Podcast s Braňo Peľakem z Empire o moderní jazykové výuce: Jak mluvení, zábava a překonání strachu z chyb může změnit vaši kariéru

Jazykové vzdělávání je dnes nedílnou součástí osobního a profesního rozvoje, neboť v globalizovaném světě zlepšuje naše šance na úspěch na trhu práce a otevírá nové možnosti v cestování, mezilidských vztazích a přístupu k informacím. Braňo Peľak, CEO Empire The Know-How Institute pro ČR, se dlouhodobě zaměřuje na přizpůsobení jazykového vzdělávání potřebám jednotlivců a firem. V našem podcastu zmínil, že je důležité, aby učení bylo efektivní, zábavné a pravidelné. Měl by se také klást důraz na aktivní komunikaci bez strachu z chyb.

Braňo Peľak, EMPIRE CZ s.r.o.

Přehrát podcast

Podcast Michala Kankrlíka, obchodního ředitele IVITERA, s Braňo Peľakem, CEO Empire The Know-How Institute pro Českou republiku

Jako dlouholetý šéf jazykové školy Empire máte bohaté zkušenosti s jazykovým vzděláváním pro firmy i jednotlivce. Jak se tento trh za posledních 15 až 20 let změnil? Je výuka jazyků stále takovým evergreenem, nebo sledujete nové trendy?

Za posledních cca 15 let prošel trh jazykového vzdělávání velkou proměnou. Když jsem začínal jako lektor v Empire, výuka byla často mechanická a pasivní – seznam slovíček, domácí učení, překlady. Zakladatelé Empire, kteří školu založili v roce 2004 na Slovensku a o dva roky později expandovali do ČR, chtěli tento neefektivní přístup změnit. Vyvinuli přímou metodu, ze které postupně vznikla Empire metoda, kombinující různé moderní postupy. Hlavním cílem bylo učit zábavně a efektivně, což považujeme za klíč k úspěchu.

Představme si, že jsem student angličtiny na úrovni mírně pokročilého začátečníka. Co by mě čekalo jiného, kdybych se rozhodl studovat v Empire?

Hlavní rozdíl je, že u nás budete na hodinách mluvit. Učíme jazyk jazykem – to znamená, že ho aktivně používáte. Kolikrát se stává, že student rozumí slovíčkům pasivně, když si pustí televizi. Ale jakmile má mluvit, například při návštěvě cizí země, má blok a nemůže se vyjádřit. My se snažíme tento strach odbourat. Naše hodiny jsou zaměřeny na praktickou komunikaci. Student odchází s tím, že je schopný mluvit. Samozřejmě, že chyby budou, ale to nevadí. Chyby jsou důležité – na nich se učíme.

Jak ale zajistit, aby studenti překonali strach z mluvení, když se bojí dělat chyby?

V Empire se snažíme vytvořit bezpečné a přátelské prostředí, kde se studenti cítí dobře a nebojí se mluvit. Lektor je zpočátku více vede, ale postupně jim dává prostor k samostatnému vyjadřování. Chyby u nás nejsou strašákem, ale naopak vítanou příležitostí k učení. Měl jsem úžasnou učitelku němčiny v Anglii, která nám vždy říkala: „Chyba je dárek pro celou třídu.“ Když někdo udělá chybu, můžeme se z ní poučit všichni. A přesně takový přístup praktikujeme i u nás. Chceme, aby studenti přijímali své chyby, učili se z nich a díky tomu se zlepšovali. Naším cílem je, aby si věřili, mluvili bez obav a získali jistotu v komunikaci, protože zvládnutí jazyka není jen o poslechu, ale hlavně o aktivní schopnosti se dorozumět.

Kdybyste si měl sám začít osvojovat nový cizí jazyk, s ohledem na své dlouholeté zkušenosti s výukou jazyků, jak byste postupoval?

Před několika lety jsem se začal učit španělštinu. Nyní jsem na úrovni B1. Udělal jsem však několik chyb, přičemž největší byla nedostatečná pravidelnost. Na začátku jsem se do učení pustil naplno, ale pak jsem si dával dlouhé pauzy. To je problém, protože když se učíte intenzivně, dosáhnete pokroku za pár měsíců, ale když se zastavíte, vše se rychle vytratí. Pokud bych začínal znovu, zaměřil bych se na konzistenci a pravidelné studium bez přestávek.

Dnes už mám svůj systém. Doporučuji naplánovat si studium do kalendáře a obklopit se jazykem, ať už přes seriály, aplikace nebo kartičky. Stačí i pět minut denně, třeba během prokrastinace. Osobně používám aplikaci, která mě při otevření Instagramu vyzve k procvičování slovíček. I krátké denní studium má velkou hodnotu. Klíčové je být konzistentní a věnovat se tomu pravidelně.

Pracujete s různými typy studentů. Dokážete jim poradit podle jejich preferovaného stylu učení?

