Podcast s Pavlem Trnkou, Computer Help: Pracovní trh se díky AI změní. Lidé přestanou dělat práci, která je nebaví, a začnou se věnovat tomu, co je opravdu zajímá

Podcast Michala Kankrlíka, obchodního ředitele IVITERA a Pavla Trnky, výkonného ředitele Computer Help

Pavel Trnka, výkonný ředitel společnosti Computer Help, v podcastu hovořil o transformaci pracovního trhu díky umělé inteligenci. Zdůraznil, že lidé budou moci opustit práci, které je neuspokojuje, a věnovat se tomu, co je skutečně zajímá. Tento přístup ukazuje, jak moderní technologie jako AI mohou nejen změnit podnikatelské procesy, ale také otevřít nové možnosti pro osobní kreativitu a rozvoj ve společnostech. Trnka také zmínil, že umělá inteligence může překvapivě přispět do oblastí, které na první pohled nemají s technologií společné, avšak skrze lidskou kreativitu a schopnost využívat velké množství dat může otevřít nové perspektivy a možnosti pro budoucnost.

Pavel Trnka, Computer Help

Play podcast

Proč se v poslední době výraz AI skloňuje a dává se mu v médiích tolik prostoru?

Myslím, že je to proto, že se umělá inteligence konečně dostala do našich běžných životů. AI nebo termín umělá inteligence není nic nového. První pokusy vznikly hned se začátky výpočetní techniky, což znamená někdy v roce 1947. Tehdy nastala první vlna nadšení, kdy lidstvo věřilo, že už má konečně stroj, který bude myslet za nás. Po obdobích nadšení, kdy se zdálo, že počítač už bude umět mluvit, rozpoznávat řeč, sestavovat věty atd., však vždy přišlo určité ochlazení. Tento jev má odborný termín - AI Winter - kdy investoři zabrzdili příliv peněz do výzkumu AI.

Nicméně toto dlouhé období nakonec vyústilo v to, že v roce 2023 a nyní v roce 2024 máme všichni k dispozici nějakou formu AI, ať už ve webovém prohlížeči nebo v sofistikovanějších nástrojích, například od Microsoftu. Technologie jako Copilot jsou nám k dispozici téměř všude, což nám umožňuje využívat jejich výhody, experimentovat s nimi, zkoušet, co vydrží a zda nám správně odpoví na otázky - ať už na jednoduché, jako kolik má kůň nohou, nebo na složitější, jako vytvoření dokumentu, analýza rozsáhlých dat, či napsání zdrojového kódu. Proto si myslím, že se o AI v poslední době mluví všude.

Jak vidíš budoucnost AI?

Pevně věřím, že AI pronikne do našich životů ještě mnohem více než dnes, a že se najdou způsoby jejího využití v oblastech, kde by to člověk neočekával. AI se může uplatnit v oblastech, které na první pohled s umělou inteligencí vůbec nesouvisí a kde by se zdálo, že nemůže přispět k jejich rozvoji. Myslím si však, že jde pouze o lidskou kreativitu a schopnost využít ohromnou výpočetní sílu a schopnost zpracovávat velká data, která jednotlivci nedokážou pojmout a zpracovat sami. Těžko se mezi lidmi komunikují takové objemy dat, a proto je důležité najít způsoby, jak tuto výpočetní sílu využít ve prospěch různých odvětví lidské činnosti.

Můžeme se bavit například o sportu, konkrétně o hokeji. Po nedávném vítězství na mistrovství světa si dovedu živě představit, že AI dokáže analyzovat pohyb hokejistů, rozhodčích, brankářů, puku a hokejek po ledě daleko lépe než člověk. Možná by AI dokázala objevit i novou taktiku, která by nás ani nenapadla. Doufám, že se to někdy projeví i v mém životě.

Vraťme se k Computer Help. Co konkrétně nyní řešíte s vašimi klienty? Computer Help je IT firma, zabýváte se školením a poradenstvím. Jaké jsou požadavky klientů na využití umělé inteligence?

