Najděte svůj důvod „proč“ a váš tým bude neporazitelný, říká Boris Sananes ze Zentivy

Jak vytvořit firemní kulturu, kde lidé nejen pracují, ale opravdu rozumí tomu, proč to dělají? Boris Sananes, generální ředitel Zentivy pro Českou republiku, věří, že odpověď leží v hlubším sebepoznání a autentickém leadershipu. Místo tradičních manažerských metod vsadil na koncept Reason for Being, který pomáhá zaměstnancům objevit jejich skutečný profesní smysl. Jak tento přístup proměnil jeho tým? A proč by měl každý lídr hledat nejen, co jeho lidé dělají, ale především proč to dělají?

Boris Sananes, generální ředitel Zentivy pro Českou republiku

Když se ohlédnete za svým působením v Zentivě, co vás na této roli nejvíc baví a naplňuje?

Od svého nástupu do Zentivy v říjnu 2014 jsem zažil transformaci z divize obrovské, vysoce hierarchické korporace na nezávislou společnost, kde mají jednotlivci odpovědnost a pravomoci. A právě tato „nová“ kultura mě naplňuje na 100 %.

Stejně jako já dostávám důvěru a pravomoci od svého vedení, předávám je dál. Nečekáme na řešení od jiných – bereme plnou odpovědnost za své závazky vůči zdravotnickému systému, akcionářům i kolegům.

Kdy jste se poprvé setkal s konceptem Reason for Being? Co vás na něm zaujalo?

Laurenta Lavala znám už téměř deset let, naše vzájemné diskuze mě vždy obohacovaly a Reason for Being je konkrétním příkladem. Laurent začal tento program vytvářet v roce 2024 a postupně mě přesvědčil, abych ho vyzkoušel.

Proč jste se rozhodl zavést tento program právě v Zentivě? Bylo to něco, co vám ve firmě chybělo, nebo jste měl jinou motivaci?

Upřímně věřím, že můj hlavní tým, s nímž jsme program realizovali, má jednu z nejzdravějších kultur, na jakou můžete narazit. Program Reason for Being jsem tedy neimplementoval proto, abych něco napravoval. Spíše bych řekl, že jsem byl zvědavý, a především jsem chtěl dát každému členovi týmu příležitost lépe poznat sám sebe tím, že objeví svou vlastní Reason for Being.

Měl jste nějakou konkrétní představu o tom, jaký dopad by program mohl mít?

Neměl jsem žádná konkrétní očekávání, protože věřím, že právě takto by se k takovému programu mělo přistupovat. Je to něco úplně jiného než to, co děláme v našem běžném byznysu, a myslím, že nejlepším přístupem bylo prostě se do procesu ponořit a užít si ho co nejvíce.

Jak probíhala první fáze programu – individuální rozhovory? Jak na ně reagovali vaši manažeři?

Reakce byly jednoznačně pozitivní.

Když se pak tým sešel na workshopu a začal sdílet své „Důvody k bytí“, jaký to byl moment?

Tato část workshopu byla nejvíce energizující. Byla to velká zábava, protože jsme většinou vůbec nedokázali uhodnout, která Reason for Being patří komu.

Zajímavé bylo, jak tým začal jednotlivce chválit poté, co objevili jejich Reason for Being, a nacházeli vlastní příběhy o dané osobě, které její větu posilovaly. Bylo to neuvěřitelně autentické a emocionální.

Říká se, že když lidé lépe pochopí sami sebe, dokážou lépe spolupracovat. Vidíte to teď v praxi u svého týmu?

Jak jsem již zmínil, náš tým má silné vazby už řadu let, takže program nás sice nepřevrátil vzhůru nohama, ale věřím, že tento workshop je další dílek skládačky, který činí náš tým jedinečným.

Jaký vliv mělo definování společné týmové Reason for Being? Bylo těžké dojít ke konsenzu?

Tato část workshopu byla náročná z několika jednoduchých důvodů. Za prvé, už bylo pozdě odpoledne a bylo cítit, že schopnost soustředění je nižší než ráno. Za druhé, hned po workshopu jsme s Laurentem rozebrali, že na začátku nebylo zadání dostatečně jasné, takže prvních 15 minut bylo trochu chaotických. Jakmile jsme ale začali dávat první návrhy na papír, všechno se zjednodušilo. Dojít ke konsenzu pro nás nebylo těžké.

Jaké to bylo pro vás osobně, když jste si formuloval svou vlastní Reason for Being? Bylo snadné najít tu správnou větu – důvod, proč ráno vstáváte z postele?

Ačkoliv jsem na tato témata psychologie a vnitřní motivace citlivý, nebylo pro mě snadné svou větu najít. Ale díky Laurentovu „mentoringu“ a precizním otázkám jsme dokázali najít slova, která vystihují to, co mě činí skutečně šťastným.

Přemýšlel jste díky tomuto procesu jinak o svém leadershipu? Pomohlo vám to v nějaké konkrétní situaci při rozhodování?

Rozhodně ano. Sestavení této věty vám pomůže uvědomit si spoustu nevědomých myšlenkových vzorců, které si sami vytváříte… Pomohlo mi to být si jich více vědomý.

Když se dnes podíváte na svou větu – rezonuje s vámi i po nějakém čase? Stala se pro vás skutečně vodítkem?

Rozhodně se mnou stále rezonuje, a ještě dlouho bude. Neřekl bych ale, že se stala mým vodítkem – spíš tu pravděpodobně byla vždycky, jen jsem si ji neuvědomoval… Síla poznání mé vlastní Reason for Being spočívá v tom, že s ní teď mohu pracovat – mohu si čas od času dopřát něco, co mě skutečně naplňuje, nebo naopak zabránit tomu, aby mě mé Reason for Being odvádělo špatným směrem.

Jaké jsou další kroky? Jak plánujete s konceptem Reason for Being dál pracovat v Zentivě?

Chci, aby se naše kolektivní Reason for Being stala naším kompasem, hlavně ve chvílích, kdy náš tým narazí na překážky. Věřím, že by mělo smysl tento přístup rozšířit i na další týmy, aby se principy programu promítly do širší firemní kultury.

Co podle vás bude klíčové pro to, aby se Reason for Being stala součástí firemní kultury, a nejen jednorázovým programem?

Já jako lídr týmu. Pokud nebudu udržovat tento plamen naživu, vyhasne stejně rychle, jako se rozhořel.

Kdybyste měl přesvědčit jiného CEO, aby tento program vyzkoušel, co byste mu řekl?

Řekl bych mu, že je to skvělá týmová aktivita a že by ji měl vyzkoušet.

Co pro vás znamenali Laurent a jeho tým z Arthur Hunt v celém procesu?

Andrea, Pavla a Laurent byli klíčoví pro úspěch workshopu. Jsou to profesionálové, kteří svou práci skutečně milují, a to celý proces obohatilo.