Naše zkušenosti ukazují, že preference studentů ohledně učebních stylů nejsou tak jednoznačné. Například, i když jsem si myslel, že jsem vizuální typ, při výuce španělštiny jsem zjistil, že mi více vyhovuje auditivní přístup. Výzkumy ukazují, že nejlepší je kombinovat různé metody – vizuální, auditivní i pohybové aktivity, což zvyšuje efektivitu učení.

Jak v sobě probudit vášeň pro jazyk a motivaci k jeho učení? Jak si udělat z výuky něco, na co se člověk těší a dělá to s nadšením? Máte nějaké tipy, jak tuto motivaci najít a udržet?

Nejlepší motivací k učení jazyka je najít si někoho, kdo v daném jazyce mluví, ať už jde o partnera, přátele nebo zaměstnavatele. Učení můžete také spojit s osobními zájmy. Pokud máte rádi cestování, vyrazte do zemí, kde se mluví jazykem, který se učíte, nebo si čtěte knihy v originále. Další možností jsou seriály, filmy a počítačové hry, které mohou pomoci, zejména u mladší generace.

Propojte učení s aktivitami, které vás baví, jako jsou tanec, hudba nebo sport. Velkým motivátorem může být i profesní růst – pokud jazyk pomůže k povýšení nebo lepšímu platu, studenti často vnímají výuku jako investici do své budoucnosti. Tato motivace může výrazně urychlit pokroky.

Poskytujete jazykové vzdělávání pro jednotlivce, firmy i děti. Liší se přístup k firemním klientům od těch, kteří se rozhodnou jazyk naučit sami z vlastní iniciativy?

U firem je jazyková výuka často benefitem, který pomáhá přitáhnout a udržet kvalitní zaměstnance. Naším úkolem je zajistit, aby byla výuka efektivní a smysluplná. Někdy je třeba diskutovat s firmou, zda výuka pro konkrétního zaměstnance stále dává smysl, nebo ji ukončit. U individuálních klientů je motivace klíčová a musí vycházet přímo z nich.

Bez skutečné motivace se jazyk naučit nelze, ať už výuku platí firma, nebo si ji klient financuje sám. Studenti, kteří k nám přicházejí, si obvykle uvědomují, že investovaný čas a úsilí se jim vrátí, což je motivuje pokračovat.

Jak probíhá výuka ve vaší škole? Dnes je hodně možností, jak se učit online, ale mnoho firem stále preferuje osobní lekce. Jak funguje výuka, když lektoři docházejí přímo k nim?

Dnes probíhá asi 70 % naší výuky online, což jsme začali zavádět už před obdobím covidu, především kvůli klientům, kteří se stěhovali nebo cestovali. Díky tomu mohli pokračovat v lekcích bez nutnosti dojíždět. I když máme firmy, které preferují osobní výuku, a lektoři docházejí přímo k nim, online výuka se stala běžnou praxí. Někteří klienti dokonce uvádějí, že online forma je pro ně příjemnější a více jim vyhovuje.

Výhodou online výuky je zejména flexibilita. Studenti se mohou připojit odkudkoli, což je ideální pro lidi na home office, na dovolené nebo na pracovních cestách. Některé firmy kombinují obě formy – když zaměstnanec nemůže dorazit, přepne se na online lekci. Tato flexibilita nám umožňuje vyhovět potřebám klientů a přizpůsobit výuku jejich konkrétním podmínkám.

Na vašich stránkách jsem si všiml, že kromě jazykové výuky nabízíte i tréninky na soft skills. Když jsem byl student v Americe, zjistil jsem, jak důležité je nejen umět jazyk, ale i sebevědomě vystupovat, zejména při prezentacích. Učíte své klienty, jak správně používat jazyk v takových situacích, například při prezentacích nebo obchodních jednáních?

Naše hlavní zaměření je nejen zlepšování jazykových dovedností, ale i příprava klientů na konkrétní výzvy, jako jsou prezentace před vedením nebo zahraničními partnery. Pracujeme s manažery na tom, aby byli schopni prezentovat sebevědomě, zvládli případné chyby a ustáli nervozitu. Součástí výuky je i práce na mentálním nastavení, které je pro úspěšné vystupování klíčové.

Máme také klienty, kteří potřebují zlepšit jazykové dovednosti v konkrétních oborech, například obchodní týmy komunikující se zahraničními zákazníky. Pomáháme jim získat jistotu a překonat strach z jazykových bariér, a to v bezpečném prostředí, kde si mohou situace natrénovat. Naší prioritou je pomoci klientům dosáhnout jejich specifických cílů, ať už jde o jazykové dovednosti nebo přípravu na konkrétní situace.

Máte nějaký konkrétní příklad nebo klienta, u kterého jste si řekl: „Toto je okamžik, kdy vidím, že naše práce skutečně přináší výsledky a dává mi to smysl?“

Vzpomínám si na jednoho klienta, který se dlouhé roky odhodlával ke změně, ale stále se mu nedařilo udělat ten první krok. Nebylo to tak, že by začínal a pak to vzdal, spíše se bál a nevěřil si. Když za námi přišel, cesta nebyla jednoduchá, ale společně jsme to zvládli. Dnes je na vysokém manažerském postu a zvládá komunikaci v angličtině, což mu dříve chybělo a brzdilo ho.

