Získala jste prestižní ocenění za vynikající manažerské schopnosti na poli personálního řízení. Co si myslíte, že děláte jinak a lépe než ostatní?
V HR v automobilovém průmyslu se pohybuji již 12 let. Na pozici HR ředitelky pro Evropu odpovídám za personální řízení a management v osmi lokacích společnosti v Evropě. Mojí prioritou je můj tým – jsem tady v rámci svých časových možností především pro ně. Vědí, že mohou přijít pro radu, pro pomoc, pro rozhodnutí. Poslední dva roky mě utvrdily, že jedním z klíčových úspěchů každého lídra v oblasti lidských zdrojů je najít ty správné HR lidi – se stejným odhodláním, nadšením a schopností fungovat v dané společnosti. Jen jako jeden tým, a to bez ohledu na to, kde se nacházíme, jsme schopni dosahovat společných cílů. Lidé pracují pro lidi, takže já se snažím vést svůj tým příkladem a naše výsledky ukazují, že se to daří.
Další nesmírně důležitou oblastí je podpora managementu – v oblasti businessu, nikoliv jako administrativní oddělení. Od členů svého týmu očekávám, že rozumějí, jak business funguje, a fungují jako business partneři pro jednotlivá oddělení, členy managementu. Být odborníkem jen v dané oblasti mnohdy nestačí. Spolehlivost je na prvním místě, a zároveň si musíte umět vybudovat důvěru a především respekt.
Stala jste se zároveň první ženou z České republiky, která ocenění získala. Čemu za to vděčíte?
Od roku 2017 se zdvojnásobil počet lokací v mém, evropském regionu ze 4 na 8. Všechny čtyři nové lokace, v Marockém Tangieru, v Polském Krakově a následně Lublinu, poté v Temešváru v Rumunsku, se zakládaly úplně od nuly, takže nábor a zaškolení nových zaměstnanců byl klíčovou aktivitou HR týmu. Ten ale musíte nejdříve v každé nové lokaci vytvořit – nabrat, zaškolit, nastavit na stejnou vlnu. Musíte se rovněž hodně učit, v žádné z těchto zemí jsme do té doby nepůsobili, takže vše bylo nové a neznámé.
Na jednu stranu potřebujete pro takový růst hodně odvahy, na druhou stranu i hodně pokory – pochopit a respektovat kulturu, způsob komunikace, zvyky, to byl jen zlomek rozdílností. Vědět, že vzdáleně to řídit úplně nejde, obětovat spoustu času na cestování a po tom všem přijdou výsledky a zcela výjimečně i nějaké ocenění.
Ze své pozice se zabýváte také náborem a adaptací zaměstnanců. Jaké nástroje HR marketingu využíváte?
Naše společnost „jede“ na LinkedIn, a to globálně. V jednotlivých lokacích se samozřejmě nástroje HR marketingu liší, musíte se přizpůsobit trhu, ale co platí pro všechny – náš HR marketing tvoří především naši zaměstnanci. Když máte spokojené a motivované zaměstnance, jsou vaše nejlepší PR.
Co chystá firma Varroc Lighting Systems v oblasti vzdělávání a rozvoje v nejbližší době?
V tomto fiskálním roce se obecně věnujeme především našim talentům, a to globálně. V České republice jsme v oblasti výroby vytvořili nové úrovně vedení a všechny nové výrobní vedoucí jsme proškolovali na jejich nové role. A ty jsou opravdu jiné, než když nezodpovídáte za práci jiných. Takže náš cíl byl a je dát především této skupince nových vedoucích odpovídající zaškolení. Zároveň nám letos poprvé probíhá koncepční zaškolování na „štíhlou výrobu“ – zaměstnanci toto školení velmi oceňují.
Je u Vás ve firmě vzdělávání a rozvoj vítaným benefitem? Případně, jaké další nabízíte?
Určitě ano, vzdělávání je něco, co vám nikdo nevezme, a zaměstnanci si to uvědomují. Máme spoustu dalších benefitů, od klasických jako příspěvek na stravování, na dojíždění, na penzijní připojištění až po firemní školku, Cafeteria program, Multisport program, zvýhodněné volání, zvýhodněné rezervace hotelů atd. I v oblasti benefitů musíte umět flexibilně reagovat na trh a na poptávku ze strany zaměstnanců.
Co Vás osobně nejvíce baví na práci v HR?
Pracovat s lidmi a pro lidi. Ale zcela upřímně se přiznám, že na dovolené potřebuju být bez lidí, abych zase mohla s lidmi pracovat. Role v HR je na jednu stranu velmi vysilující, ale na druhou stranu vám dodává neuvěřitelnou energii.