Daniel Hrtáň, Fajn-brigady.cz: Náš cíl byl od začátku jasný - největší nabídka brigád

Rozhovor se zakladatelem pracovního portálu Fajn-brigady.cz, který nabízí největší počet brigád v Česku. Dočtete se, jak firma začínala, z čeho se jednatelé poučili a proč si myslí, že brigáda je základním kamenem úspěšné kariéry.

Pracovní portál Fajn-brigady.cz se může pochlubit nejširším výběrem brigád v Česku. Vyzpovídali jsme jejich zakladatele a jednatele Dana Hrtáně a zeptali se ho na témata, která s jejich projektem zásadně souvisí. Proč je brigáda důležitým prvním krokem v kariéře? Z jaké chyby se zakladatelé Fajn brigád poučili a kde sbírají nápady k dalším krokům? Jaké to je mít rodinný podnik? 

Zbyněk Hrtáň a Daniel Hrtáň
Zbyněk Hrtáň a Daniel Hrtáň

Můžete nám nejdříve představit portál Fajn-brigady.cz? Čím se liší od ostatních pracovních webů?

Jsme pracovní portál, specializovaný na brigády, který je známý tím, že disponuje největší nabídkou brigád v ČR. Například v Praze máme aktuálně okolo 400 brigád (údaj z listopadu 2024, viz https://www.fajn-brigady.cz/brigady/praha/, pozn. redakce).

Množství brigád je důležité, protože tím dáváme možnost nejlepšího výběru, což byl i nás původní cíl. Dříve jsme totiž sami hodně hledali a chodili na brigády, a právě malá nabídka byla největším kamenem úrazu. To nás motivovalo s tím něco udělat.

Druhá největší výhoda našeho webu je specializace na brigády, protože můžeme celý portál přizpůsobit konkrétní cílové skupině.

Kromě webu provozujeme i nejstahovanější aplikaci, také se zaměřením na nabídku brigád.

Výše uvedené výhody nám dávají možnost oslovit jedno z nejširších publik v ČR, a i proto jsme pro mnohé firmy klíčovým partnerem pro obsazování nabídek brigád.

Jak tento portál vlastně vznikl? Byla to už tehdy vaše „vlajková loď“, anebo šlo o jeden z projektů? Věřili jste už tehdy v její úspěch?

Jeden z projektů... Dlouhé roky nám trvalo pochopit pro nás klíčové sdělení: že se máme věnovat tomu, co funguje přirozeně, namísto tomu, na čem musíme neustále pracovat. Narážím na to, že během spuštění Fajn brigád jsme pracovali na mnoha internetových projektech od magazínu, přes ubytovací portály až po srovnávač zboží a služeb.

Žádný projekt i přes naši snahu nefungoval tak dobře jako Fajn brigády, které fungovaly trochu samospádem bez našeho většího přičinění, od 27. prosince 2009 již pod společnosti RYXOO UNIVERSAL s.r.o. Toto bylo pro nás klíčové uvědomění – jít za tím, co jde relativně snadno.

Začali jste rovnou ve velkém, anebo jako známé velké firmy v Americe „garážovým stylem“?

Home office z obýváku při vysoké škole :-)

Začínali jste v mladém věku, nebáli jste se jednat s velkými a úspěšnými společnostmi? Kde jste nabírali zkušenosti?

Náš obchodní model byl od začátku nastavený tak, že jsme nabízeli dobrou službu zdarma, abychom dosáhli našeho cíle, což byla největší nabídka brigád. Díky tomu jsme si obchodní vztahy vybudovali přirozeně. Ale obecně jsem se nebáli komunikace i s velkými firmami. Naopak nám imponovalo to, že se můžeme bavit i domluvit s úplně každým.

Jak Fajn-brigady.cz pokračovaly? Nabrali jste zaměstnance, rozjeli další projekty…?

Další projekty jsem ze začátku nerozjížděli, ale naopak ukončovali. Jak jsem říkal dříve, projektů jsme měli rozjetých více, ale čím dál tím více jsme si uvědomovali, jak je důležitá plná koncentrace a postupně jsme si nechali „jen“ Fajn brigády.

Později jsme spustili i bratra Fajn brigád – pracovní portál INwork.cz – který se zaměřuje na nabídku práce. Nějaký čas jsme provozovali i slovenskou verzi Fajn brigád, kterou jsme pak ukončili a letos znovu naplno obnovili. Poté jsme spustili mobilní aplikaci Fajn brigád a nově mobilní aplikaci Fajn práce. Pořád se ale plně soustředíme na pracovní portály s nabídkou práce a brigád.