Postupně jsme ho dostali na úroveň, kdy se dokáže bez problémů domluvit s dodavateli i s vedením firmy. Pracoval s lektorkou a občas jsme zařadili nácvik s rodilým mluvčím, aby se zvykl na přirozenou angličtinu. Jsem na tento úspěch opravdu hrdý – a stejně tak na kolegy, kteří mu na této cestě pomohli.

Myslíte si, že existuje věková bariéra, od které se jazyky učí hůře? Nebo je to jen rozšířený mýtus?

Lidé si často vytvářejí bariéru sami v sobě, myslí si, že už jsou na učení jazyka příliš staří. Ale to není pravda. I když je učení cizího jazyka v dospělosti náročnější, protože se už nevyužívá ta „houba“ schopnost vstřebávat informace, dnes máme neustálý kontakt s cizími jazyky prostřednictvím médií, písniček nebo běžné komunikace. V každém věku se dá jazyk naučit, pokud se člověk přizpůsobí procesu učení a věnuje tomu čas.

Měli jsme klienty, kteří začínali jako úplní začátečníci ve věku nad šedesát let a dosáhli úrovně B1. Jeden z klientů se chtěl naučit španělsky, aby mohl komunikovat se svým vnoučkem ve Španělsku. Naučil se základní fráze a dokázal se domluvit. Důkazem je, že pokud člověk opravdu chce, naučí se jazyk v jakémkoli věku. V minulosti, když lidé emigrovali, museli se nový jazyk naučit, aby vůbec mohli v nové zemi fungovat.

Mohu se zeptat na osobní otázku? Stává se vám někdy, že mladí lidé nerozumí některým slovenským výrazům, nebo máte pocit, že jazyková bariéra může být problém?

Po 15 letech v Praze mluvím česky, ale stále to pro mě není přirozené, a tak zůstávám u slovenštiny. Občas narazím na cizince, kteří jí nerozumí, nebo na mladší generaci, která se s ní tolik nesetkává. V těchto případech přecházím na češtinu nebo používám české výrazy. Písemně s češtinou problém nemám, protože jsem pravděpodobně přečetl víc českých knih než slovenských. Někdy ale váhám, zda to, co říkám, je správně česky nebo slovensky. Slovenština mi je zkrátka bližší, a tak ji mám většinou na jazyku.

Jaký rychlý tip byste dal někomu, kdo se rozhodne začít učit jazyk, například angličtinu, němčinu nebo španělštinu? Jak se do toho pustit, aby u toho vydržel?

Doporučuji začít s moderními nástroji, jako jsou jazykové aplikace nebo ChatGPT. Například moje partnerka začala studovat španělštinu přes aplikaci, která ji posunula na určitou úroveň. Když ale narazíte na těžší gramatiku nebo specifické jazykové jevy, doporučuji najít lektora nebo jazykovou školu. Pravidelná konzultace s lektorem pomůže překonat těžší chvíle a udrží vás motivované.

Takže jde o to mít lektora nejen jako učitele, ale spíše jako kouče nebo mentora. Někoho, kdo vám pomůže vytvořit režim a koho nechcete zklamat, takže vás to vlastně motivuje?

Přesně tak. Naši lektoři jsou zároveň kouči a mentory. Poradí vám i s tím, jak se učit mimo hodiny. Vzdělávání by nemělo probíhat jen během lekcí, ale co nejvíc i mimo ně. Je skvělé, když se obklopíte jazykem ve všech možných situacích.

Článek neobsahuje doslovný přepis podcastu. Celý rozhovor si můžete poslechnout na HR News nebo Spotify.

Jazyková škola EMPIRE

V EMPIRE věříme, že jen vzdělávání, které opravdu baví, je efektivní a přináší rychle žádané výsledky. Celý koncept vzdělávání jsme založili na tomto přesvědčení – od metodiky přes dynamické hodiny a systematický trénink lektorů až po spektrum doplňkových služeb.

Profi lektoři a licencovaný systém výuky Direct Method (Přímá metoda) pomáhají odbourat strach z mluvení, získat potřebné sebevědomí a mnohem lepší porozumění mluvenému cizímu jazyku. Všechny jazykové kurzy vyučujeme konverzačním stylem se zaměřením na autentický jazyk a využití v běžném životě anebo v práci.

Direct Method je propracovaný zahraniční systém výuky cizích jazyků dnes dostupný ve více než 25 zemích světa. Tuto metodiku jsme jako 1. škola úspěšně uvedli na slovenský a český trh na základě exkluzívní licence. Jde o přímou metodu výuky cizích jazyků, přičemž odlišujícím prvkem je simulování cizojazyčného prostředí, ve kterém studenti mluví až 6x častěji než při tradičních metodách. Výsledkem je odbourání strachu z mluvení, získání potřebného sebevědomí a mnohem lepší porozumění mluvenému cizímu jazyku. Tímto způsobem probíhá výuka všech světových jazyků.