S čím přichází humancraft po covidu?
Covid nám paradoxně pomohl. Startovní situace kvůli změně brandu naší firmy byla těžká, ale nakonec se to povedlo a asi jsme byli i jedni z prvních, kteří vzali covid jako příležitost. Rychle jsme naskočili do online školení, protože to je věc, která tu už zůstane. Dělat dobrá hybridní školení přitom není vůbec jednoduché. Kromě Česka školíme v angličtině po celém světě.
V čem tkví úspěch humancraftu, jak překonáváte krize?
Je to jednoduché. Je to v lidech a firemní kultuře. Většina lidí je s námi už dvacet let. Personální konzistence je pro klienty důležitá věc. Navíc, když něco děláte dvacet let, tak to asi děláte dobře. Firma je vlastněna pěti společníky, nestojí to jen na jedné osobě, všichni jsme aktivně zainteresovaní v managementu. Pracujeme stále na budování brandu a své lidi vzděláváme. Pracují s námi lidé, kteří learning milují, sami se chtějí vzdělávat, takže nabízíme interní rozvoj ve velkých dávkách. Zkrátka lidé a firemní kultura nás drží nad vodou.
Dlouhodobě jsme dobří v prodeji, máme stabilní jádro prodejců, kteří dělají dobře svou práci. Obchodníky provází marketing, protože musíme být vidět. Ale to nejdůležitější jsou naši lektoři, koučové a konzultanti. Mám jednoduchou filozofii, když je spokojený klient, bude spokojený lektor a pak i vlastníci - to je svatý trojúhelník.
Podívejte se na celý rozhovor Michala Kankrlíka s Davidem Fojtíkem
Je důležité, aby byl management přítomen i u běžných firemních procesů? Třeba při náboru?
U nás je proces jednoduchý, první setkání, ať už na živo nebo online, je se mnou. Když můžu, tak k tomu rád přiberu ještě nějakého kolegu. Chceme kandidáta také vidět v akci, takže prosíme o krátkou online ukázku na libovolné téma. Pokud odvede dobrou práci online, tak víme, že offline bude ještě lepší. Kandidátů máme více a všichni vidí prezentované ukázky. Navzájem si pak dávají feedback, který dostanou i od nás. Na základě toho dáme nabídku, pozveme kandidáta na naši interní akci a tam je vidět, zda si sedneme a na základě toho se domluvíme dál. Ten poslední krok je klíčový.
Na co dnes kladou firmy největší důraz, po čem je poptávka?
Naše srdcovka je rozvoj top manažerů a lídrů na všech úrovních organizace, je to taková královská disciplína. Ale gró je rozvoj středního managementu. Jde o různé manažerské a leadership akademie a talentové programy. To je něco, co se bude prodávat vždy za každých okolností, ať už na to peníze jsou, nebo je jich méně. Tam se prostě musí investovat, protože právě střední management drží společnost pohromadě. To on transformuje a překládá vize a strategie vedení pro koncové zaměstnance, které musí zároveň vést a motivovat.
Populární jsou kratší časové online formáty do zahraničí, které jsou zaměřené na fungování v hybridním světě. Dále jsou žádané programy o firemní kultuře, protože nejen HR, ale i management zjistil, že to je lepidlo, které drží firmu pohromadě, aby se lidé cítili dobře, byli spokojení a neodcházeli. Oblíbené je i téma fungování v dnešní změnové době, jak se přizpůsobit. A firmy se také zaměřují na work life balance svých zaměstnanců.
Vystoupal jsi bez kyslíku na Mount Everest, sjel na lyžích osmitisícovku a na kontě máš další podobná dobrodružství. Poradil bys i ostatním, jak mohou dosahovat svých cílů?
Často o tom přednáším pro management, ale také pro děti. Člověk musí mít sen a to v jakémkoli věku. Pro mě sny byly na horách. Musíme vědět, co chceme a konzistentně si za tím jít, to je velice důležité. Mě osobně tyto cíle motivují. Velkou roli hraje také vizualizace, jak se daný sen plní. Pokud chci něčeho dosáhnout, musím pro to každý den něco, třeba i malého, udělat.
Jak neztratit v krizových situacích půdu pod nohama?
Jsou situace, na které nás nic nepřipraví. Emoce v tomto případě spíše škodí. Zde musí nastoupit dril. Je to rutina, která se dlouhodobě nacvičuje. Musíte mít dovednosti, které vám pomohou v té situaci. Musíte mít skill set, který pomůže se s tou situací vyrovnat. Jediná emoce, která je adekvátní, je strach. Strach nám pomáhá, abychom si dávali větší pozor.