Josef Trejbal, ASIANA: Drahé letenky budou postupně zlevňovat

Rozhovor s Josefem Trejbalem, obchodním ředitelem Letuška.cz

Současné ceny letenek nejsou pro cestovatele z řad soukromých osob i firemní klientely moc příznivé. Podle nadcházejících prognóz by však mohly pomalu zlevňovat. Jaká je situace na trhu s letenkami, co ji ovlivňuje, kdy je ideální doba na nákup letenek a na mnohé další jsme se zeptali Josefa Trejbala, obchodního ředitele portálu Letuška.cz.

Josef Trejbal, obchodní ředitel Letuška.cz

Můžete shrnout stav cen letenek za poslední období, před covidem, během něj a nyní?

Rok 2019 byl z pohledu prodejů letenek rekordní. Z Prahy jsme létali do 190 destinací napřímo a pražské letiště odbavilo 18 milionu cestujících.

V roce 2020 to bylo 3,7 mil cestujících, o rok později 4,5 mil a loni 11 milionů cestujících. Letos předpokládáme 13,5 milionů cestujících.

Jak je to v současné době s cenami letenek, již nyní jsou ceny vysoké, bude se ještě zdražovat? Médii a sítěmi koluje zpráva, že mají naopak v létě ceny klesat, je to tak?

Ceny letenek jsou v meziročním srovnání vyšší, avšak trend růstu cen letenek se letos zastaví. U některých destinací pozorujeme zlevňování již nyní. Nabídka se totiž jednoznačně zvětšuje.

Větší výběr letenek na letošní léto a podzim ilustruje fakt, že z Prahy jako dominantního českého letiště se lze dostat v letní sezoně do 152 destinací napřímo a asi do 1 500 destinací s přestupy, to znamená přibližně 80 % nabídky roku 2019.

Do Prahy se vracejí i dálkové lety. Korean Air od března pravidelně létá z Prahy přes Soul do téměř 50 destinací. Čeští cestující si jej oblíbili pro cesty do Jihovýchodní Asie, do Austrálie a Nový Zéland. Korean Air je vůbec jeden nejoblíbenějších dopravců pro cesty do Aucklandu či Sydney

Od července nabídne z Prahy pravidelnou linku na Tchaj-wan China Airlines. Ta je hlavním a největším tchajwanským dopravcem s možností přestupů do rozsáhlé sítě mnoha dalších asijských destinací.

I v opačném směru je co vybírat. V květnu došlo k znovuzavedení přímého leteckého spojení mezi Prahou a New Yorkem, které operuje Delta Air Lines. Od června se otevře síť severoamerických destinací leteckými linkami přes Island. Tyto letenky do Reykjavíku a dál jsou již v prodeji. Ceny začínají na velmi atraktivních částkách, do Washingtonu a Toronta se dá tak dostat už za 12 nebo 13 tisíc korun.

Jaký je vlastně pravý důvod drahých letenek? Co vše cenu ovlivňuje? Co chybí oblasti leteckého průmyslu - resp. širší a kvalitnější nabídce v ČR?

Hlavním důvodem je jednoznačně menší konkurence leteckých společností, u nás ještě umocněná absencí silného národního dopravce. Vidět je to zejména na vysokých cenách letenek do evropských metropolí. Dle mého názoru by silný národní dopravce spoluvytvářel konkurenční prostředí a tlačil tak na zahraniční letecké společnosti. Z obrozeného ČSA by profitovali běžní turisté i české firmy.

Pociťujete pokles poptávky o letenky ze stran firem i běžných turistů? Nebo opět rostou počty zakoupených letenek?

Od počátku roku jsou prodeje vyšší než loni. Firmy nakupují letenky celoročně. Prodej letenek za turistikou vrcholí právě v těchto dnech (přelom května/června).

Poptávané jsou zejména evropská letoviska. Turisté se ale vydávají individuálně i do Egypta.

Je lepší koupit letenky hodně dopředu nebo počkat na last-minute, zda přeci jen nezlevní? 

Doba, kdy jsme se báli nakupovat letenky dopředu, je pryč. V nákupním chování jsme se vrátili do doby před covidem. Letenky se již prodávají i několik měsíců nebo rok dopředu. Důvod je zřejmý – cena.

Kdy je ideální doba pro nákup letenek? Existují nějaká obecná pravidla?

Pro firmy je to doba, kdy je znám plán cesty. Nemá smysl čekat. Pokud je však cestovatel flexibilní, a to v termínu i destinaci, doporučuji sledovat naše newslettery a sociální sítě. Ve spolupráci s leteckými společnostmi organizujeme speciální cenové akce. Ty nejzajímavější vždy v okamžiku, kdy daná letecká společnosti oznámí vstup na trh a právě nízkými cenami na sebe chce upozornit.

Jak je to v zahraničí? Mám na mysli ceny letenek a nabídku letů a destinací např. z Mnichova nebo Vídně?

Letecké společnosti se po covidu logicky rychleji vracely tam, kde se jim to více vyplatilo. Z tohoto důvodu byly loni prodeje do dálkových destinací z Vídně a Mnichova vyšší než v době před covidem. Letos už je cenová nabídka pro odlety z Prahy podobná té ze zahraničních letišť a rozhoduje spíše blízkost letiště než cena.

Jak se mají firmy zachovat, pokud chtějí letenky za lepší ceny? Dokážete jim v této oblasti pomoci, třeba formou nějakých balíčků? Jaké výhody přináší pro firemní klienty nákup letenek přes Letušku nebo jiného zprostředkovatele?

Odpovědí jsou trojstranné dohody a to mezi prodejcem letenek, leteckou společností a danou firmou. Taková spolupráce pak přináší finanční úspory ve formě speciálních cen do frekventovaných destinací nebo plošných slev z celkového objemu. Speciálními programy jsou pak firmy odměňovány volnými letenkami, up-grady a dalšími výhodami.

Kam se hodně létá i přes vyšší ceny, co si firmy neodepřou v oblasti např. eventů?

Počet služebních cest jednoznačně roste. České firmy mají svoje aktivity po celém světě.

Co si mám jako personalista nebo event manažer při nákupu letenek pohlídat?

Spolupracovat s profesionálním prodejcem letenek. Spolu s ním pak firma  může nastavit optimální cestovní politiku, která je souborem opatření, které hledají rovnováhu mezi cenou, tarifními podmínkami a firemními zvyklostmi nebo zkušenostmi. Výsledkem jsou pak úspory v řádech i desítek procent.

(Informace o cenách letenek jsou aktuální k datu vzniku rozhovoru - poznámka redakce)