Pozorujeme, že naši klienti experimentují s různými webovými umělými inteligencemi, ať už je to ChatGPT, Copilot od Microsoftu nebo produkty od jiných poskytovatelů. Nejoblíbenější se nám jeví ChatGPT od společnosti OpenAI. Společnost OpenAI považujeme za laboratoř, která se věnuje vývoji a modernizaci nástrojů AI, což je na jejich produktech velmi patrné. Přicházejí s mnoha inovacemi typicky dříve než jejich konkurence, což je fascinující sledovat.

Microsoft, jehož jsme partnery, správně pochopil tuto příležitost a spolupracuje se společností OpenAI. Jádro technologie AI je skryto i za službou Microsoft Copilot, jak webovou, tak i tou, která je součástí balíčku Microsoft 365, známého také jako Office. To nás velmi baví. Do tohoto vývoje jsme se zapojili poměrně brzy, jakmile Microsoft uvolnil Copilot pro Microsoft 365 na trh.

Tato obrovská změna představuje revoluci v IT, které bylo v posledních letech spíše evoluční. Najednou zde máme vývojový skok, jako kdybychom přepřahali z koní na raketu nebo atomovou ponorku. To je to, co nás na tom baví.

Umělé inteligenci se do budoucna přisuzují velké možnosti, jak z pohledu jejího začlenění do výrobních procesů, tak i do našich domácností. Na druhou stranu, když se podíváme na uživatelskou zdatnost běžných lidí, vidíme, že mnoho z nich má problémy s internetovou bezpečností. Nevíme přesně, jak reagovat na podvodné zprávy a jakým způsobem se chránit. Jak myslíte, že umělá inteligence skutečně ovlivní naše životy? Máme vyspělou technologii, ale zároveň, pokud to řeknu jednoduše, máme nevyspělé uživatele. Jak tohle všechno půjde dohromady?

Je to podobné jako přechod z jízdy na koni k jízdě v autě. Museli jsme se naučit auto řídit, jinak to nešlo. Stejně tak se budeme muset naučit ovládat umělou inteligenci, jako je Copilot. Budeme muset vědět, jak se ho správně zeptat, co od něj můžete očekávat a zda by pro některé úkoly nebylo lepší použít jiný nástroj umělé inteligence, který se specializuje na něco jiného. Určitě bude potřeba určité vzdělání a povědomí o tom, co tato technologie dělá, co od ní můžeme očekávat a jak přibližně funguje.

Historie nám ukazuje, že při různých změnách, například při přechodu od manufaktur k pásové výrobě, se lidé také obávali, že to bude obtížný krok. Naučit se žít s novou technologií vždy vypadalo jako náročný úkol. Nyní jsme na začátku a také se zdá, že je to velmi složité. Existuje dokonce nová disciplína zvaná prompting. Komunikace s umělou inteligencí probíhá pomocí promptů, což jsou v podstatě příkazové řádky, nebo můžeme komunikovat lidským hlasem, který AI přeloží do promptu.

Je to disciplína založená na znalostech – musíme umělé inteligenci dát kontext a jasně říct, co chceme a jak to chceme, třeba v češtině nebo angličtině. AI nám to obvykle poskytne. Stále je to stroj, který ovládáme, ale ovládáme ho pomocí lidského rozhraní. Můžeme napsat prompt nebo ho říct. Komunikace s AI je příjemná a nemusíme se trápit programováním nebo psaním kódu v programovacím jazyce. Je to vlastně velmi pohodlná komunikace.

Jaké jsou konkrétní možnosti využití AI, například Copilotu, ve firmách?

Rychlé možnosti využití AI zahrnují například shrnutí emailové komunikace s vaším partnerem, uchazečem o zaměstnání nebo dodavatelem. Můžete jednoduše říct Copilotu: „Shrň mi komunikaci s Michalem Kankrlíkem za posledních 14 dní,“ a Copilot to provede mnohem efektivněji, než kdybyste procházeli jednotlivé emaily ručně.