Mnoho společností svoje DNA definuje firemním mottem / sloganem. Jaký je ten váš?

Od první brigády k práci snů.

Toto je naše motto od začátku a je stále platné. Myšlenkou nejen motta, ale obecně našich projektů, je díky brigádám si vyzkoušet a zjistit, jaká práce mě baví, co je pro mě vhodné, ale také si uvědomit, co mě nebaví a co dělat nechci.

Bereme to jako skvělý kompas obzvláště pro mladé lidi. Nejdříve si projdou několika pozicemi nanečisto, bez větší zodpovědnosti, a poté můžou vykročit s jasným směrem za vybraným cílem.

Sami jsme si tuto cestu vyzkoušeli na vlastní kůži, když jsme si díky brigádám uvědomili, jaký je náš směr a těžíme z toho dodnes. Nyní je pro plno mladých lidí až trapné jít na brigádu, raději si nechají vše platit od rodičů a poté, co dostudují, se snaží jít za vysněnou prací.

Problém je, že přicházejí o plno cenných zkušeností, ať už v ČR nebo zahraničí. Ještě důležitější ale je, že neví, jestli ta práce, kterou chtějí dělat, je opravdu ta správná.

Brigády mohou opravdu udělat o dost větší službu, než si plno lidí uvědomuje a dokazuje to i fakt, že plno nejúspěšnějších lidí často začínalo na těch nejnižších brigádnických pozicích. Oni, stejně jako my, to brali jako cestu a brigáda byla prvním vykročením za jejich vysněnou kariérou.

Kde sbíráte inspiraci k dalšímu rozvoji vašich projektů?

Občas se inspirujeme ze zkušeností, které denně slyšíme od našich návštěvníků či obchodních partnerů, ale hlavně vycházíme z toho, co nám dává smysl a sami bychom ocenili.

Stalo se, že jste se někdy vydali slepou uličkou? Pokud ano, pomohlo vám to uvědomit si správnou cestu anebo vás to spíše demotivovalo?

Stalo a konkrétně v tom, že jsme si nabrali více, než jsme byli schopni uřídit a odcházela nám pozornost od hlavního projektu, což je téma, které je s námi dost spojené. Občas nás láká rozjet i další projekt, ale většinou z toho včas vystřízlivíme.

Kolik nyní máte zaměstnanců / brigádníků? Pracujete všichni v jedné kanceláři, anebo jaký systém spolupráce preferujete?

Jsme plně home office z celé ČR a fungujeme tímto stylem od začátku. Potkáváme se primárně na online poradách a pravidelných teambuildinzích. Aktuální tým zahrnuje více než 10 lidí a cca stejný počet externích spolupracovníků.

Kontrolujete nějakým způsobem důvěryhodnost inzerátů? Kdo všechno u vás může vystavit inzerát?

Tomuto tématu věnujeme velkou pozornost a máme vyhrazeného člověka, jehož plný úvazek je kontrolovat kvalitu nabídek.

Jaké pozice jsou na vašem portále nejoblíbenější? Liší se to například ve velkém městě a v regionu?

Často uchazeči hledají klasické brigády, typu úklid, prodavač/ka, ostraha, případně jednorázové brigády na různých akcích. Velmi vyhledávané jsou také administrativní pozice a pak vše, co umožňuje home office. V menších lokalitách jsou samozřejmě uchazeči omezeni nabídkou a možností dojíždět, takže tam bývá vybíravost menší.

Vzpomenete si na nějakou zajímavou nebo vtipnou pozici?

Zrovna teď nedávno se nám snažil někdo vystavit inzerát s názvem Sen a šlo o obchodního zástupce. Ale už se nám taky stalo, že si tu pán hledal manželku anebo někdo nabízel pozici čekatele ve frontě.

Je těžké být jednatelem spolu s bratrem anebo je to naopak výhoda?

My s bráchou spolupracujeme vlastně odjakživa a myslím, že je to naše klíčová výhoda, protože se v mnoha oblastech úplně lišíme, ale dohromady jsme skvěle fungující celek.

Upřednostňujete formální klasický styl vedení společnosti, anebo spíše progresivní, přátelský?

Určitě nezastáváme formální systém, je to kombinace přátelského a progresivního přístupu.

Prozradíte nám, co plánujete do budoucnosti?

Největší nabídku brigád rozšířit i na největší nabídku práce v ČR díky naší mobilní aplikaci Fajn práce.