Josef Trejbal, ASIANA: Lidé i firmy chtějí cestovat udržitelně

Rozhovor s Josefem Trejbalem, obchodním ředitelem Letuška.cz

Cestovní ruch se za poslední dobu rapidně proměnil. Pociťují to nejen běžní uživatelé, ale také firmy, které již nechtějí ztrácet čas zdlouhavým zařizováním služebních cest a využívají proto moderní technologie a také služby zprostředkovatelů, kteří vše zorganizují a zefektivní tak celý proces. Jak uvádí obchodní ředitel portálu Letuška.cz Josef Trejbal, některé firmy dokonce do svých požadavků zahrnují i sledování uhlíkové stopy.

Josef Trejbal, obchodní ředitel Letuška.cz

Jaké možnosti mají aktuálně firmy při nákupu letenek?

Většina firem se rozhoduje mezi nákupem letenky od letecké společnosti a využitím agentury jako zprostředkovatele. Tam, kde jsou počty služebních cest vyšší, se korporacím vyplatí spolupráce s agenturou. Klíčovými kritérii bývají odložené splatnosti z důvodu interního schvalovacího procesu, účetní doklad ke každé transakci a rychlé odbavení požadavků.

V tom posledním bodě ale samozřejmě narážíme na aktuální situace na trhu a reakční doba není vždy taková, jak bychom si sami představovali. Firmy však řeší i jiné záležitosti, kterým se agentura na rozdíl od letecké společnosti umí přizpůsobit, např. sledování uhlíkové stopy bývá u korporací stále častějším požadavkem.

Na co by firmy před nákupem letenky měly brát zřetel?

U firemního cestování se rozhodně vyplatí zajímat se o podmínky tarifu zvolené letenky. Služební cesty se často mění a zákon dobrého hospodáře praví, že nejlevnější nemusí být vždy nejlepší. Je dobré sledovat firemní cestovní politiku v čase a poté optimalizovat nákupní proces tak, aby korespondoval s obvyklým standardem chování cestujících. I v tom umí agentura pomoci a případně zaškolit objednávající osoby.

Dalšími body, které je důležité vést v patrnosti, jsou zavazadla a jejich rozměry, cestovní podmínky stále s ohledem na covid-19, očkování, víza, cestovní pojištění i pojištění storna, catering atd. Z objednávání letenek se stala náročná technologická a komplexní disciplína.

Jaká byla situace v letecké dopravě před covidem, během něj a jaká je nyní? Jak tento stav ovlivnila válka na Ukrajině? Jak vidíte další vývoj?

Je pravdou, že covidová doba vnesla do setkávání a cestování změny. Ale o to víc si firmy uvědomují význam živé komunikace se vším, co k ní patří. Na druhou stranu přehřátý cestovní ruch zažil výrazný útlum. Přelidněné populární cestovatelské destinace zavádí omezení, což se odráží i u obchodních cest, stejně jako je tomu i v případě války na Ukrajině.

K tomu navíc cestovatelská veřejnost, zejména mladá generace, bude chtít cestovat takzvaně udržitelně, například kombinovat cesty smysluplně s vlakovou dopravou. Všechny tyto aspekty vedou k tomu, že zkušenost a profesionalita v cestovním ruchu se stává žádanou přidanou hodnotou.

S čím se potýkají firmy u služebních cest a jaké se nabízí řešení?

U firem se v poslední době zvýšil zájem o aplikace usnadňující objednávání letenek a návazných služeb pramenící z naléhavosti ušetřit pracovní sílu. Pozorujeme, že ve firmách na různých pozicích jsou lidé daleko otevřenější novým technologiím a více než dříve dokážou ocenit servis poskytovaný online. Vyhýbají se zbytečné administrativně, čímž šetří čas a tím i peníze.

Na tento trend reagujeme širokou nabídkou služeb, včetně vzdělávacích aktivit, eventů, teambuildingů a stále žádanějších incentivních cest do zahraničí. Firmy mají tyto služby pokryté stále jedním dodavatelem, kterého znají, a celý nákupní proces se tím značně optimalizuje.

Jaké máte plány do budoucna?

Stejně jako v každé době chceme zůstat nohama pevně na zemi a věřit všemu, co děláme. Naši prioritou je spokojený cestovatel. Přestože je stále těžší v této roli obstát, víme, že to stále děláme nadprůměrně, o čemž svědčí spousta spokojených klientů.