Když jste viděl poprvé Challenger, co vám proběhlo hlavou? Co podle vás mohl do RESIDOMO přinést?
JR: Jednak mám rád slovo „výzva“. Ale tahle platforma není o samotných výzvách a účasti v nich. Princip je v tom, co se odehrává mimo práci. Vím už z minulosti, jak moc je důležité, aby firma projevila zájem o životy svých lidí. Nejen ždímat výkon, ale upřímně se zajímat. Je mnohem efektivnější podpořit soukromí zaměstnanců, ať už jsou to koníčky nebo obtížné situace než jim dát plošně hotovostní benefit. To je pro mě cesta porozumění si navzájem, zvyšování loajality. Challenger přesně tuhle cestu nabízí.
Jak v reálu poznáte, že Challenger funguje?
JR: Hlavně tím, že se Challenger bude hemžit našimi lidmi, žít jejich aktivitami. Pak si můžu říct, že nástroj funguje a investice se nám vrací. Ne v penězích, ale v tom, že lidem dává smysl se zapojit a přinést kus soukromého světa do práce.
Tomáši, proč právě Residomo je ta správná firma na spuštění Challengeru?
TW: Protože to chtěl sám GŘ. V jiných firmách jsou platformou nadšení HRisté, ale vedení ne. Aby Challenger fungoval, je nutná otevřenost a zapojení vedení.
Challenger je spuštěný 2 týdny. Co už ukázal?
TW: On začal ukazovat už před aktivací! Angažovanost členů realizačního týmu, úroveň interní komunikace. U některých lidí už teď vidíme nadšení – krásně se odhalují lídři, přirozené autority. A pak taky Challenger ukázal, že jsme po technické stránce nevymysleli všechno a že před sebou máme ještě dlouhou cestu. Ale to je dobře. Máme reálnou zpětnou vazbu, můžeme funkce platformy ladit správným směrem.
Challenger je nástroj gamifikace, sám o sobě firmu nespasí. Jak podle vás vypadá zdravá firma?
JR: Co si budeme namlouvat, první jsou ekonomické výsledky. To je smysl existence obchodní firmy. Můžeme mít skvělé vztahy se zaměstnanci, ale když nebudeme vydělávat, nejsme dlouhodobě udržitelní. Plus je to o dobře poskládaném týmu. Tzn. je nízká fluktuace, lidi se sami zapojují, hledají nové cesty. Ve zdravé firmě od prvního člověka cítíte, že zná svou roli a ví proč ve firmě je.
Když půjdeme do hloubky, zdravost je taky o firemních hodnotách – jak je firma schopná postarat se o soukromé záležitosti svých lidí. Dokáže snížit úvazek zaměstnanci, kterému se momentálně zhroutil svět? Reaguje na potřeby zaměstnanců, na společenská témata?
Říká se, že hlavní je spokojený zákazník. V byznysu nájemních bytů to tak jednoduché není, tady 100% spokojený nájemník nebývá. To by musely být byty zdarma a to nedokážeme. Pomáháme ale seniorům v našich bytech – ať vybavením, společenským vyžitím nebo i slevou z nájmu. Nově nabízíme startovní byty dětem z dětských domovů a pěstounské péče. Tohle je náš přínos komunitě, ve které se pohybujeme.
TW: Společenská odpovědnost je jeden ze směrů Challengeru. Nabízí výzvy tipu „zapoj se“. Spolupracujeme například s Adrou. Výzvami se snažíme dovést lidi k dobrovolnictví. Ať už individuálně nebo pod vlajkou zaměstnavatele.
Zlí jazykové tvrdí, že až přijde krize a zaměstnanost zase klesne, nebude potřeba se tak intenzivně věnovat svým lidem.
JR: Moudrá firma se svým zaměstnancům věnuje stabilně, bez ohledu na situaci na trhu práce. Osobně nevěřím, že dojde k výraznému propadu ekonomiky a pokud ano, ČR to nijak zvlášť nepocítí. Máme 400 tisíc neobsazených pracovních pozic, ty ze dne na den nezmizí. Nemáme lidi, ale jsme uzavření světu regulacemi a předsudky.
Pokud bych Challenger bral jako kalkul, jako reakci na trh práce, brzy se to projeví a platforma nebude fungovat.
Co je pro vás prioritou v interním HR?
JR: Objevit a maximálně využít silné stránky svých lidí. Nejhorší je plýtvání talentem na špatné pozici. A pak ochota učit se a adaptovat se na změny. Doba je rychlá a změna je jistá. Být schopen se vzdělávat a rozvíjet je podle mě naprosto zásadní.
Umí Challenger pomoct s adaptací a rozvojem?
TW: Kvůli tomu vznikl! Ve Winhead se zaměřujeme na vzdělávání a rozvoj, především na proces PO vzdělávání. Nejen získat znalosti, ale převést je do dovedností. Není v silách našich lektorů a trenérů být k dispozici všem ve firmách, na denní bázi. A je to neúnosně drahé. Proto jsme hledali nástroj, který by umožnil využít online svět a zároveň nabídl kontinuální spolupráci.
JR: Já v Challengeru vidím obě dvě věci – silné stránky a vzdělávání. Zaprvé, skrze přijaté výzvy lépe odhalíme silné stránky našich lidí. Běhá maraton? Je vytrvalec. Zapojuje kolegy do týmových výzev? Má přirozenou autoritu. Zadruhé, je-li někdo aktivní v soukromém životě, přirozeně se vzdělává. Probírá s kamarády novinky v jejich zálibě, edukuje sebe i ostatní. Má potenciál.
Je Challenger pro každou firmu?
TW: Je. Primárně ale pro firmy s větším počtem zaměstnanců. Malý tým dokáže kvalitní HR oddělení obsloužit samo. My do velkých firem přinášíme efektivitu těch malých. Máme ale 1 pravidlo – nespolupracujeme s firmami, které mají péči o zaměstnance jen jako kalkul a cestu, jak být trendy. RESIDOMO to bere smrtelně vážně, a proto tady jsme.
RESIDOMO je první na světě, kdo Challenger využívá a zkouší v ostré verzi. To je celkem risk, ne?
JR: Jsem rád u nových věcí. A spoléhám na to, že máme mnohem větší servis než stá firma v řadě. Až bude mít Challenger sto zákazníků, bude mnohem dražší.
TW: Challenger je už teď dražší! :-)
Takže, proč by si další 99 firem mělo Challenger koupit a používat ho?
JR: Každá slušná firma chce přece rozvíjet silné stránky svých lidí, zajímat se o zaměstnance, propojovat lidi a sdílet to dobré. Challenger je platforma, která zjednodušuje komunikaci a interakci v rámci firmy. Navíc je to čistě český nástroj, lokální a velmi jednoduchý. Nabízí flexibilitu a pochopení.
TW: Máme neutuchající víru, že jdeme správnou cestou. Bude fajn proměnit na víc místech víru v jistotu. Vím o firmách, které se opravdu snaží věnovat svým lidem, ale buď to nejsou schopné obsáhnout plošně a do hloubky, nebo je to obrovská dřina pro týmy a jednotlivce uvnitř. Challenger je snazší a levnější cesta.