovládají, ale při kontaktu s cizinci nebo při pobytu v zahraničí zamrznou a nedokážou se rozmluvit? Jak se zbavit strachu z chyb a získat větší sebevědomí při používání jazyka v přirozeném prostředí?
Nejlepším způsobem, jak se zbavit strachu z mluvení, je vystavit se těmto situacím už během lekcí. Na našich hodinách simulujeme různé konverzace a jazykové prostředí, kde trénujete reakce na konkrétní otázky. Tím získáte sebevědomí, protože se naučíte reagovat v různých situacích. Doporučuji tedy navštívit naše lekce, které vám pomohou zlepšit se. Důležité je také vyhledávat příležitosti k mluvení, protože jediné, co vás posune, je opravdu mluvit – čím více budete mluvit, tím větší sebevědomí získáte.
Je reálné, aby někdo z Hradce Králové, Liberce nebo Plzně vyzkoušel lektora z Empiru, aniž by musel cestovat do Prahy nebo Bratislavy?
Nabízíme online výuku, která umožňuje připojení odkudkoli. Ať už jste na služební cestě, nebo máte klienty pracující z domova, tato flexibilita je obrovskou výhodou. Díky pokročilé technologii je online výuka téměř stejně efektivní jako osobní lekce. Využíváme různé aplikace, které zajišťují interaktivitu a efektivitu. Můžete si vyzkoušet ukázkovou hodinu, kterou si objednáte na našich stránkách. Pokud se vám lekce líbí, můžete se rozhodnout pro pokračování a začít se učit.