Další příklad je situace, kdy se připojíte pozdě na schůzku a chcete vědět, co se na ní probíralo a co bylo nejdůležitější. Stačí říct Copilotu: „Co se tady řešilo?“ a Copilot vám během několika vteřin poskytne přehled v několika bodech. Nemusíte tak sledovat hodinovou schůzku, kterou jste zmeškali kvůli dopravnímu zpoždění nebo jiné překážce. Tyto možnosti vedou k tomu, že využití výpočetní techniky bude mnohem efektivnější a produktivnější.

Jedna věc je, že se o umělé inteligenci hodně mluví a píše. Druhá věc je, jak je v současné době reálně a prakticky využívána. Computer Help je společnost, která je na trhu více než 30 let a určitě zažila mnoho nových softwarových řešení a produktů. Jaká je však reálná ochota a schopnost využívat nástroje umělé inteligence u vašich klientů?

Domníváme se, že umělou inteligenci může využívat každý, kdo pracuje s počítačem, tabletem nebo mobilním telefonem. Každému zaměstnanci, který vykonává svou činnost prostřednictvím těchto zařízení, může umělá inteligence pomoci s opakujícími se, obtížnými nebo neoblíbenými úkoly. Technologie jako Copilot a další mohou významně ulehčit práci. Existuje mnoho praktických příkladů, jak může třeba Copilot pomoci v různých odděleních, například v obchodním oddělení nebo řediteli firmy. Když vezmete v úvahu, že Copilot stojí necelé euro za den, a dokáže vám ušetřit čtvrt hodiny nebo půl hodiny práce, je to pravděpodobně dobrá investice.

Umělá inteligence a průmyslová automatizace jsou dnes klíčovými pojmy. Mnoho lidí, kteří přemýšlejí o budoucnosti, se oprávněně ptá, jaký bude význam člověka v době, kdy budou autonomní roboti vyrábět výrobky, a umělá inteligence bude provádět práci v kancelářích. Jak podle tebe vypadá praktická budoucnost jednotlivce v této blízké době?

Historie ukazuje, že každá průmyslová revoluce přinesla více pracovních příležitostí, než jich vzala, a dnes jsme schopni zaměstnat osm miliard lidí na této planetě a stále bychom mohli využít další. Na rozdíl od doby před průmyslovou revolucí, kdy jsme se všichni „hrabali v hlíně“ a nedokázali jsme si představit, že bychom dělali něco jiného. Respektuji skutečnost, že se pracovní trh změní. Některé pozice možná zmizí, ale stejně jako technologická inovace v průmyslu přinesla více příležitostí, věřím, že to samé bude platit i pro umělou inteligenci. Nemám důvod nevěřit, že by se to mělo stát jinak. Pracovní trh se prostě změní a lidé přestanou dělat práci, která je nebaví, a začnou se věnovat tomu, co je opravdu zajímá. To je ta výhoda počítačů a internetu.

Máš osobně nějakou představu, na co bys chtěl v nejbližší době využít umělou inteligenci a těšíš se na to?

Teď jedu v Copilotu. Jsem relativně novým uživatelem, takže se moc těším, až objevím všechny jeho možnosti, nasaju je do hlavy a naučím se s ním úplně perfektně a skvěle pracovat. Samozřejmě Copilot mi bude pořád trochu utíkat, protože na něm pracují tisíce, možná desetitisíce lidí po celém světě, a pro jednotlivce je těžké držet krok se všemi novinkami. Ale věřím tomu, že až mi umělá inteligence pomůže automatizovat můj náročný život jako ředitele firmy, budu prostě nejšťastnější člověk. Budu se moci věnovat kreativním myšlenkám a rozvoji naší společnosti.

Články v sérii

Aktuální

Revoluce v produktivitě s AI - Microsoft Copilot + webinář zdarma 24.6.2024

Aktuální